אמיר לוי: "כסמג"ד בשריון אני יודע כמה ניתן להתייעל בצבא"

אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר: "הקמפיין של מערכת הביטחון להגדיל את תקציב צה"ל הוא לא נגד האוצר אלא נגד האזרח הישראלי" ■ אז איפה אפשר לחסוך? "גמלאות - לא של לוחמים; נספחים בחו"ל"

אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, מעדיף להתרחק מהתקשורת. ואולם הסוגיה של הגדלת תקציב הביטחון, שוב, הביאה אותו לחרוג ממנהגו - ולדבר. בראיון ל"גלובס" מסביר הממונה על התקציבים מדוע בקשת מערכת הביטחון (שעליה קרא בעיתונים) אינה ראויה, תגרור קיצוצים מיידים בתקציב האזרחי ותפגע בצמיחה. והוא בכלל לא לוקח את העניין באופן אישי: "הקמפיין הזה אינו נגד האוצר", הוא מסביר, "אלא נגד האזרח הישראלי".

- האם אתה יכול להסביר לנו מה פשר הקמפיין שבו החלה מערכת הביטחון בימים האחרונים? ממה זה נובע?

לוי: "אני לא יודע. תחושתי היא כי הקמפיין קשור להתחלת דיוני תקציב המדינה ל-2015, אך לא ברור מאיפה זה מגיע. חשוב לזכור כי רק באוקטובר האחרון הם קיבלו תוספת של 2.75 מיליארד שקל. באותו רגע הממשלה החליטה שתמו דיוני התקציב לשנים 2013-2014. לשמחתנו, המצב הביטחוני שלנו לא השתנה מאז ולא ברור מדוע התחיל דיון נוסף על תקציב 2014".

- אולי הם מנצלים את העובדה שאין דובר במשרד האוצר, שיש חילופי משמרות במשבצת של סגן לענייני ביטחון באגף התקציבים ושראש הממשלה כבר פתח את תקציב הביטחון באוקטובר האחרון?

"זה לא קשור. זה היה גם בשנים קודמות. הנושא של תקציב הביטחון תמיד חוזר לסדר היום, ומשום מה הם שמים אותו שוב פעם. כל משרדי הממשלה פועלים לפי תקציב מאושר; זה לא הגיוני שמשרד הביטחון ינהג אחרת. בטח ובטח בממשלה אשר באופן ניכר וברור קבעה סדר עדיפויות אזרחי וחברתי. תראה מה קרה עם תקציבי החינוך, התחבורה וההשכלה הגבוהה".

- יש טענה ששר האוצר, יאיר לפיד, התחיל לפזר כספים לכל עבר וזה פתח לשר יעלון את התיאבון לעוד. כאילו לפיד העביר מסר - "יש לי". לפני שבועיים בלבד הגדיל את התקציב לניצולי השואה במיליארד שקלים.

"ההחלטה על ניצולי השואה הייתה מתוקצבת ויש לה מקור תקציבי. אין החלטות נוספות ללא מקור תקציבי. וככלל, שוב, הממשלה הזו שמה יותר דגש על סדר יום אזרחי".

- אגב, הגיעה אליך פנייה רשמית בסוגיה?

"לא. אני קורא בעיתון".

- ואם תגיע פנייה?

"ננסה לשכנע את הממשלה ואת ראש הממשלה לעמוד מאחורי החלטתם לא לקיים דיון נוסף על תקציב הביטחון לשנת 2014".

- זה סוג משחק של תזרימי מזומנים משנה לשנה. אולי תיתן להם בעוד חצי שנה, במסגרת תקציב 2015, את מה שהם מבקשים עכשיו...

"השנה הבאה היא שנה חדשה".

- אז סתם התנפלו על האוצר עכשיו?

"אין מדובר במאבק נגד האוצר, אלא במאבק נגד שאר התקציבים החברתיים ומול יתר משרדי הממשלה. עקרונית, אם הם מבקשים תוספות נוספות, זה יבוא על חשבון משרדים אחרים ותקציבים חברתיים כמו תחבורה, רווחה, בריאות או מיזמים שהממשלה מקדמת בשנה האחרונה כגון מו''פ ומעונות לסטודנטים. בכל פעם שהם באים עם דרישות כאלו, נפגעות התוכניות האזרחיות".

- עם כל הכבוד למו''פ ולמעונות הסטודנטים, אומרים שר הביטחון ובכירים בצה''ל שהצבא לא מסוגל לתפקד עם התקציב הנוכחי.

"ואני אומר בתוך סמג''ד בשריון שעשה הרבה מאוד מילואים שכל אחד יודע כמה התייעלות אפשר לעשות בצבא. בתור הממונה על התקציבים אני יודע ולמדתי את המספרים - יש שורה ארוכה של נושאים שהצבא יכול להתייעל בהם מבלי לפגוע בחייל הלוחם ומבלי לפגוע בהתעצמות. אלה שני דברים שחייבים להישמר".

- במה אפשר להתייעל?

"יש את נושא הגמלאות - לא של לוחמים. אנו מכירים את מערך הגמלאות שמוציא כסף רב. יש סוגיית השיקום, שם הכספים לא תמיד מיועדים ללוחמים, כאשר יש ליישם את מסקנות ועדת גורן. תוך 5 שנים יכול להיחסך מיליארד שקל. יש את סוגיית הנספחים בחו"ל".

לוי ממשיך וטוען: "אחרי שנגמר הדיון האחרון והם קיבלו כמעט 3 מיליארד שקל, הלכנו על שני המהלכים במס הישיר: ביטול העלאת מס הכנסה והקטנת העלאה במס מעסיקים שהייתה מתוכננת מלכתחילה. כדי להתאזן, הפחתנו את הרזרבה להתייקרויות לשנת 2014. הסיבה שלקחנו על עצמנו את הסיכון הזה היא הידיעה שדיוני תקציב 2013-2014 הסתיימו. לבוא היום ולבקש תוספות אחרי שהתקציב אושר בתמיכת שר הביטחון - זה ניהול תקציבי לא ראוי".

- אתה רומז עכשיו שאתם מתכוונים להעלות מסים?

"לא. לא נעלה מסים. אבל כן יהיו קיצוצים. לכן, אני אומר, המאבק שהם מנהלים הוא לא מול האוצר אלא מול האזרח הישראלי".

- הם טוענים, בצדק, שמשקל תקציב הביטחון מהתמ''ג ירד באופן חד.

"בזכות זה שהתוצר צמח, שזה בזכות שהשקענו בחינוך, בתחבורה, במו''פ ובתשתיות, שהורדנו את החוב. בוא נשקיע באוכלוסיות שמחוץ לשוק העבודה, כמו החרדים. שילמדו הנדסת תוכנה. בוא נשתמש בצמיחה הזו ונמנף אותה כדי להשיג צמיחה גבוהה עוד יותר. אני רוצה לשאול אותך: מי אמר בכלל שחייבים לנצל את הצמיחה כדי לתת תוספות לביטחון?"

תקציב הביטחון נטו
 תקציב הביטחון נטו