תקציב הפרסום של רכבת ישראל ייצא בקרוב למכרז

על-פי הערכות, האופציה להארכת ההתקשרות עם משרד הפרסום ראובני-פרידן לא תמומש, וזאת בשל משבר ביחסים בין הצדדים

תקציב הפרסום של רכבת ישראל ייצא בקרוב למכרז - כך נודע ל"גלובס". התקציב מטופל בשנה וחצי האחרונות במשרד הפרסום ראובני-פרידן.

מקורבים לנושא אומרים כי מערכת היחסים בין המשרד לרכבת עלתה על שרטון, וברכבת מגששים מזה תקופה בקרב מספר משרדי פרסום לגבי האפשרות שיתמודדו במכרז הבא.

החוזה עם ראובני-פרידן אמור להסתיים בעוד כחצי שנה, עם סיומה של התקשרות בת שנתיים. לרכבת יש אופציה להאריך את ההתקשרות - אופציה שאין בכוונתה לממש.

מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי היקף הפרסום של רכבת ישראל עמד ב-2013 על כ-10 מיליון דולר במחירי מחירון. מתחילת השנה פירסמה החברה בהיקף של 4.7 מיליון דולר במחירי מחירון.

במסגרת התקציב עולה הרכבת מדי פעם בקמפיינים מושקעים בטלוויזיה. בחודשים הראשונים של העבודה עם ראובני-פרידן התמקדה העבודה הפרסומית בסיסמה "פשוט ליהנות מהדרך". הקמפיין האחרון שיצא ניסה לשים דגש על ערך אחר: החיסכון והיעילות שבנסיעה.

תקציב הפרסום של הרכבת עבר לא מעט טלטלות. בשוק הוא נחשב ל"תקציב פוליטי" - כזה שקשרים אישיים בו הם חלק חיוני בהתמודדות, אך עם זאת לא תמיד היו התוצאות במכרזים צפויות.

ראובני-פרידן זכה במכרז האחרון על התקציב שהתרחש רק לפני כשנה וחצי, לאחר שבשלב הגמר התמודדו על התקציב גם משרדי הפרסום אדלר-חומסקי, גיתם BBDO ושמעוני-פינקלשטיין-ברקי.

קודם לכן, מאז 2007, טופל התקציב במשרד הפרסום זרמון-גולדמן, שהחזיק בו עד להתפרקות המשרד. המשרד זכה בתקציב מאחר שהיה מתמודד יחיד במכרז, זאת לאחר שאף אחד מ-13 משרדי הפרסום שהוזמנו להשתתף במכרז על תקציב הקריאייטיב לא הסכים להשתתף בו, בשל מה שהוגדר אז כ"תנאים מסחריים לא כדאיים".

גם במכרז שבו התמודד וזכה ראובני-פרידן לא נרשמה נהירה גדולה להתמודדות, זאת למרות שהתנאים במכרז השאירו את הזירה פתוחה כמעט לכל משרדי הפרסום, מאחר שנדרש טיפול בהיקף תקציבי פרסום שנתי של 25 מיליון שקל בלבד. עם זאת, נדרשה אז ערבות כספית למכרז בסך של 100 אלף שקל.

מראובני-פרידן לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה. מרכבת ישראל נמסר: "ההתקשרות עם משרד הפרסום ראובני-פרידן מסתיימת בתאריך 20.5.14. על-פי החוזה, לרכבת שמורה הזכות לקבל החלטה בדבר המשך ההתקשרות. הנושא טרם נדון בוועדת מכרזים עליונה, ויפורסם לאחר שיתקיים דיון ותתקבל החלטה בעניין".