הבנקים לא רוצים שתשמעו על מסלולי העו"ש החדשים

המפקח על הבנקים הורה לשווק את המסלולים: הבנקים ישלחו ללקוחות דף הסבר על המסלולים שיכלול השוואת מחירים, וידווחו לבנק ישראל על מספר המצטרפים

המפקח על הבנקים, דודו זקן, אינו מרוצה מהדרך שבה הבנקים מטמיעים (או ליתר דיוק, לא ממש מטמיעים) את מסלולי עמלות העו"ש בקרב הציבור. בצעד חריג, בנק ישראל הפיץ לבנקים מכתב ובו הוא דורש מהם לבצע כמה פעולות כדי להגביר את מודעות הציבור למסלולי עמלות העו"ש.

בתחילת אפריל נכנסו מסלולי העו"ש לתוקפם, אלא שלפי הערכות לא הצטרפו מאז הרבה לקוחות למסלולים, וזאת על אף שנקבעו בהם מחירים אטרקטיביים. הסיבה המרכזית לכך היא שאף בנק לא טרח לשווק באגרסיביות את המוצרים, וזאת בגלל המחיר הנמוך שלהם.

זקן דורש מהבנקים להוציא לפועל 6 צעדים שנועדו להגדיל את מספר הלקוחות שיצטרפו למסלולי העו"ש.

ראשית, המפקח דורש לשלוח ללקוחות הבנקים דף הסבר על המסלולים, שיכלול השוואה של מחירי המסלולים לעומת מחיר תמהיל המסלולים לפי התעריפון (מדובר בהפרש במחיר של עשרות אחוזים). בנוסף, עליהם לשלוח דף הסבר על דרכי ההצטרפות למסלולים; זקן דורש מהבנקים לאפשר ללקוחות להצטרף למסלולים דרך האינטרנט החל בחודש יולי.

בנוסף, כל בנק יצטרך להעביר לפיקוח על הבנקים דוח ובו יפרט את פעולות השיווק והפרסום שנקט כדי ליידע את הלקוחות, את פעולות הבקרה שנעשו כדי לוודא שההנחיות מיושמות, וכן לדווח כמה לקוחות הצטרפו למסלולים בכל חודש לפי מגזרים (משקי-בית, בנקאות פרטית ועסקים קטנים). בהמשך השנה צפוי בנק ישראל להרחיב את דרישות הדיווח לגבי מספר המצטרפים. בבנק ישראל לא נותנים לבנקים זמן להתמהמה, ודורשים מהם לבצע את כל הדרישות בתוך פחות מחודש.

התערבות לא שגרתית

מסלולי העו"ש הוא נושא שזקן קידם בשנה החולפת, וזו אינה הפעם הראשונה שבה הוא מתערב בצורה אגרסיבית כדי לקדמו. המפקח הציג לבנקים תמהיל של שני מסלולי עמלות - בסיסי הכולל 10 פעולות, ומסלול מורחב המיועד בעיקר לעסקים קטנים וכולל 50 פעולות. בנוסף יכולים הבנקים להשיק גם מסלול חופש לפי בחירתם.

זקן אפשר לבנקים לתמחר את המסלולים, כשהכוונה שלו הייתה שהבנקים ינקבו במחיר נמוך משמעותית ממחיר התעריפון של הפעולות הנכללות במסלול.

הבנקים הציגו למפקח מחירים גבוהים ממה שכיוון אליהם, ולכן בצעד חריג החליט זקן להתערב, וקבע כי מחיר המסלול הבסיסי יעמוד על 10 שקלים בלבד (עשרות אחוזים מתחת למחיר המסלול לפי התעריפון). בנק הפועלים הבין את המסר, וזמן קצר לאחר מכן קבע מחיר נמוך גם למסלולים הנוספים שעמדו על 20-30 שקל. שאר הבנקים נאלצו ליישר קו בעקבות ההחלטה של הבנק הגדול ביותר, וקבעו מחירים דומים.

נציין כי עלות המסלול המורחב עומדת כיום בבנקים על 20-30 שקל, בה בעת שלפי התעריפון מחיר הפעולות בו עומד על יותר מ-100 שקל.

המפקח על הבנקים היה מרוצה מהמהלך שנקט בנק הפועלים וחשב שהשיג את מטרתו, אלא שזמן קצר לאחר מכן גילה כי לא כך הם פני הדברים. הואיל והבנקים קבעו מחיר נמוך, הרי שלא היה להם תמריץ לשווק את מסלולי העו"ש שגרמו להם אובדן הכנסות (בבנק הפועלים העריכו כי ההפסד השנתי מכניסת מסלולי העו"ש יגיע אצלם לעשרות מיליוני שקלים).

כמעט ולא נראו פעולות שיווק ופרסום לקידום מסלולי העו"ש, וככל הידוע ברוב הבנקים לא קיבלו הפקידים הוראה לשווק את המסלולים, וזאת בניגוד למקרים שבהם משיק הבנק מוצר חדש, והפקידים נדרשים לשווקו. התוצאה היא שעל אף שמסלולי העו"ש אטרקטיביים וכדאיים ללקוחות רבים, רק אלפים ספורים הצטרפו אליהם בחודש וחצי האחרונים.

זקן, שראה כיצד היוזמה שלו מתמסמסת, לא הרים ידיים ובצעד חריג פרסם את ההוראה, שכופה על הבנקים לשווק את המסלולים ולדווח על התקדמותם בנושא.