ארגונים יהודיים בארה"ב לישראל: רסני את "תג מחיר"

הליגה נגד השמצה: "הפעולות הנתעבות של 'תג מחיר' מנוגדות לערכי היהדות" ■ הקריאה - יום לאחר שהסטייט דיפרטמנט קבע שפעילות "תג מחיר" התפשטה מהגדה לישראל

שני ארגונים יהודיים גדולים בארה"ב, ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים והליגה נגד השמצה, קראו אתמול (ה') לישראל לרסן את פעילות "תג מחיר". הארגונים פרסמו את קריאתם יום לאחר שמשרד-החוץ האמריקאי קבע שפעילות "תג מחיר" התפשטה מהגדה המערבית לישראל ושקבוצות או יחידים שמזוהים עם "תג מחיר" בדרך כלל אינם מובאים לדין.

להכרזות של שני הארגונים יש משמעות מיוחדת מפני שהם נמנים עם הזרם המרכזי של יהדות ארה"ב ויש להם רקורד של תמיכה בממשלה הנוכחית בישראל. יתר על כן, ועידת הנשיאים, אגודת הגג של הארגונים היהודיים המרכזיים בארה"ב, דחתה השבוע בקשה של ג'יי סטריט, השדולה שמכנה עצמה פרו-ישראלית ופרו-שלום, להצטרף לשורותיה. בעיניהם של מותחי ביקורת, החלטה זו חיזקה את דימויה של ועידת הנשיאים כגוף בעל נטיות ימניות.

"בהתקרב יום העצמאות ה-66 של ישראל... אנו מודאגים עמוקות מסדרת פעולות של ונדאליזם, חילול מקומות קדושים ואלימות, שמבצעת קבוצה המונעת ע"י אידיאולוגיות קיצוניות", נאמר בהודעה של ועידת הנשיאים. "אנו מקדמים בברכה את החלטת ראש הממשלה וגורמים רשמיים אחרים לגנות (את "תג מחיר") ולהכיר בכך שאין כל הצדקה לפעולה כלשהי שמנוגדת לחוק".

"הגיל, הדת או המניעים של אלה שמבצעים פעולות אלה אינם רלוונטיים לצורך של הרשויות לאכיפת החוק לנקוט פעולה מהירה ורצינית כדי להעמיד לדין את המבצעים", נאמר בהודעה של ועידת הנשיאים. "בין אם המטרה היא מסגד, כנסיה או בית-כנסת, חיילים או רכוש פרטי, אי אפשר לסבול התקפות כאלה ואנו קוראים לישראל להקדיש את המשאבים הנחוצים ללכידת האחראים".

"אנו יודעים שמדובר בפלח זעיר ביותר של האוכלוסיה ושהרוב המכריע של אזרחי ישראל דוחה ומגנה את הפעולות האלה; מכל מקום, מעשים כאלה מזינים את אלה שמבקשים להשמיץ את ישראל ולשלול ממנה לגיטימציה", אומרת ועידת הנשיאים.

הליגה נגד השמצה, אחד מהארגונים המאוגדים בוועידת הנשיאים, שיוצאת בדרך כלל נגד ארגוני משטמה כקו-קלאקס-קלן או ארגונים ניאו נאצים, פרסמה הודעה נפרדת שבה היא מגנה את התקפות "תג מחיר" בישראל וקוראת לנקוט פעולות נמרצות יותר נגד אלה שחשודים בביצוען. אייב פוקסמן, המנהל הארצי של הליגה וידידו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדגיש בהודעה, שמעשי "תג מחיר" הם "פעולות נתעבות שמנוגדות לערכים יהודיים, וצריך לחשוף ולבלום את אלה שאחראים להן, הן המסיתים והן המבצעים בפועל".

"אנו מקדמים בברכה את מחויבותו של רה"מ נתניהו למצוא את האחראים להתקפות", נאמר בהודעה. "מכל מקום, אנו שותפים לתסכול של ישראלים רבים נוכח העדר התקדמות במאמצים ללכוד ולהעמיד לדין את האחראים. ההתקפות של 'תג מחיר' משקפות את העובדה שקיצונים יהודיים מזלזלים בחוק ולכן יש צורך בפעולה נמרצת של הרשויות לאכיפת החוק בישראל לריסון פעולות המשטמה המתועבות האלה".

בדו"ח השנתי של הסטייט דיפרטמנט על הטרור הגלובלי, בפרק על ישראל, יש קטע נפרד ל"התקפות תג מחיר". נאמר בו, שמדובר ב"פשעי רכוש ופעולות אלימות שביצעו קבוצות או יחידים קיצוניים כגמול על מה שהמבצעים רואים כפעולות נגד ההתנחלויות". על פי הדו"ח, ב-2013 התפשטו פעולות "תג מחיר" מהשטחים אל שטחה של ישראל.

הדו"ח קובע עוד, שרוב התקפות הטרור של מתנחלים בגדה המערבית נגד מטרות פלסטיניות, לרבות תושבים, רכוש ומסגדים, אינן מגיעות למערכת הבתי-המשפט בישראל. הדו"ח מציין, שקביעה זו נשענת על דיווחים של או"ם וארגונים לא ממשלתיים שפועלים בשטחים.