זאבי פרקש ל"אנשים הטובים": תנו לי פרצופיכם - לטובתכם

ראש אמ"ן לשעבר טווה את חזונו: אם כל ה”טובים” יתנדבו למסור לשלטונות את טביעת הפרצוף שלהם, ה"רעים" יישארו בשוליים ■ טוען: מעקב המוני יגביר את הביטחון של כולנו

חברת הסטארט-אפ הישראלית FST Biometrics, שמתמחה בפיתוח ויישום טכנולוגיות ביומטריות למטרות ביטחוניות, ומנכ"לה, האלוף (במיל.) אהרון זאבי פרקש, זכו אתמול (א') לחשיפה גדולה ב"ניו יורק טיימס". בכתבה במדור העסקים של העיתון תוארה אחת מהטכנולוגיות העיקריות שפיתחה FST: מערכת לקריאה ולזיהוי של פרצופים, שעשויה לפקח על כניסות ויציאות במקומות ציבוריים ואולי אפילו לייתר את הצורך במפתחות. כפי שאומר פרקש: הפרצוף שלך הוא המפתח שלך.

פרקש, לשעבר ראש אמ"ן וקודם לכן מפקד יחידה 8200, אמר ל"טיימס", כי הוא החל להתעניין בטכנולוגיות ביומטריות בגלל שתי מגמות גלובליות: צמיחת ערי-על צפופות אוכלוסין, ומשיכה פוטנציאלית של טרוריסטים למרכזי אוכלוסיה צפופים כאלה.

למעשה, פרקש ייסד את FST מפני שהוא רצה להעלות את רמת הביטחון במרכזים אורבניים, מציין העיתון. למרות שעם לקוחות החברה נמנים משרדים ממשלתיים, חברות ואפילו בתי דירות גדולים בכמה ערים בארה"ב, לפרקש יש חזון גדול יותר: לשכנע אזרחים מן השורה ששימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים משרת את האינטרסים שלהם.

פרקש מקווה שאנשים יסכימו לתת את טביעות הפרצוף שלהם בשעה שהם מקבלים שירות בבנק, לומדים במוסד חינוכי, עוברים טיפול רפואי וכו'. אם כל "האנשים הטובים" יתנדבו למסור את טביעות הפנים שלהם, ה"אנשים הרעים" ייוותרו בשולים, ושם הם יהיו חריגים ובולטים, הוא אומר.

מעקב ציבורי המוני, מדגיש פרקש, יגדיל את הביטחון של כולנו.

בית-ספר תיכון פרטי בלוס-אנג'לס משתמש במערכת זיהוי הפנים של FST, אומר ה"טיימס". המערכת מזהה את התלמידים בבואם לבית-הספר וממילא מסננת אורחים לא רצויים. בה בעת, היא גם מטילה רסן משמעתי על התלמידים.

"אם תלמידה מגיעה לבית-הספר באיחור של חמש דקות, הדלת לא תיפתח והיא תיאלץ להירשם כמאחרת", אומר פרקש. "אפשר אפוא להשתמש במערכת לא רק לצרכי ביטחון אלא גם לצרכים חינוכיים, להגברת המשמעת".

לקוחה אחרת של FST הוא קבוצת בנייני הדירות הגדולים שידועה בשם ניקרברוקר, בדרום מנהטן. קבוצת הבניינים היא אחת מהלקוחות הראשונים של החברה בשוק הנדל"ן בניו-יורק.

מערכת זיהוי הפרצופים "תהפוך לנחלת העבר מפתחות, כרטיסים מגנטיים או סיסמאות", אומר פרקש. "פניך, התנהגותך, הנתונים הביומטריים שלך יהיו המפתח שלך".

הוא מאמין, שמערכות לזיהוי פנים, שמתוכננות לזהות אנשים בתנועה, יתפסו בקרוב את מקומן של מערכות הבידוק ההמוניות ברוב נמלי-התעופה. מערכת כזו, מתוצרת FST, נבחנת עתה בנמל-תעופה. "השוק זקוק לביטחון עם נוחות, אומר פרקש.