גאון אחזקות הפסידה 55 מ' ש' - המנכ"ל קיבל 3.4 מ' ש'

צניחה של 35% בהכנסות גאון בשנת 2013 ■ עלות העסקת 4 בכירי גאון שסיימו אשתקד את תפקידם - 8.7 מיליון שקל

לפני שנה מנעה קרן הפרייבט אקוויטי ויולה הסדר חוב בקבוצת גאון אחזקות, והשקיעה 70 מיליון שקל בחברה תמורת הקצאת 57% ממניותיה. דוחות הקבוצה ל-2013, שפורסמו אמש באיחור, מראים כי גם תחת החזקתה של ויולה, גאון ממשיכה לסבול ממשבר בעסקיה.

בסיכום שנתי הגיעו הפסדי גאון אחזקות ל-55 מיליון שקל - עיקרם במחצית השנייה של השנה. הפסדי חברת ההחזקות שהקים בני גאון המנוח מצטברים לסכום של 140 מיליון שקל תוך שלוש שנים (2011-2013).

למרות הפסדי הענק, מתברר מהדוחות כי מי שהיו חסינים בפניהם הם חברי ההנהלה שפרשו בעקבות שינוי הבעלות בחברה, ובראשם המנכ"ל לשעבר, אבי הוכמן. עלות העסקת הוכמן, שסיים את תפקידו בסוף 2013, הגיעה ל-3.4 מיליון שקל, עיקר הסכום משכורת ותנאי פרישה. עלות העסקת ארבעת בכירי גאון שסיימו אשתקד את תפקידם הצטברה ל-8.7 מיליון שקל.

בשנים קודמות, לב הבעיה של גאון אחזקות היו ההפסדים המצטברים של רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, ובשנה שעברה הסבו את עיקר הנזק חברת תשתיות המים אקווה (שבה מחזיקה גאון 50%), וחברת התעשייה צנורות המזה"ת (51%).

צנורות המזה"ת הסבה לגאון הפסד של 31 מיליון שקל, בגין הוצאות והפחתות בעקבות ירידת ערך של רכוש קבוע, חומרי גלם והוצאות חד-פעמיות בגין פיטורי עובדים. כל אלה נרשמו באו לידי ביטוי גם בצניחה של 35% בהכנסות גאון השנתיות, שהסתכמו ב-420 מיליון שקל.

אקווה שוקעת

אקווה, העוסקת בפיתוח, תכנון, ייצור ושיווק מערכות בקרה מתקדמות לניהול מים ולהשקיה, הסבה לגאון הפסד של כ-18 מיליון שקל נוספים. פרסום הדוחות הכספיים של גאון נדחה בשל ההרעה במצבה הפיננסי של אקווה, שנקלעה לקשיים תזרימיים כבדים.

עיקר הנזק באקווה נגרם מפעילות ביצוע הפרויקטים שלה לפיתוח סביבתי, המתבצעת באמצעות חברת י.ג פרץ, שבסיכום שנתי הפסידה 32 מיליון שקל, ובעקבות כך מונה לה לפני כמה ימים מפרק זמני. ההפסדים שחקו את הונה העצמי של גאון אחזקות ב-39% ל-49 מיליון שקל - ירידה שקוזזה בחלקה בהקצאה פרטית שנעשתה לויולה.

קופת המזומנים (סולו) של גאון עומדת על 28 מיליון שקל, מול התחייבויות שוטפות של 44 מיליון שקל, עיקרן למחזיקי האג"ח (34 מיליון שקל), לצד התחייבויות אג"ח לטווח ארוך של 68 מיליון שקל. סדרת האג"ח של גאון נסחרת בתשואה של כ-5%, והחברה נסחרת לפי שווי של כ-170 מיליון שקל, אחרי עלייה של 27% מתחילת השנה.

רואי החשבון של החברה מפנים את תשומת לב המשקיעים להערכת ההנהלה, שהחברה לא תיתקל בקשיים לעמוד בהתחייבויותיה, לאחר שהפרה התניות פיננסיות באחת ההלוואות שלקחה.