ארה"ב: בנקאי השקעות צעירים עושים הסבה להיי-טק

לחלק מבנקאי ההשקעות הצעירים הטובים והמבריקים ביותר בוול סטריט נמאס לעבוד 90שעות בשבוע, והם פורשים ממשרותיהם היוקרתיות והמתוגמלות היטב במוסדות פיננסיים גדולים

חלק מבנקאי ההשקעות הצעירים הטובים והמבריקים ביותר בוול סטריט פורשים ממשרותיהם היוקרתיות והמתוגמלות היטב במוסדות פיננסיים גדולים. רבים מהם מקימים עסק משלהם, בייחוד בתחום הטכנולוגיה.

אין נתונים מדויקים על מגמה זו, אך נתונים ממחלקת מרשם האוכלוסין של ארה"ב מראים כי מספר העובדים בגיל 25-34 בתעשיית השירותים הפיננסיים והביטוח בניו-יורק רבתי התכווץ ל-109,187 ברבעון השני של 2013 - צניחה של 19% לעומת הרבעון השני של 2007.

הוויתור על חיים אישיים נחשב למחיר הוגן שיש לשלמו עבור היוקרה והעושר שבהם ניתן לזכות באמצעות עבודה בבנקאות השקעות ובסחר. עדיין מתנהלת תחרות עזה על תוכניות ההכשרה הנחשבות בנות השנתיים בבנקים, שבמסגרתה מרוויחים בוגרי האוניברסיטאות 100,000-300,000 דולר בשנה.

העובדה שאנשים צעירים ומוכשרים מטילים ספק בכדאיות הוויתור על חיים אישיים אינה מפתיעה את פטריק קרטיס, שעבד לפני 10 שנים במשך שנתיים כאנליסט בחברת השקעות הבוטיק רוטשילד.

"זה בהחלט לא שווה את הכסף", אומר קרטיס בן ה-34 שמנהל כעת אתר לייעוץ קריירה ורישות עסקי בשם WallStreetOasis.com. "אתה עובד בממוצע 90 שעות בשבוע. זה יכול להגיע ל-120 כשהמצב באמת חמור. האם זה שווה את זה? לא".

מספר קטן יותר מתמיד של מועמדים ללימודי תואר שני במינהל עסקים ובפיננסים מוכן לשקול בכלל חיים של חתונות מוחמצות, רומנים קורסים ומו"מ עסקי עמוק לתוך הלילה. שיעור בוגרי בית הספר לעסקים באוניברסיטת הרווארד שנכנסים לבנקאות השקעות, מכירות או סחר, צנח אשתקד ל-5% לעומת 12% ב-2006, בעוד ששיעור הבוגרים שנכנסים למגזר טכנולוגיה כמעט הושלש ל-18% באותה התקופה.

בבית הספר לעסקים וורטון באוניברסיטת פנסילבניה התכווץ אשתקד שיעור בעלי התואר השני במינהל עסקים שנכנסים לבנקאות השקעות ל-13.3%, לעומת 26% ב-2006, בעוד שמספר הנכנסים למגזר הטכנולוגיה קפץ ביותר מפי שניים ל-11.1%.

"יש פחות נכונות מצד הסטודנטים להקריב את הקורבנות שאותם היו סטודנטים מוכנים להקריב לפני 5 או 10 שנים", אומר ג'ונתן שפרד, מנהל שותף במשרד לפיתוח קריירה ופיתוח מקצועי לבעלי תואר שני במינהל עסקים בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד.

הבנקים מודעים מאוד לשיעור השחיקה הגבוה מדי בקרב הבנקאים הצעירים שלהם, והם משיקים תוכניות למאבק בתופעה. גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן, למשל, מנסים לשנות את האופן שבו מבוצעות עסקאות.

בניסיון לצמצם את נטל העבודה של הבנקאים הצעירים שינה גולדמן את האופן שבו מקצים מנהלים בכירים עבודה לבנקאים זוטרים, כך שבנקאים זוטרים כבר אינם נאלצים ליצור מצגת בת 50 עמודים עבור לקוח כשניתן להסתפק ב-15 עמודים בלבד. באוקטובר החליט גולדמן כי בנקאים מתחילים ובנקאים בראשית דרכם בחטיבת בנקאות ההשקעות חייבים לקחת יום חופשה בשבתות.