ארה"ב: רוב התקפות הטרור של מתנחלים לא מגיעות לביהמ"ש

הדוח השנתי של הסטייט דיפרטמנט על הטרור בעולם מקדיש קטע להתקפות "תג מחיר" בארץ ■ "לישראל נשקפים איומי טרור מחמאס, ועדות ההתנגדות העממיות, הג'יהאד הפלסטיני (במיוחד בעזה אך גם בגדה) וחיזבאללה"

לישראל נשקפים איומי טרור מהחמאס, ועדות ההתנגדות העממיות, הג'יהאד הפלסטיני (במיוחד בעזה אך גם בגדה המערבית) וכן מחיזבאללה בלבנון. על-פי מקורות ממשלתיים בישראל, 6 ישראלים נהרגו בהתקפות טרור ב-2013: שלושה נדקרו, שניים נורו, ואחד נחטף ונרצח - כך מוסר הדו ח השנתי של משרד החוץ האמריקאי על הטרור ברחבי תבל, בפרק על ישראל והשטחים.

הדוח מציין כי ב-2013 נרשם המספר הנמוך ביותר מזה 10 שנים של שיגורי רקטות ופצמ"רים מרצועת עזה ומסיני לשטחה של ישראל. בסך-הכול נרשמו 74 שיגורים בהשוואה ל-2557 ב-2012. על-פי נתונים ישראליים, זוהו 36 פגיעות של רקטות בשטח ישראל ב-2013 בהשוואה ל-1632 שנה קודם לכן.

הדוח מצטט מומחים ישראליים, שלפיהם הצליחו פלסטינים קיצוניים להבריח רקטות ארוכות טווח מסיני לעזה באמצעות מנהרות, והם אף החלו לייצר רקטות כאלה בכוחות עצמם בעזה. ואולם, המומחים ציינו לשבח את ההשפעה החיובית של מאמצי השלטונות במצרים להיאבק נגד ההברחות.

יחד עם זאת, גורמים ישראליים ללוחמה בטרור, המצוטטים בדוח, אומרים כי הקיצונים בעזה רשמו התקדמות כמותית ואיכותית ב-5 השנים שחלפו מאז מבצע "עופרת יצוק".

על-פי הדוח, השב"כ דיווח ב-2013 על 1271 "התקפות טרור" נגד אזרחים ישראליים שמקורן בגדה המערבית.

הדוח קובע עוד כי רוב התקפות הטרור של מתנחלים בגדה המערבית נגד מטרות פלסטיניות, לרבות תושבים, רכוש ומסגדים, אינן מגיעות למערכת בתי המשפט בישראל. הדוח מציין כי קביעה זו נשענת על דיווחים של או"ם וארגונים לא ממשלתיים שפועלים בשטחים.

המסמך מקדיש קטע נפרד ל"התקפות תג מחיר", יחד עם קטעים על תקריות לאורך גדר הביטחון ברצועת עזה, תקריות ירי טילים מלבנון ותקריות שקשורות בחיזבאללה. בקטע על "תג מחיר" נאמר כי מדובר ב"פשעי רכוש ופעולות אלימות שביצעו קבוצות או יחידים קיצוניים כגמול על מה שהמבצעים רואים כפעולות נגד ההתנחלויות".

על-פי הדוח, ב-2013 התפשטו פעולות "תג מחיר" מהשטחים אל שטחה של ישראל.

"ממשלת ישראל הקימה יחידה משטרתית מיוחדת שנועדה לחקור פשעים אלה, הן בישראל והן בגדה המערבית. ביוני אישר הקבינט הביטחוני לסווג את הקבוצות שמבצעות את פשעי 'תג מחיר' כארגונים בלתי חוקיים".

דוח הסטייט דיפרטמנט מציין כי סיווג זה פותח לשלטונות מרחב גדול יותר לאיסוף מידע על ארגוני "תג מחיר" ולהחרמת הרכוש של הארגונים או חבריהם.

הדוח מציין שתי תקריות אשתקד: חילול מצבות בבית-קברות נוצרי-אורתודכסי ביפו עם הכתובות "נקמה" ו"תג מחיר" ביולי; והשלכת פצצת תבערה על מנזר בית ג'מאל, ליד ירושלים. על קירות המנזר נמרחו הכתובות "מוות לגויים".

על-פי מידע של משרד או"ם לתיאום פעולות הומניטריות בשטחים, נרשמו 399 התקפות של "מתנחלים ישראלים קיצוניים" שגרמו לפציעת פלסטיניים או נזק לרכוש פלסטיני. "קיצונים אלימים, לרבות מתנחלים ישראליים, השחיתו 5 מסגדים ו-3 כנסיות בירושלים בגדה מערבית", על סמך המידע של או"ם שמצוטט בדוח האמריקאי.