דיווח: אפל תרכוש את Beats תמורת 3.2 מיליארד דולר

חברת Beats, שנוסדה בין היתר ע"י הראפר ד"ר דרה, משווקת אוזניות איכותיות ומציעה גם שירות סטרימינג ■ בספטמבר אשתקד השקיעה חברת Carlyle Group כ-500 מיליון דולר בחברה

טים קוק נוהג לבצע מהפכות באפל ולנהוג בניגוד למסורת העבר. מנכ"ל החברה מפקח באופן אישי על משא ומתן לרכישת חברת Beats - יצרנית האוזניות וספקית שירותי המוסיקה שנוסדה על ידי ג'ימי איוביין, בכיר בתעשיית המוסיקה, ועל ידי זמר ההיפ הופ, ד"ר דרה - תמורת 3.2 מיליארד דולר, כך מסרו אנשים המקורבים לנושא.

הדבר סותר את דפוס הפעולה של המייסד המשותף של אפל, סטיב ג'ובס, שמעולם לא שילם יותר ממאות בודדות של מיליוני דולרים תמורת רכישה, והעדיף לקנות חברות קטנות.

כמו כן, רכישת Beats מצביעה על נכונותו של קוק להשתמש באופן אגרסיבי יותר ב-150.6 מיליארד הדולר במזומן שברשות אפל, כך על פי ג'ין מונסטר, אנליסט בפייפר ג'פרי.

"הדבר פותח את הדלת לרכישות נוספות, ואני חושב שנראה יותר עסקאות שקשורות לתוכן ומוצרים", אמר מונסטר.

לדבריו, היעדים הפוטנציאליים של אפל כוללים את Yelp, חברת התשלומים Square וכן את טוויטר.

עד כה, קוק פעל לפי אסטרטגיית המיזוגים של ג'ובס. הרכישה הגדולה ביותר שביצעה מעולם היתה בהיקף של 400 מיליון דולר, בשנת 1997, לרכישת Next Computer, כחלק מעסקה שמטרתה היתה להחזיר את ג'ובס לחברה. מאז, עמדה הרכישה גדולה ביותר של החברה - אנוביט הישראלית, - על 390 מיליון דולר (החברה נרכשה לפני שנתיים).

המשקיעים לא מתרגשים

עסקה לרכישת Beats תהיה שונה מכל מה שעשה ג'ובס אי פעם, והיא מראה שקוק אימץ את עצתו על קודמו בתפקיד. "פשוט תעשה מה שנכון לחברה", כך זוכר קוק שאמר לו ג'ובס ערב מותו בשנת 2011.

קוק כבר הטביע את חותמו על אפל מאז נטל את תפקיד המנכ"ל - הוא הנהיג חלוקת דיבידנדים ורכישה חוזרת של מניות.

"דומה שזו הפעם הראשונה שאפל רוכשת מותג נוסף, בניגוד לדפוס הפעולה הקודם שלה", כך אמר טוד לווינסטין, מנהל כספים ב-Highmark Capital Management. לדבריו, "בסכום הזה, העסקה תירשם כרכישה גדולה ביותר בהיסטוריה של החברה וכסטייה מהותית מהאסטרטגיה שלה בעבר".

טום נוימאייר, דובר מטעם אפל, ושרה ג'ויס, דוברת מטעם Beats, סירבו למסור את תגובתם. פאריל אורי, דוברת מטעם Square, ורייצ'ל ווקר, דוברת מטעם Yelp, סירבו למסור את תגובתם. נציג מטעם טוויטר לא הגיב לבקשות לתגובה.

לווינסטין וכמה משקיעים אחרים מעלים את השאלה מדוע קוק בוחר ב-Beats כחברה שתשבור את הדפוס הקיים.

עם הכנסות שנתיות בהיקף של כמיליארד דולר, החברה מסנטה מוניקה לא תגדיל באופן ניכר את ההכנסות יחסית לאלה של אפל, שעמדו בשנת הכספים הקודמת על 170.9 מיליארד דולר, גם אם Beats תצמח ב-50% מדי שנה, כך אומר צ'רלס וולף, אנליסט ב-Needham & Co.

"אני לא חושב שלמשקיעים אכפת מה-3.2 מיליארד דולר", כך אמר וולף. "אני חושב שהיה להם אכפת אם אפל היתה מבצעת רכישה בהיקף 50 מיליארד דולר".

החדשות על העסקה עם Beats בקושי גרמו לתזוזה במחיר המניה של אפל. המניה ירדה בפחות מאחוז אחד.

מותג בעל שם

לאחר שתרכוש את Beats, אפל תוכל לחזק את שירותי המוזיקה המקוונים שלה, זאת לאור ההאטה בשוק ההורדות במוסיקה, שבו שלטה. זה זמן רב שהמוזיקה מהווה אבן פינה בעסקיה של אפל, מאז חנות ה-iTunes ונגן האייפוד החלו להאיץ את הצמיחה של החברה לפני יותר מעשור. אפל גם השיקה את רדיו iTunes, שירות סטרימינג עם פרסומות, שהתחרה בפנדורה וספוטיפיי.

על אף ש-Beats קטנה מדי כדי להאיץ את הצמיחה, העסקה תצביע על רצינותה של אפל בכל הנוגע למכירה של יותר תוכן ושירותים ללקוחותיה, כדי לפצות על ההאטה במכירות של מכשירים ניידים, כך על פי קולין גיליס, אנליסט ב-BGC Partners מניו יורק.

לדברי גיליס, "שמירה על מותג נפרד עשויה לסייע להגביר את כוח המשיכה של אפל בקרב הקהל הצעיר יותר".

יתרון נוסף לעסקה יהיה לקרב את המייסד המשותף של Beats, איוביין, לאפל. מפיק המוסיקה בן ה-61 מילא תפקיד מרכזי בחידוד האסטרטגיה של ג'ובס, שאיפשרה ל-iTunes לשלוט בשוק המוסיקה.