דוד קליין תוקף את פישר: יצר בועת נדל"ן והותיר ב"י לא עצמאי

קליין, הנגיד השביעי של בנק ישראל תקף את הנגיד היוצא: "בועת הנדל"ן שפישר יצר כפתה עיוותים על מדיניות הפיקוח על הבנקים" ■ "עקב אכילס של מדיניות פישר היה היומרה לנהל את שער החליפין לאורך זמן ע"י רכישת מט"ח ללא גבול"

"פישר ירש בנק ישראל עצמאי ובתום כהונתו הוריש בנק ישראל לא עצמאי", כך אמר היום (ג') ד"ר דוד קליין, נגיד בנק ישראל השביעי בכנס בתל אביב, בו תקף בחריפות את נגיד בנק ישראל היוצא סטנלי פישר.

קליין הוסיף וטען כי הוא ניתח את חוק בנק ישראל החדש וקבע שהחוק מגביל את עצמאות הבנק. זאת משום שמדיניות רכישות המט"ח בה החל לנקוט פישר בשנים האחרונות, מחייבת את הבנק בהתייעצויות ואישורים של שר האוצר. זאת כאשר לפני החוק החדש, שר האוצר בכלל לא היה בתמונה בשום החלטה של הבנק.

לדברי קליין, "ב-11 מתוך 97 סעיפים בחוק בנק ישראל החדש מופיע שר האוצר. בחוק הקודם (משנת 1954) הוא לא הופיע כלל. "העובדה שצריכים להתייעץ איתו על כל נושא, פוגעת בעצמאות בנק ישראל", הוא טען.

קליין המשיך וניגח את יורשו בתפקיד, המכהן כעת כסגן נשיא הפד בארה"ב והוסיף כי "בנאום שפישר נשא ב-2008 הוא טען כי "מאז חוק אי ההדפסה לא התקדמנו הרבה". לטענת קליין פישר טעה. "חוק הפיקוח על מטבע חוץ, חוק המק"מ וחוק שער חליפין קבוע - כולם חוקים שהגבילו את בנק ישראל וכולם התבטלו בתקופת פרנקל-קליין".

נזכיר כי זו לא הפעם הראשונה שקליין תוקף בחריפות את יורשו בתפקיד, ובספר חדש שהתפרסם בקרוב ("הנגיד השמיני של בנק ישראל סטנלי פישר: מה ירש ומה הוריש" -הוצאת "אופיר ביכורים") הוא כותב כי "עקב אכילס של מדיניות הנגיד השמיני (פישר - א.פ.) היה היומרה לנהל את שער החליפין לאורך זמן ע"י רכישת מטבע חוץ שאין לה גבול, ללא תועלת מוכחת ובעלות ניכרת, שהיתה כרוכה עם שמירת ריבית ריאלית שלילית תקופות ארוכות, שגרמה לניפוח המחירים בשוק הנדל"ן מציג קליין את סיכומו ממדינות פישר שכיהן כנגיד בין מאי 2005 ועד יוני 2013.

לדברי קליין, "בועת הנדל"ן שפישר יצר כפתה עיוותים על מדיניות הפיקוח על הבנקים בהנחה שהיא דרושה כדי לשמור על יציבותם, וחיזקה את נטייתו המובנית של הנגיד להימנע מצעדים מקדמי תחרות בענף השירותים הפיננסיים בכלל ובבנקאות בפרט".

קליין, שכיהן כנגיד בנק ישראל בין 2000 ועד 2004, סבור כי הרקע לחלק מהטעויות שהנגיד הקודם ביצע הייתה "המציאות האמריקאית ממנה שאב פישר השראה רבה - לרוב בלי לתת את הדעת על ההבדלים בין המשק הישראלי לזה האמריקאי".