"מניית טוויטר עדיין לא זולה אך כנראה קרובה לרצפה"

טוויטר איבדה 56% משוויה בשיא, שווי שנחתך ב-24 מיליארד דולר

נוצות כנפי הציפור הכחולה הכי מפורסמת בוול סטריט מרוטות. כל כך מרוטות שאולי לא תאפשרנה לה לנסוק בחזרה למעלה. מניית טוויטר (Twitter), הרשת החברתית שהגדירה 140 תווי טקסט כדרך האפקטיבית להעביר מסר כזה או אחר, איבדה - שימו לב - 56% משוויה בשיא או 24 מיליארד דולר (!). כן, למרות הטמפרטורות הלוהטות הבלתי פוסקות של שוק המניות האמריקאי, וול סטריט החליטה שהציפור הכחולה השמינה יתר על המידה, ודחפה אותה בלי מצנח מענף העץ הגבוה שעליו התיישבה.

24 מיליארד דולר שנמחקו כלא היו. 24 מיליארד דולר, שזה פחות או יותר חצי מהשווי של טבע, פי 2 מהשווי של כי"ל ושל צ'ק פוינט (כל אחת בנפרד), ופי 4 מהשווי של בנק לאומי. 24 מיליארד דולר נמחקו, וזה ציוץ שכל משקיע ממוצע בוול סטריט ממש לא היה רוצה לעקוב אחריו.

הבועה התפוצצה

טוויטר, נזכיר, הונפקה בראשונה רק לפני חצי שנה, והייתה לאחת ההנפקות שוול סטריט חיכתה להן בקוצר רוח. בתחילת נובמבר 2013 הונפקה החברה לפי מחיר מניה של 26 דולר, וזו נסקה תוך חודש וחצי למחיר שיא של 73.31 דולר שאז העניק לחברה שווי של 43 מיליארד דולר. ואז הסיכה ננעצה במה שהתברר בדיעבד כבועה, והמניה החלה לאבד גובה עד שנחתה על מחיר אחרון של 32.05 דולר שמשקף לטוויטר שווי שוק של 19 מיליארד דולר "בלבד". ועדיין, המניה נסחרת מעל המחיר לפיו הונפקה, ומספקת למי שרכש אותה בהנפקה תשואה של 23% - שזה בכלל לא רע עבור חצי שנה.

טוויטר אינה מניית הרשת החברתית היחידה שאיבדה חלק ניכר משוויה בשיא, אך היא כן זו שחטפה את הסטירה הכי מצלצלת. פייסבוק, לדוגמה, איבדה מהשיא 21%, ואילו לינקדאין איבדה 42%. באותו אופן, מניות של חברות אינטרנט אחרות (לא רשתות חברתיות) איבדו שיעור ניכר משווין בשיא, אך הקריסה של טוויטר היא כנראה המהדהדת ביותר מבין חברות האינטרנט, ולו רק בגלל הפופולריות הגבוהה של הרשת בקרב אוהדי הרשתות החברתיות, והפרופיל התקשורתי הגבוה לו זכתה ההנפקה הראשונית של החברה.

הסיבה לקריסה של טוויטר די ברורה, ולא צריך תשובה ארוכה ומורכבת כדי לפרט אותה. מניות הרשתות החברתיות התנפחו מעבר לכל פרופורציה, וכשוול סטריט הבינה שניפחה אותן, היא תיקנה את עצמה.

"בארונ'ס", השבועון הפיננסי המוביל בארה"ב שאת כתבותיו "גלובס" מקפיד להגיש בעברית תקנית לקוראיו, היה מאז ומתמיד סקפטי לגבי מניות הרשתות החברתיות, ובעיקר כלפי טוויטר. בחצי השנה האחרונה הקדיש לסקטור זה כתבות נרחבות, וטען בעקביות כי מדובר בסקטור ששווי החברות בו בועתי ולא מצדיק את עצמו. בדיעבד, הוא צדק.

בשבוע שעבר, על רקע הקריסה של מניית טוויטר (רק בשבוע שעבר לבדו איבדה המניה 18%), התייחס בקצרה ג'ק ווילובי, כתב המגזין, לתמחור הנוכחי של טוויטר וטען כי "עדיין לא מדובר במחיר מציאה, אך ייתכן שמניית טוויטר קרובה לתחתית". לטענתו, "החברה עדיין זוכה לתמחור נדיב על בסיס מדדי ביצוע קונבנציונליים כמו הכנסות ורווח נקי, אך יש לה ערך משמעותי כאתר המיקרו בלוגינג המוביל ברשת שיכול להפוך ליעד רכישה אטרקטיבי - ובמקרה ויוצע למכירה".

עוד מסביר ווילובי כי הירידה החדה שנרשמה בשבוע שעבר נובעת, בין היתר, מפקיעת תקופת חסימה בת חצי שנה פוסט ההנפקה - תקופה במהלכה נאסר על בעלי עניין בחברה למכור מניות בשוק, וזה כולל בעיקר מימוש אופציות למניות על ידי עובדי טוויטר. ואכן, לפי נתוני הרשות לני"ע האמריקאית, מכירות אלו החלו והשוק הוצף במניות של טוויטר.

דרך אגב, אחד מהמוכרים הבכירים הוא לא אחר מאשר המשנה למנכ"ל (COO), עלי רוג'ני (Ali Rowghani), שמכר חבילה של 300 אלף מניות תמורת 9.9 מיליון דולר ברוטו.

ה"בארונ'ס" טוען כי טוויטר שווה עכשיו 21 מיליארד דולר (המגזין כולל בחישוב זה אופציות שעדיין לא הומרו למניות והן "בתוך הכסף", דהיינו שווי בדילול מלא) בעוד השווי הנכסי (שווי שוק בניכוי מזומן נטו) הוא 19 מיליארד דולר. "זה בדיוק מה שפייסבוק שילמה עבור WhatsApp בפברואר האחרון, ולזו האחרונה בקושי יש הכנסות. זה למעשה אומר שכל רשת חברתית או חברת אינטרנט ציבורית זולה לעומת מה שפייסבוק שילמה עבור WhatsApp, ובל נשכח שלטווייטר יש עסק שמייצר הכנסות", טוען המגזין.

מכפיל EBITDA חזוי: 100

ואכן, טוויטר מייצרת הכנסות אך השורה התחתונה שלה עדיין אדומה. הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2014 עמדו על 250.5 מיליון דולר - כמעט פי 2 מאלו של הרבעון המקביל אשתקד. הצפי השנתי שסיפקה החברה הוא הכנסות של 1.2-1.25 מיליארד דולר, וזה אומר מכפיל הכנסות 15 לעומת 12 במקרה של פייסבוק.

תחזית ה-EBITDA פרופורמה של החברה (רווח בנטרול הוצאות מימון, מס פחת והפחתות) הוא 180-205 מיליון דולר, וזה אומר מכפיל EBITDA חזוי ממוצע של 100 בערך לעומת 20 במקרה של פייסבוק.

וכאמור, השורה התחתונה (על בסיס GAAP, שכולל את ההוצאות בגין תגמולי מניות) עדיין אדומה. ברבעון הראשון עמד ההפסד הנקי של טוויטר על 132.4 מיליון דולר לעומת 27 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

אחד החששות של וול סטריט נובע מהאטה בקצב הגידול של מספר המשתמשים הפעילים ברשת החברתית. ברבעון הראשון של 2014 מדובר היה על 255 מיליון (ממוצע חודשי), גידול שנתי של 25%, ואילו ברבעון הרביעי של 2013 (טוויטר הספיקה עד כה לדווח על שני רבעונים כחברה ציבורית) מדובר היה על 241 מיליון, גידול שנתי של 30%. לפי תשקיף ההנפקה, ברבעון השלישי של 2013 מדובר היה על גידול שנתי של 39%.

וול סטריט לא אוהבת כשצמיחה של חברת צמיחה טהורה כמו טוויטר מתחילה להיחלש, וזו כנראה אחת הסיבות מדוע תלשה לציפור הכחולה לא מעט נוצות.

המספרים של טוויטר
 המספרים של טוויטר