רון לובש: לא משכנו דמי ניהול במרקסטון מאז 2008

לפי הסכם הניהול של מרקסטון, שלפני כעשור גייסה כ-800 מיליון דולר, חברת הניהול של מרקסטון זכאית לדמי ניהול בגובה 2% לשנה מהסכום שגויס - כלומר, 16 מיליון דולר לשנה ■ בשבועות האחרונים נחשפו חובות הענק של הקרן

המשבר החריף בקרן מרקסטון ומותו הטראגי של אמיר קס, אחד ממנהליה, אילצו את השותף המייסד, רון לובש, לחשוף בפני המשקיעים את מצבה האמיתי של הקרן. ל"גלובס" נודע, כי במהלך העדכון שניתן למועצה המייעצת לקרן (המורכבת מהמשקיעים הגלובליים שלה), הודיע לובש כי מאז 2008 מנהלי מרקסטון לא מושכים דמי ניהול. לפי הסכם הניהול של קרן הפרייבט אקוויטי, שלפני כעשור גייסה כ-800 מיליון דולר, חברת הניהול של מרקסטון זכאית לדמי ניהול בגובה 2% לשנה מהסכום שגויס - כלומר, 16 מיליון דולר לשנה.

במרקסטון מציינים כי ב-2008 לובש וקס המנוח החליטו באופן וולונטרי להפסיק למשוך את שכרם, שעלותו עמדה באותה תקופה על כמיליון דולר לשנה (שכר חודשי של כ-130 אלף שקל ברוטו, כל אחד). לטענת הקרן, הסיבה לכך היא שדמי הניהול פחתו עם השנים, וכיום הם עומדים על פחות מרבע אחוז. סכום זה משמש לתפעול השוטף של הקרן, לרבות תשלום שכר לעובדים, דמי שכירות למשרדי הקרן וכדומה. עד 2008 משכו מנהלי מרקסטון, שהניבה למשקיעיה תשואה אפסית, דמי ניהול בסך כולל של 80 מיליון דולר.

לא סתם החליט לובש לבשר למשקיעי מרקסטון כי מנהלי הקרן לא משכו דמי ניהול תקופה ארוכה. כאמור, בשבועות האחרונים נחשפו חובות הענק של הקרן, שבעקבות שורה של השקעות כושלות נאלצה ליטול הלוואות בתנאי שוק אפור מגורמים פרטיים. בנוסף נטלה הקרן הלוואת ענק של כרבע מיליארד שקל מדויטשה בנק. הלוואות אלה - שנלקחו ע"י מרקסטון מבלי שעדכנה על כך את משקיעיה כנדרש - פוזרו בין החברות שבבעלותה שנקלעו למצוקה תזרימית, כמו סטימצקי ואמפיק (לשעבר בית ההשקעות פריזמה שקרס) לה חובות של כחצי מיליארד שקל.

אלא, שמדברי לובש - שכבר הכריז כי אין בכוונתו למשוך שכר למרות שנותר מנהל יחיד - עולה כי ההחלטה להפסיק לגבות דמי ניהול לא נעשתה על רקע ביצועיה הכושלים. לדבריו, ההחלטה נתקבלה בעקבות פרשת השוחד בה הואשם השותף המייסד ויו"ר הקרן דאז, אליוט ברוידי.

כזכור, ברוידי הואשם בכך ששיחד בעלי תפקידים בארה"ב בתמורה לגיוס כספי מוסדיים אמריקאים, מה שהביא לפיטוריו מהקרן ב-2009 ולהטלת קנס על מרקסטון בגובה 18 מיליון דולר. בקרן טוענים כי ברוידי עדיין מחזיק ב-50% ממניות חברת הניהול שלה (בדומה לחלקם המשותף של לובש וקס המנוח).