כתב אישום נוסף נגד שמעון גפסו בגין שוחד והפרת אמונים

גפסו מואשם בכך שכאשר התמודד על ראשות העיר נצרת עילית ב-2008, הבטיח למספר פעילים שעבדו עבורו כי ידאג לקבלתם לעבודה בעירייה אם ייבחר

פרקליטות מחוז צפון הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בנצרת כתב אישום נוסף נגד ראש עיריית נצרת עילית (המושעה), שמעון גפסו, המייחס לו עבירות של לקיחת שוחד, התנאת שוחד והפרת אמונים. כתב האישום הוגש לאחר שניתנה למר גפסו, באמצעות באת-כוחו, הזדמנות להעלות טיעונים בנושא זה.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד רז ולטר, מואשם גפסו בכך שכאשר התמודד על ראשות העיר נצרת עילית בשנת 2008, הבטיח למספר פעילים שעבדו עבורו ועבור רשימת "עורי עיר" שבראשה עמד, שתמורת פעילותם עבורו ועבור רשימתו ידאג לקבלתם לעבודה בעירייה אם ייבחר לראשות העיר.

בין היתר צוין בכתב האישום כי גפסו הבטיח לאחד הפעילים משכורת שתהיה גבוהה יותר מ-6,000 שקל בחודש, ולפעיל אחר הבטיח שיקבל תפקיד בכיר בעירייה, ופעילים אלה פעלו לטובת גפסו ורשימתו בבחירות בעקבות ההבטחות.

עוד נטען כי לאחר הבחירות פעל גפסו לקבל לעבודה בעירייה פעילים שעבדו עבורו, ובהם את שני הפעילים המוזכרים במפורש בכתב האישום. אחד מהם נקלט לעבודה בעירייה ופוטר בהמשך, והשני לא התקבל בסופו של דבר לעבודה בעירייה, כמפורט בכתב האישום.

כאמור, בגין מעשים אלה הואשם גפסו בעבירות של לקיחת שוחד, התנאת שוחד והפרת אמונים.

במקביל, הוחלט לסגור תיק חקירה בו נחשד גפסו באי-פרסום הסכם קואליציוני שנערך עם הרשימה המשותפת לדו-קיום, ובעבירות נוספות בקשר להסכם זה, שנערך לאחר הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2008.

כמו כן, באחרונה דחה המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), עו"ד אלי אברבנאל, ערר שהוגש על ההחלטה לסגור מחוסר ראיות מספיקות תיק חקירה אחר נגד גפסו, באשר לחשדות הנוגעים לתשלום דוחות חניה.

הושעה מתפקידו

יצוין כי נגד גפסו מתנהל בבית המשפט המחוזי בחיפה משפט נוסף, בו הוא נאשם בלקיחת שוחד (בדרך של התנאת שוחד), ובעקבותיו הושעה מתפקידו עד לסיום משפטו על-ידי הוועדה להשעיית ראשי רשויות.

פרשת השחיתות החדשה בגינה הוגש האישום הבוקר מצטרפת לפרשת השחיתות שבגינה הוגש כתב אישום ביוני 2012 נגד ראש העיר גפסו וסגנו, עדי ברקו. לפי כתב האישום, לאחר הבחירות לרשויות המקומיות ב-2008, אז נבחר גפסו לראשונה לראשות העיר, מונה ברקו לסגנו וכן ליו"ר דירקטוריון החברה הכלכלית לפיתוח נצרת עילית.

לפי כתב האישום, במהלך המשא-ומתן הקואליציוני לאחר הבחירות, אמרו גפסו וברקו לחבר המועצה מטעם סיעת קדימה, סמיון ברון, כי אם לא יצטרף לקואליציה או יתפטר ממועצת העיר, עשויה גרושתו, דורה, להיות מפוטרת מעבודתה כמנהלת אירועים בקאנטרי בעיר, שהופעל אז על-ידי החברה הכלכלית.

לטענת הפרקליטות, לאחר שברון הודיע לברקו כי הוא מסכים להצטרף לקואליציה, נאמר לו כי רק אם יתפטר ממועצת העיר, גרושתו לא תפוטר. ברון סירב להתפטר, וגרושתו פוטרה.

בפרקליטות מייחסים לגפסו ולברקו עבירה של לקיחת שוחד, בנימוק כי "התניית המשך העסקת האישה בהתפטרותו של חבר המועצה - כמוה כלקיחת שוחד".

משפטו של גפסו מתנהל בבית המשפט המחוזי בחיפה ומצוי בשלב פרשת התביעה.

ראשי ערים תחת כתבי אישום

גפסו נמנה ברשימה הארוכה והעגומה של ראשי ערים וראשי מועצות מקומיות החשודים או עומדים לדין בגין עבירות על טוהר המידות. נמצאים בה, בין היתר, ראש עיריית בת-ים המושעה, שלמה לחיאני, שהורשע לאחרונה, לפי הודאתו, בביצוע 3 עבירות של הפרת אמונים בעת שכיהן כראש עיר (במסגרת הסדר טיעון); ראש עיריית רמת-השרון, יצחק רוכברגר, המואשם בעבירות של מירמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד; וראש עיריית רמת-גן המושעה, צבי בר, המואשם בלקיחת שוחד של כ-2 מיליון שקל ובעבירות של מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט.

עוד נמנים ברשימה ראש עיריית יהוד, יוסי בן-דוד, שנחקר במשטרה בחשד לעבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים והלבנת הון; וראש עיריית אלעד, הרב יצחק עידן, שנחשד בביצוע עבירות שוחד, מירמה והלבנת הון במסגרת תפקידו בעירייה.

"מניע נקמני"

עו"ד פנינת ינאי, באת-כוחו של גפסו, מסרה בתגובה כי "כתב האישום שהוגש הבוקר, ואשר מהווה ספיח נידח לחקירת תיק השוק אשר משום מה הפרקליטות עדיין נמנעת מלדווח לציבור על סגירתו הסופית, הוא כתב אישום אשר אין בו בדל של בסיס. המדובר בהחלטה מצערת אשר כל מי שמצוי בחומר הראיות לא יכול שלא להידהם ממנה.

"יקשה להגדיר את האיסוף הדל של הראיות בתיק זה כ'חקירה' בכלל, לבטח לא כזו המבקשת להגיע לחקר האמת: עדים הכרחיים כלל לא נחקרו למרות דרישותינו החוזרות ונשנות, ותלונות המתלוננים כלל לא נבדקו בשלל ראיות פשוטות וקיימות.

"המדובר למעשה בכתב אישום המתבסס כל כולו על חקירת שני אנשים אשר אין מחלוקת בדבר המניע הנקמני שלהם, לנוכח הסירוב לדרישתם להתקבל לעבודה בעירייה, ואשר יוער כי אחד מהם פוטר מספר פעמים עוד קודם לכן בשל התנהגותו הקשה והיעדר תיפקודו בעבודה, ואילו האחר ביצע עבירות פליליות כדוגמת מעשה אלימות כלפי מאבטח בבנייני העירייה וגרימת נזק בזדון לרכוש כאשר לא קיבל את מבוקשו. ואולם, למרבה הצער נראה כי כל אלה כלל לא היוו ולו שיקול באותה החלטה לא נהירה הבוקר להגיש כתב אישום תמוה ומוזר בעניין זה.

"לטענתינו, ההחלטה להגיש כתב אישום בעניין תלוש ונעדר כל ראיות מסוג זה, ובזמן של חלוף 6 שנים ממועד התלונה, היא החלטה אשר בלשון המעטה ייאמר כי תחויב בבדיקה קפדנית".