ממזרח תיפתח הרעה? חשש מהתפתחות משבר פיננסי באסיה

לפי מחקר שערכה חברת Capital Economics, סינגפור והונג קונג, הנחשבות לכלכלות יציבות יחסית, עלולות להיכנס למשבר פיננסי חמור ברגע שהפד יתחיל להעלות את הריביות

אומנם בעדותה בקונגרס יו"ר הפד ג'נט ילן אמרה כי המשקיעים לא צריכים לחשוש מפני העלאת הריבית שתתרחש לפי הערכות בחודשים הקרובים. אולם, כלכלנים אחדים סבורים כי ישנן מדינות באסיה שמאוד צריכות לחשוש מהעלאת הריבית בארה"ב.

הכלכלות המבוססות יחסית של סינגפור והונג קונג אינן הכלכלות הראשונות שעולות כאשר חושבים על חוסר יציבות שעלולה להיגרם כתוצאה מהעלאת הריבית בארה"ב, אך לפי מחקר שערכה חברת Capital Economics, הן בדיוק הכלכלות שמאוד צריכות לחשוש משינוי המדיניות של הפד.

לפי הקונצנזוס בשוק, הפד יתחיל להעלות את הריבית באמצע 2015, כאשר הוא יסיים את מדיניות ההקלה הכמותית ויפסיק לחלוטין לרכוש נכסים. דניאל מרטין, אנליסט שווקים מתעוררים ב"קפיטל אקונומיקס", מסביר כי סינגפור והונג קונג פגיעות להעלאת הריבית בארה"ב. "המדינות הללו הן היחידות מבין המדינות שאנו מכסים, שיש להן שתי בעיות מרכזיות - צמיחה באשראי וחוסר בגמישות בשער החליפין", לדברי מרטין.

הבעיה, להערכתו של מרטין, היא שלסינפגור קיימת רצועת ניוד בשער החליפין ואילו הדולר ההונג קונגי צמוד לדולר האמריקאי. לפי הניתוח שהוא ערך, בגלל שלהונג קונג ולסינגפור אין גמישות בשער החליפין, שיעורי הריביות שלהן - שכעת עומדות על 0.21%-0.41%, עלולות לזנק בחדות במקרה שהפד יחליט לשנות כיוון ולהעלות את הריבית. התוצאה, להערכתו, עלולה להוות קשיים חמורים ללווים ולמערכת האשראי במדינות אלו. "העלאת הריבית ללווים במדינות אלה, שרגילים לריביות מאוד נמוכות, עלולה לתפוס אותם בהפתעה".

כלכלנים נוספים מסכימים עם הניתוח הזה. כך למשל, סנג וון סון, כלכלן מקומי בבנק CIMB, סבור כי משקי בית רבים בסינגפור עלולים להיות פגיעים מאוד להעלאת הריביות ובכך הוא רומז להתפתחות משבר חמור.