"תושבי ארה"ב שלא יחשפו מידע על חשבונות בארץ - ייקנסו"

עו"ד ברברה קפלן, לשעבר תובעת מחוזית בכירה במס הכנסה האמריקאי, IRS: "בנוסף, הם חשופים לאפשרות של חקירה פלילית וכתב אישום"

בשבוע שעבר חתמו ממשלות ארה"ב וישראל על הסכם לשיתוף מידע בין המדינות על נכסים פיננסיים (בעיקר חשבונות בנק) של אזרחים ישראלים ואמריקאים, במטרה לשפר את אכיפת המס בכל מדינה.

"תושבי ארה"ב שלא יחשפו מידע אודות החשבונות שהם מחזיקים בישראל עלולים להיות חשופים לקנס של עד 50% משווי החשבונות. בנוסף, הם חשופים לאפשרות של חקירה פלילית וכתב אישום" - כך אומרת ל"גלובס" עו"ד ברברה קפלן, לשעבר תובעת מחוזית בכירה במס הכנסה האמריקאי, IRS.

קפלן מכהנת כיום כראש מחלקת המיסוי במשרד עורכי הדין גרינברג טראוריג, שמחזיק סניף גם בישראל.

לדבריה, הסנקציות לא מסתיימות בקנסות על הלקוחות, אלא גם מוסדות פיננסיים, ובראשם הבנקים שלא דיווחו על אותם חשבונות, עלולים להיענש. "מוסדות פיננסיים כגון בנקים, קרנות גידור וקרנות נאמנות, שלא ידווחו כנדרש, עלולים לספוג קנס בשיעור של 30% מהנכסים".

ישראל אינה המדינה הראשונה שחותמת על הסכם שכזה עם ארה"ב. עם המדינות שחתמו כבר נמנות קנדה, בריטניה, איטליה, אירלנד ומקסיקו.

לדברי קפלן, מוקדם להעריך האם ההסכמים הללו אכן אפקטיביים ומביאים לשיפור ביכולת גביית המס של המדינות, אך להערכתה הם יהיו אפקטיביים.

"להערכתי, ההסכמים יניבו תוצאות", היא אומרת. "הסיבה לכך היא שהמדינות שחתמו עליהם והגופים הפיננסיים באותן מדינות לקחו על עצמם מחויבות פיננסית משמעותית, והם מודעים לקנסות הגבוהים במקרה של הפרה".

- האם ההסכמים האלה אכן עובדים לשני הכיוונים, כלומר גם ארה"ב מעבירה מידע על תושביה ובאותם היקפים?

"ההסכם אינו הדדי באופן אוטומטי. כל הסכם עם כל מדינה כולל תנאים אחרים, שמהם אפשר להסיק מה רמת ההדדיות. יש הרבה לחצים פוליטיים על מדינות מסוימות לחתום על ההסכם, גם אם הוא אינו הדדי באותה המידה".

נזכיר כי הרקע לחתימת ההסכם בין ישראל לארה"ב הוא כללי ה-FATCA האמריקאיים שצפויים להיכנס לתוקף בעוד חודשיים. לפי הכללים, על כל גוף פיננסי בעולם לוודא כי לקוחותיו האמריקאים דיווחו כנדרש לרשויות המס האמריקאיות על הנכסים המנוהלים באותו הגוף, אחרת הבנק ייחשף לסנקציות ולקנסות כבדים.

קפלן מנסה להרגיע ומציינת כי אמנם הכללים, הנחשבים לדרקוניים למדי, ייכנסו לתוקף בעוד זמן קצר, אך הממשל לא יהיה מאוד נוקשה כלפי הבנקים. "משרד האוצר האמריקאי מתחייב לשנתיים של אכיפה קלה יחסית, כל עוד הבנקים עושים מאמץ בתום-לב לציית לכללים. בנקים שהכינו את המערכות שלהם ליישום הכללים, לא צפויים לשלם קנסות לפחות עד 2016".