הפסקת קפה: "גלובס" בדק 4 מכונות קפה - וחזר עם מסקנות

איך אתם מעדיפים את האספרסו שלכם בבית, מקפסולות או מפולי קפה טריים? ■ "גלובס" טחן, מזג, הקציף ושתה מ-4 מכונות קפה ביתיות - ושב עם המלצות

ענף מכונות הקפה הביתיות נחלק לשתי קטגוריות עיקריות: מכונות קפה הפועלות באמצעות קפסולות ומכונות קפה אוטומטיות הטוחנות פולי קפה טריים ומפיקות קפה בלחיצת כפתור.

קטגוריה נוספת, שנדמה שהולכת ומצטמצמת, היא זו של מכונות קפה שמפיקות קפה מקפה טחון - תחום שהולך ונעלם משום שהוא מצריך יותר מאמץ מהמשתמש (כלומר מעבר ללחיצת כפתור): הכנסת התערובת לידית, דחיסה, ניקוי פסולת הקפה לאחר המזיגה וכדו'.

"גלובס" התנסה ב-4 מכונות קפה חדשות וחזר עם מסקנות: הפקת קפה איכותי בבית מעולם לא הייתה פשוטה ונגישה יותר.

אם קפסולות קפה הן כוס התה שלכם, המבחר גדול: ממכונות החברה השוויצרית נספרסו, חלוצת הענף, ועד מכונות קומפקטיות של היצרניות האיטלקיות לוואצה (משווקת בחנויות yellow) ואילי.

יש מכונות הפועלות רק עם תערובת הבית שלהן, ויש מכונות ה"פתוחות" למגוון קפסולות של קפה, תה ואפילו שוקו, והן לרוב הזולות בקטגוריה.

מכונות קפה אוטומטיות הכוללות מטחנת קפה אמנם עולות (הרבה) יותר ממכונות הפועלות על קפסולות, אבל ההשקעה לטווח רחוק משתלמת בהיבט עלות כוס הקפה: המחיר לקפסולה הוא 2-2.5 שקלים (כל אחת מכילה 5-7 גרם קפה). לעומת זאת, קילוגרם של פולי קפה טריים יעלה 100-150 שקל, כך שמדובר בכשליש מחיר לכל מנת קפה.

זאת ועוד, יתרונות מכונות הקפה האוטומטיות מתחילים בארומת הקפה המתקבלת בכל טחינה ומזיגה, ומגיעים עד היכולת לבחור כל תערובת קפה שתחפצו: מבתי קלייה שמייצרים קפה איכותי ועד תערובות של יצרניות גדולות.

אמנם, מבחר הקפסולות גדל - אבל יש לזכור שמכונות אלה פועלות כ"מערכת סגורה" באמצעות הקפסולות המתאימות. למעשה, ההתקשרות עם החברה מתחילה לאחר הרכישה.

בהיבט המבחר של הטעמים והתערובות, יש בשורות: נספרסו לבדה הרחיבה את מבחר הקפסולות שלה מ-16 ל-22 כמענה לתחרות מול יצרניות הקפסולות התואמות שפורחות מאז שפג הפטנט על הקפסולות שלה (2.2-2.6 שקלים ליחידה). למחזיקי מכונות נספרסו מוצעות גם הקפסולות של עלית, קפסולות עם תערובות הקפה של אילן'ס, קפסולות ריאלטו, וראני ועוד. מחיר הקפסולות התואמות נע מ-1.2 עד 2 שקלים ליחידה.

תורת ההקצפה

בהתאם לדרישה לקפה איכותי גם בבית, משופעות המכונות בתכונות שיעזרו להפיק קפה טוב, כך שחובבי משקאות הקפה המבוססים על חלב יוכלו להקציף במינימום מאמץ קפה בדרך לספל הקפוצ'ינו המושלמת.

מכונות הקפה האוטומטיות שנכללו בבדיקה כוללות מקציף השואב את החלב מקנקן חיצוני שנמזג ישירות לספל, בשני המקרים התוצאה סבירה בהחלט. מי שאוהב שכבת קצף עבה וחלקה, מוטב שיצטייד במקציף חיצוני נפרד דוגמת זה המצוין של טוויסטר פרו (כ-500 שקל).

גרסאות של מכונות אוטומטיות ללא מקציף או עם פנרלו (צינורית הקצפה) יעלו 1,000 שקל פחות. דגם UMILK של נספרסו שנכלל בבדיקה מצויד במקציף חיצוני המספק חלב מוקצף נפלא.

סאקו, MINUTO: מכונה קומפקטית וקפה טוב

החברה האיטלקית הוותיקה שנרכשה לפני 4 שנים על-ידי פיליפס העולמית, משווקת מכונות קפה ביתיות תחת המותגים Saeco ו-Gaggia.

דגם מינוטו כולל סדרת מכונות קפה אוטומטיות במחיר נגיש וגודל קומפקטי. לפני 25 שנה המציאה החברה את שיטת ה-Bean to Cup המיושמת גם במכונה הזו.

טכנולוגיה:

המכונה טוחנת פולי קפה ומפיקה אספרסו טרי. פלטות הטחינה הן קרמיות. ניתן להכניס לתא ייעודי גם קפה טחון. ניתן לקבוע את מידת הטחינה לפי 5 דרגות רצויות.

הפעלה:

הפעולות מתבצעות דרך מסך: מזיגת קפה (ניתן לשמור בזיכרון את הגרסה הרצויה), הכנת קפוצ'ינו, מזיגת מים רותחים ועוד. עם ההדלקה ועד החימום המכונה מבצעת ניקוי עצמי שמתבטא בפליטת מים במזיגה, לכן כדאי להשאיר דרך קבע כוס לאיסוף פסולת המים (כגיבוי למגש). גם בכיבוי האוטומטי תבצע המכונה את הפעולה שוב. ללא כוס יהיה צורך לרוקן תדיר את המגש. ידית המזיגה ניתנת לכוונון.

עיצוב:

המכונה מגיעה בגוון שחור ולא כוללת בשורת עיצוב מרנינה מיכל המים הגדול מכיל 1.8 ליטר ומיכל הפולים כולל קיבולת של 250 גר'. עובדה זו לא מורגשת היות ומדובר במכונה קומפקטית (גובהה 33 ס"מ, רוחבה 21.5 ס"מ ועומקה 43 ס"מ).

מבחן הקפה:

מזיגה איטית, טמפרטורה מדויקת ושכבת קרמה עבה (בהתאם לטריות הפולים).

הקצפה:

חלק מהדגמים כוללים מקציף חלב באמצעות קראף חיצוני וחלקם באמצעות צינורית הקצפה (פנרלו). הדגם שנבדק כולל מקציף באמצעות קראף נשלף המאפשר לאחסן חלב שלא נמזג במקרר. ההקצפה סבירה אולם לא נטולת בועות אוויר. ניקיו הקראף אפשרי במדיח, ואת הצינורית יש לנקות עם זרם מים.

תחזוקה:

ריקון תדיר של מגש איסוף המים וריקון "עוגיות" הקפה (שאריות) לפי דרישה עליהן מורה המכונה.

בשורה התחתונה:

הגודל הקומפקטי, המחיר והתוצאה הופכים את המכונה הזו למשתלמת למי שמחפש חוויית קפה ביתית הולמת.

נספרסו, Umilk: מקציף מעולה

טכנולוגיה:

מכונת קפה הפועלת באמצעות קפסולות עם מקציף חלב מובנה.

הפעלה:

הפעלה בכפתורי מגע הממוקמים בחלקה העליון של המכונה. ניתן להכניס לזיכרון 3 גדלי קפה מועדפים (לפי כמות המים הרצויה בכל מזיגה). הכנסת הקפסולה נעשית במנגנון הזזה (ולא עם ידית הרמה בדומה למכונות אחרות של נספרסו). מעמד הספל מתחבר באמצעות מגנט, גימיק נחמד שמאפשר לחברו בגבהים שונים להתאמת גובה המזיגה.

מבחן הקפה:

בדומה לכל מכונות נספרסו, מתקבל קפה מדויק עם שכבת קרמה עשירה ועבה (שכבה שומן בהירה המכסה את הקפה). הקפסולות מציעות קפה בדרגות חוזק משתנות, ההעדפה שלנו היא לאלה בדרגת 8 ויותר.

הקצפה:

מקציף מודולרי המספק חלב מוקצף קר או חם בלחיצת כפתור. החלב המתקבל כולל שכבת קצף (מאוד) נאה, קטיפתית ויציבה נטולת בועות אוויר. ההמלצה היא להפסיק את תהליך ההקצפה מעט לפני הזמן שהמקציף עוצר עצמאית כדי לקבל מרקם אחיד לגמרי. המקציף המוצלח מהווה את נקודת החוזק של המכונה.

תחזוקה:

עם סיום המזיגה הקפסולה נזרקת למיכל האשפה, המכיל עד 12 קפסולות משומשות. עם הצורך בריקון מתקבלת התראה. לאחר השימוש, המכונה נקייה, כמעט ואין פסולת מים במיכל או לכלוך שמצטבר.

עיצוב:

מודרני נקי ומינימליסטי בקווים עגולים. ניתן להזיז את חלקיה האחוריים (מיכל המים ומקציף החלב) להתאמה אידיאלית למקום על השיש. מיכל המים העגול הממוקם בחלקה האחורי של המכונה מכיל 0.8 ל'. מגיעה בגוונים לבן או שחור.

בשורה התחתונה:

לחובבי קפוצ'ינו, ובעיקר חובבי קפסולות (בעיקר את של נספרסו), מדובר במכונה נהדרת. העיצוב המודרני הוא בונוס והקומפקטיות היא יתרון.

דלונגי, ECOV310: מכונה יפה, אך בינונית

טכנולוגיה:

מכונת קפה ביתית וקומפקטית המיועדת לקפה טחון או לפודים. המכונה כוללת צינורית הקצפת חלב.

הפעלה:

פשוטה להפעלה גם עבור חסרי הניסיון. במכונה הזו לא תמצאו לוח דיגיטלי וההפעלה היא באמצעות 3 כפתורי הפעלה פשוטים (הדלקה, הרתחה והקצפה).

מבחן הקפה:

חלש ביחס למצופה, גם בשימוש בכמות הקפה המרבית - אולי כתוצאה מלחץ לא מספק. נדמה שמשך חימום המכונה היה ארוך יחסית, כשזמן הכנה של כוסות קפה לקבוצת אורחים התארך מעבר לציפיות.

הקצפה:

המקציף התגלה כחלש יחסית, ההרתחה וההקצפה לקו בחסר ונפלו בטיבן ממכונות מתחרות.

תחזוקה:

מיכל המים מכיל 1.4 ל'. ניקוי הפסולת ומגש שאריות המים פשוט, עם מגש נשלף בקלות.

עיצוב:

קווים עגולים בסגנון רטרו. העיצוב הופך את המכונה לפריט דקורטיבי, וגרף מחמאות גם בזכות גוונים המשלבים גימור מבריק עם כרום בצבעים כמו שמנת ותכלת-פסטל.

שורה תחתונה:

המכונה אמנם מספקת חוויית קפה משודרגת למי שלא התנסה עד כה באספרסו ביתי, אך מחיר המכונה עבור ביצועים בסיסיים (יש שיגידו בינוניים) מעט גבוה - על אף שאין ספק שמדובר בפריט יפהפה.

ניבונה, 831 CafeRomatica: מכונה טובה מאוד אך יקרה

משרדי החברה, המייצרת מכונות קפה לשימוש ביתי ומשרדי, ממוקמים בנירנברג, גרמניה, והיא חרתה על דגלה איכות שוויצרית ועיצוב נקי.

טכנולוגיה:

מכונת קפה אוטומטית טוחנת פולי קפה. קפה טחון ניתן להכניס לתא ייעודי.

הפעלה:

כל התקשורת מתבצעת על גבי מסך אלקטרוני. המכונה תבקש בנימוס להוציא שאריות מים לפני ההפעלה (מוציאה כמות זעירה של מים), היא תבקש לבצע פעולת ניקיון, למלא מים (קיבולת המיכל, 1.8 ל') או לרוקן את מיכל האשפה.

ניתן להגדיר לפני כל הפעלה את הקפה הרצוי, וזהו יתרונה הגדול: בלחיצת כפתור מחליטים בין אספרסו ארוך למכווץ, בוחרים את כמות המים המדויקת ומהי מידת החוזק הרצויה (בדרגות חוזק של 2-5).

בנוסף ניתן לתכנת 6 מנות קבועות לדיירי הבית. פיית המזיגה מתכווננת לכל גודל של ספל ותאורת לד מאירה בזמן מזיגה.

מבחן הקפה:

האפשרות להגדיר בדיוק את הקפה שאתם רוצים טרם המזיגה מובילה לתוצאות הרצויות: הקפה המתקבל נמזג באיטיות ובטמפרטורה נכונה כיאה למכונה המוצלחת הזו.

הקצפה:

דגם 831 מוגדר כ- OneTouch Cappuccino והמיוחד בו הוא מקציף החלב האינטגרלי המוזג חלב ישירות לספל ומנקה את עצמו בתום המזיגה (באמצעות הזרמת מים רותחים לצינורית).

החלב מתקבל במרקם טוב, חלק למדי וללא בועות כמעט. טמפרטורת החלב ניתנת לוויסות.

הניקוי העצמי הייחודי למכונה הוא יתרון גדול (במכונות אחרות, עם הזמן צינורית החלב צוברת שאריות חלב שקשה להסיר).

תחזוקה:

מעת לעת המכונה תבקש לרוקן את מיכל האשפה הפנימי ואת מגש המים. המגש נשלף מחלקה הקדמי של המכונה בקלות. בשלב של ניקיון מתקדם המכונה תבקש להיכנס לתהליך ניקיון עצמי של הזרמת מים עם קפסולת ניקיון מיוחדת.

עיצוב:

קווים מודרניים ונקיים. המכונה עשויה פלסטיק בצבע נירוסטה מוברש.

שורה תחתונה:

מכונה מעולה שלא מתפשרת הן על הכנת קפוצ'ינו והן על הכנת אספרסו בדיוק לפי דרישה. ההפעלה שקטה וחכמה, העיצוב נעים. עם זאת, המחיר הגבוה הוא נקודת תורפה.