כך שובתים נהגי קווים: לא גובים תשלום מהנוסעים

תושבי מודיעין עילית קיבלו שיחה עם הודעה מוקלטת מטעם ההנהלה, בה נאמר: "נוסע ללא תשלום גורם נזק ישיר לחברה. הציבור מתבקש להשתדל לשלם"

כ-1,600 נהגים בחברת התחבורה הציבורית "קווים" נקטו היום (ב') צעדים ארגוניים יוצאי דופן כחלק מהמאבק שלהם לשיפור תנאי ההעסקה: במקום לשבש או להשבית את פעילות האוטובוסים, הם קיבלו את הנוסעים בחינם אין כסף - צעד שעורר אהדה בקרב הנוסעים והציבור הרחב שרגיל לשביתות מסוג אחר.

הנהגים, שהתאגדו לאחרונה במסגרת ארגון כוח לעובדים, זכו לאחר מאבק קצר להכרה בהתארגנות מצד ההנהלה והחלו לנהל משא-ומתן להסכם קיבוצי. הצעדים הארגוניים ננקטים בשל מה שמכנים העובדים מבוי סתום במשא-ומתן, בשל סירובה של ההנהלה לקבל בין היתר את הדרישה לשכר בסיס של 40 שקל לשעה, לעומת כ-32 שקל כיום.

הנהגים טוענים כי בתנאי השכר הנוכחיים הם נאלצים לעבוד כ-250 שעות בחודש כדי להביא הביתה משכורת סבירה, כאשר המחיר הוא בין היתר עבודה סביב השעון בלי זמן ראוי אפילו להפסקת שירותים.

בהנהלת החברה טוענים, לעומת זאת, כי נהגי החברה זוכים לתנאים מיטיבים בענף הכוללים בין היתר בונוסים אישיים, וכי העלאת שכר בשיעור שהנהגים דורשים מחייבת לכאורה התערבות של הרגולטור - טענה שנדחתה בתוקף על-ידי ארגון כוח לעובדים.

המהלך בו נקטו היום הנהגים גרר איום חריף של ההנהלה, שנתפס על-ידי ארגון העובדים כצעד בלתי לגיטימי ואף לא חוקי לכאורה: מנהלת משאבי האנוש בחברה שלחה לנהגים מכתב ובו לא רק אזהרה שלפיה אי-גביית הכספים תיחשב לעבודה חלקית בלבד (צעד מקובל על פניו), אלא גם טענה לפיה במהלך הזה יש משום "חשד לביצוע עבירות פליליות ובכלל זה עבירה על תקנות התעבורה".

למרות האיום הזה, בארגון כוח לעובדים טוענים כי מרבית הנהגים לא גבו תשלום מהנוסעים.

כחלק מצעדי ההיערכות של ההנהלה, תושבי היישוב החרדי מודיעין עילית קיבלו היום שיחת טלפון ובה הודעה מוקלטת מהנהלת קווים, שנשמעה כך: "בוקר טוב, כאן מדברים מחברת קווים עילית. להסיר מכשול היום יום שני, צפויים חלק מהנהגים שלא לגבות תשלום עבור הנסיעות. מובהר בזאת שהנוסע ללא תשלום גורם נזק ישיר לחברה. הציבור מתבקש להשתדל לשלם, ובמקרה שנתקלתם בנהג שמסרב לקחת תשלום, זכרו לשלם בפעם הבאה".

בוועד העובדים טענו כי החברה נוקטת איפה ואיפה עם ציבור נוסעיה, ומסרו: "זהו ניצול ציני של ציבור הנוסעים החרדי, אשר משתמש, רובו ככולו, בתחבורה הציבורית. אין כל סיבה להעמיד דרישה כזו מנוסע במודיעין עלית בשונה מנוסעינו בנתניה או מודיעין".

חברת קווים פועלת בפריסה של 4 אשכולות: אשכול מרכז (פתח-תקווה, בקעת אונו), אשכול חשמונאים (רמלוד, מודיעין), אשכול עילית (מודיעין עילית ובית"ר עילית) ואשכול צפון (חדרה, נתניה ועפולה).

בעלי השליטה בחברה הם הורן את לייבוביץ' (35%); יעקב שחר, נשיא מכבי חיפה ובעלים משותף של מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ - יבואנית וולבו והונדה (35%); א.נ. נתניה (15%); ומסיעי אריה שאשא (15%).

מהנהלת קווים נמסר בתגובה: "קווים מצרה על כך שלמרות פגישה שנערכה היום כחלק מהמשא-ומתן בין הצדדים, בוחר ועד עובדי החברה לנקוט פעולה חריגה ביותר ובלתי אחראית של אי-גביית תשלום עבור נסיעות.

"קווים תחבורה ציבורית, המעניקה שירות חיוני לאזרחי ישראל, המסיעה מדי יום כרבע מיליון נוסעים, משלמת שכר שהוא בין הגבוהים בתחבורה הציבורית בישראל, שכר הגבוה מהשכר הממוצע במשק הכולל גם אחוזים ממכירת כרטיסים, בונוס שנתי, נופש שנתי ונסיעות ללא תשלום לעובדי החברה ומשפחותיהם.

"דרישות הוועד לשכר הכפול מהשכר הממוצע במשק הינן מופרזות ולא אחראיות, ויחייבו את העלאת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל. חברת קווים זכתה במספר מכרזים של משרד התחבורה בזכות חדשנות טכנולוגית ושיפור השירות לנוסע, תוך תשלום שכר המקובל בענף, המאפשר לה להתחרות במכרזי משרד התחבורה מול שאר חברות התחבורה הציבורית המשלמות שכר דומה. קווים מתכוונת להמשיך להיות תחרותית על מנת לזכות במכרזים נוספים לרווחת כל עובדי החברה וציבור הנוסעים בישראל".

עוד טוענים בחברה כי רק 15% מהנהגים בחברה לא פתחו היום כלל את המסופים הממוחשבים המיועדים לגביית תשלום. בחברה מצייני זאת כעדות לכאורה להיענות נמוכה להנחיות הוועד, אולם לא ניתן לדעת האם נהגם שפתחו את המסופים אכן גבו תשלום.

"גלובס" ביקש מהנהלת קווים את נתוני הפדיון של היום בהשוואה לימים אחרים, ובהנהלת החברה מסרו כי ישקלו להביר לנו את הנתונים בסוף היום.