איל דשא: "תוכנית ההתייעלות במקום גבוה בסדר העדיפויות"

מנהל הכספים של טבע בכנס אופנהיימר: "נצליח להעביר 40% מהמטופלים למינון החדש של הקופקסון עד סוף החודש; ביהמ"ש העליון הסכים לשמוע אותנו, וזה קורה רק ב-5% מהמקרים" ■ "מה צריך לתקן? קודם כל הפחתת הוצאות"

איל דשא, מנהל הכספים הראשי של טבע, מציע לא להספיד את הקופקסון ומזהיר את המתחרות מהשקת גרסה גנרית לתרופה בטרם ביהמ"ש העליון בארה"ב יפסוק בנושא. דשא דיבר היום בכנס של בית ההשקעות אופנהיימר שנערך בת"א.

"השנה נפתחה בהחלט בסדר", אמר דשא שרמז גם על רכישות אפשריות: "החברה מייצרת מזומנים, ונראה איך הולכים להשתמש בהם. הנהלת טבע היום מאוד ממוקדת על מספר מצומצם של תהליכים מרכזיים. אחד מהם זה לתקן את כל הטעון תיקון במערכות שלנו. בונים את הארגון, משפרים תהליכים".

דשא דיבר ארוכות על הקופסון ואמר: "טבע עושה הרבה מאוד מהלכים לשימור הקופקסון, שברבעון הזה תרם קצת פחות לרווח של טבע - 46% לעומת מעל 50% בשנה שעברה, וזה לא בהכרח שלילי. לא רק הגנה מפני תחרות גנרית או אוראלית אלא שימור מעמדו המוביל בתחום הטרשת הנפוצה".

דשא הוסיף לגבי הקופקסון כי "אנחנו מאמינים שעתידו עוד לפניו, בהארכת חיי המוצר, שיפור המוצר, פיתוח פעילויות נוספות סביבו. אנחנו מאמינים שבטיחות המטופלים היא ערך עליון. ממחקרים שעשינו אנחנו חושבים שמוצרים גנריים עלולים לפגוע במטופלים... אנחנו בדרך ליעד של העברת 40% מהמטופלים לקופקסון במינון 40 מ"ג עד סוף מאי. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים להגן על הקניין הרוחני שלנו. הגשנו תביעה נגד ה-FDA בה אנו דורשים שייענה לבקשתנו להורות על ביצוע ניסוי קליני מלא בגרסאות הגנריות לקופקסון. כבר 5 או 6 פעמים לא קיבלנו תשובה על התביעה לחייב כל מוצר גנרי שמחקה את הקופקסון לעבור דרך ניסוי קליני שמראה בטיחות למטופל וזהות של המוצר. הגשנו תביעה בה אנחנו דורשים שה-FDA יענה - כן או לא, אבל שתהיה תשובה.

"הפטנט פוקע בעוד שבועיים. יש לנו ערעור בבית המשפט העליון שהסכים לשמוע את הערעור שלנו, שזה לא דבר מובן מאליו. אם אינני טועה רק ב-5% מהמקרים בית המשפט העליון של ארה"ב מסכים לשמוע. אני יכול לצטט מה שאמרו מתחרים שלנו, מיילן ומומנטה, שיש איזשהו עיכוב בהשקה. אולי זה משחק באינפורמציה, אנחנו לא נכנסים לזה. כל עוד הערעור עומד, במידה ויהיה אישור - מי שעושה את זה לוקח סיכון והנזקים עלולים להיות במיליארדי דולרים".

דשא דיבר גם על רכישות אפשריות ואמר: "זה כלי מרכזי ונשתמש בו במקרה הצורך. אנו ערים למגמות בתעשייה ועוקבים אחרי זה, לפעמים בהשתאות; אבל יש לנו קריטריונים שלא נוותר עליהם: רכישות צריכות להוסיף לרווח למניה שלנו, שהתשואה להשקעה תהיה ברורה, שהתאימות האסטרטגית תהיה גבוהה".

בנוגע לצמיחה אורגנית אמר דשא כי "מה צריך לתקן? קודם כל הפחתת הוצאות. התוכנית נמצאת במקום גבוה בסדר העדיפויות. עוברת דרך מערך הייצור שהולך ומשתפר ע"י זה שמרכזים ייצור במספר יותר קטן של מפעלים יעילים באזורים שבהם העלויות נמוכות. זה נשמע פשוט והגיוני, אבל בדרך יש הרבה מאוד מאמצים. זה לוקח זמן. הטרנספורמציה של מערך התפעול נמצאת בשיא המאמצים ומתחילה להראות תוצאות".

על חיזוק המובילות הגנרית אמר דשא כי "אם מישהו קיבל את הרושם שטבע מתחילה לאבד את המובילות שלה, זה לא נכון. אנחנו פועלים להמשיך להגדיל את הפעילות שלנו. הכרזנו על תוכנית של 2 מיליארד דולר הפחתת תוצאות. עד סוף הרבעון הראשון הפחתנו 600 מיליון דולר מבסיס ההוצאות. הכוונה היא להגיע למיליארד דולר בסוף השנה הזאת.

"אנחנו גם בתהליך של סגירת או מכירת פעילויות שלא תורמות לרווח. החברה מתמקדת בחלקים הרווחיים והצומחים שלה. זה תהליך שאף פעם לא נגמר. חברות צריכות תמיד להמשיך ולהתייעל, ואני מניח שיהיה לזה גם גל שני. בחלק מהחסכונות אנחנו משתמשים להשקעה בעתיד".

מלבד הקופקסון דיבר דשא על מוצרי מקור אחרים של טבע הנמצאים בפיתוח: "15 מוצרים הנמצאים בפאזה שלישית של ניסויים קליניים, בתהליך אישור רגולטורי או לפני השקה, ארבעה מוצרים בפאזה שניה, וכן 18 תרופות NTE". העתיד של המוצרים החדשים נראה טוב. אנחנו מדברים על יצירת ערך לטווח הארוך, אבל לא מוותרים על הטווח הקצר, לא מוותרים על הצמיחה ועל עמידה בתחזיות. בונים את העתיד, שומרים על הנכסים, עושים רכישות משלימות, בונים את הפייפליין, מפתחים מוצרים".