הנזק הכלכלי מפשיעה: 177 מיליארד שקל בעשור האחרון

המשרד לביטחון פנים: הפשיעה גרמה ב-2013 לנזק כלכלי 14.5 מיליארד שקל - 1.4% מהתמ"ג ■ הפשע היקר ביותר הוא רצח - 2.5 מיליון שקל למקרה בממוצע

הנזק הכלכלי הנגרם מפשיעה נאמד בשנת 2013 בסך של 14.5 מיליארד שקל - כך עולה ממחקר שביצע אגף התכנון, התקצוב והבקרה במשרד לביטחון פנים.

מהנתונים שנאספו עולה כי הנזק הכלכלי המצטבר משנת 2001 ועד לשנת 2013 נאמד בכ-211 מיליארד שקל. העלייה בנזק הכלכלי מפשיעה בשנת 2013 מסיימת את מגמת הירידה הרצופה בנזקי הפשיעה שהחלה בשנת 2009.

מהנתונים הנחשפים היום (א') עולה עוד כי בשנת 2013 חלה עלייה של 2.1% לעומת שנת 2012 בנזקי הפשיעה בישראל. ב-2013 נזקי הפשיעה הביאו לנזק כלכלי של כ-1.4% מהתמ"ג.

עם זאת, הנזק הכלכלי הממוצע למקרה פשיעה המשיך לרדת ועמד על כ-11 אלף שקל. במקביל, המשיכה המגמה הרב-שנתית של ירידה בהיקף הנזק הכלכלי מעבירות רכוש בשיעור של 2.6% לעומת השנה הקודמת.

מהדוח עולה עוד כי הנזק הכלכלי הכבד ביותר נגרם על-ידי מקרי רצח, שבהם נאמד הנזק הממוצע על כ-2.5 מיליון שקל למקרה. עבירות מין גורמות לפי הדוח לנזק כלכלי ממוצע של כ-40 אלף שקל למקרה, ועבירות אלימות נאמדות בכ-29 אלף שקל למקרה בממוצע. הנזק הכלכלי הממוצע מעבירות רכוש נאמד בכ-9,500 שקל, ומעבירות מירמה - כ-7,000 שקל בממוצע למקרה.

שני סוגי העבירות המרכזיות מבחינת תרומתם לנזק הכלכלי ממשיכים להיות עבירות רכוש ועבירות מירמה. עם זאת, נראה כי חלקן של עבירות האלימות ממשיך לגדול. בשנת 2013 חצה לראשונה רף עבירות האלימות את קו ה-20% ל-21% בממוצע. על-פי הדוח, באותה השנה נרשמה עלייה משמעותית בשיעור של 7.3% בנזק הכלכלי הנגרם מעבירות אלימות, כולל רצח ועבירות מין, הנאמד בכ-4.6 מיליארד שקל.

לאור הירידה בתחושת הביטחון האישי בקרב אזרחי המדינה, בחנו החוקרים את הנזק הכלכלי בתחום הביטחון האישי. לצורך מטרה זו נבנה "סל" עבירות מיוחד המורכב מעבירות שנתפסות כמשפיעות בצורה בולטת על תחושת הביטחון האישי, ובהן קטטה והפרעה ברחוב, עבירות כלפיי חיי אדם, עבירות כלפי גופו של אדם, עבירות מין, שוד וכדומה.

על-פי ניתוח "סל עבירות הביטחון האישי", בשנת 2013 חלה עלייה בשיעור של כ-3.4% בנזק הכלכלי בהשוואה לשנת 2012. סך הנזק הכלכלי מעבירות הנמנות בסל עבירות הביטחון האישי נאמד בסכום של כ-6.1 מיליארד שקל. סכום זה מהווה שיא שלילי, המגלם כ-42.1% מכלל הנזק שנגרם כתוצאה מפשיעה.

מחברי הדוח מציינים כי חלה החמרה בחומרת הפשעים בישראל. את מסקנתם מסבירים החוקרים בעקבות העלייה הגבוהה בנזק הכלכלי בשנת 2013 (2.1%), אשר עקפה את העלייה במספר המקרים המדווחים (1.5%).

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', אמר בהקשר זה, כי "תופעת הפשיעה מסבה למדינה ולאזרחיה נזק רב. יש להמשיך לפעול בנחישות לצמצום התופעה והנזק הכלכלי שנגרם".

עוד ציין השר כי "מדיניות המשרד לביטחון פנים, המתמקדת בשיפור הביטחון האישי של האזרח, תימשך, זאת במטרה להביא לשיפור באיכות חייהם של אזרחי המדינה ולחיזוק התשתית החברתית-כלכלית של המדינה והחוסן הלאומי".

במסגרת פעולותיו של המשרד לביטחון פנים במניעת פשיעה ואלימות והגדלת המודעות בנושא ביטחון אישי, יכריז המשרד לראשונה על שבוע שלם (החל מהיום ועד ה-16 לחודש) בו יידון נושא מניעת אלימות בישיבת הממשלה בוועדות הכנסת ובמדיה בישראל ברבדים ובמעגלים שונים.

בנוסף, השבוע יערוך המשרד קמפיין פרסומי נרחב בנושא ויקיים כנס ייעודי שידון בסוגיית האלימות הגואה בישראל לעומק. בכנס ישיק המשרד "מדד אלימות לאומי", דרכו יהיה ניתן לבחון באופן מקיף ואובייקטיבי את היקפיה של התופעה בישראל.