זו הבעיה הכי גדולה בכלכלה האמריקאית שמטרידה את השוק

288 אלף משרות חדשות נוצרו באפריל, האבטלה על 6.3% - אך הבעיה הגדולה היא שפל של 36 שנה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה

נתוני התעסוקה שפורסמו אתמול (ו') בארה"ב הפתיעו לטובה ובגדול, עם יצירת 288 אלף משרות חדשות באפריל לעומת צפי לקצת יותר מ-200 אלף. אז מדוע השווקים לא הריעו לנתונים? מפני שאחד הנתונים שפורסמו מטריד מאוד את המשקיעים: שיעור ההשתתפות בשוק העבודה.

למרות ששוק העבודה בארה"ב נמצא במסלול צמיחה ובשנים האחרונות נוצרות משרות, אמריקאים רבים ממשיכים להיפלט משוק העבודה תוך שהם מרימים ידיים מניסיונות חיפושי המשרות. למעשה, שיעור ההשתתפות בשוק העבודה ירד באפריל לשפל של 36 שנה ועומד על 62.8%. כלכלנים בארה"ב כבר מכתירים זאת כבעיה הגדולה ביותר של המשק האמריקאי.

שוק העבודה הוא אחד מעמודי התווך העיקריים של כלכלת ארה"ב, אם לא העיקרי שבהם. הפדרל ריזרב מייחס לנתוני התעסוקה משמעות קריטית בקביעת המדיניות המוניטרית שלו, ובשווקים מחכים בקוצר רוח ליום שישי הראשון של כל חודש, אז יפוסמו נתוני התעסוקה החודשיים והמשקיעים יוכלו לקבל תמונת מצב של הכלכלה האמריקאית. האבטלה עומדת אמנם על 6.3% בלבד, אך זאת בגלל שיותר ויותר אמריקאים יוצאים משוק העבודה ומפסיקים לחפש, מה שמקטין את שיעור ההשתתפות.

הצניחה בשיעור ההשתתפות מערערת גם על התפיסה לפיה צמיחה ממושכת תייצר מספיק משרות כדי לגרום ליותר אמריקאים למצוא עבודה. "לא נראה שהשיפור בשוק העבודה מושך אנשים לחזור. זה מסר שלילי בנוגע לפוטנציאל הצמיחה של ארה"ב", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן ב-JP מורגן.

מספר האמריקאים שחזרו לשוק העבודה באפריל (בין אם ע"י מציאת עבודה או התחלת חיפוש עבודה) נפל ל-5.84 מיליון איש בלבד, שפל שלא נראה מאז נובמבר 2008. מדובר בירידה של 14% בהשוואה למארס - הירידה החדה ביותר מאז 1995. מצד שני, 6.66 מיליו אמריקאים נפלטו מהשוק באפריל, בדומה לממוצע החודשי בשנה האחרונה (6.42 מיליון איש).