לבני: ב-2013 בוצעו רק 200 עסקאות מתחת ל-600 א' ש'

הרף העליון שנקבע ע"י האוצר למתן הטבה 0 מעמ"מ למי שלא שירת בצבא - דירה בשווי 600 אלף ש' - ממשיך לעורר מהומה ■ היום הודתה שרת המשפטים כי בדיקת כי כמעט ולא בוצעו עסקאות בטווח מחיר זה

שבוע לאחר פרסום תזכיר חוק המע"מ להטבה שתעניק מע"מ בשיעור אפס לרוכשי דירה ראשונה, הרף העליון שנקבע על ידי האוצר למתן ההטבה למי שלא שירת בצבא או בשירות לאומי-אזרחי, דירה בשווי 600 אלף שקל, ממשיך לעורר מהומה.

היום הודתה שרת המשפטים ציפי לבני כי בדיקת השמאי הממשלתי לממשלה טל אלדרוטי העלתה כי כמעט ולא בוצעו עסקאות בטווח מחיר זה. שרת המשפטים ענתה במליאת הכנסת על שאילתה של ח"כ אריה דרעי (ש"ס), ששאל האם נכונים הפרסומים כי השרה פנתה לשמאי הממשלתי לבדוק אם ליועץ-המשפטי לממשלה הוצגו נתונים שגויים באשר לדירות שעלותן שש-מאות אלף שקל.

על כך ענתה שרת המשפטים: "לאחר שנשמעה ביקורת שאין דירות שעומדות בקריטריון האמור, פניתי לשמאי הראשי על מנת לקבל נתונים ומהנתונים שהובאו בפני עולה שאכן מדובר במספר דירות נמוך מאוד כמעט קבוצה ריקה. בהתאם לרשימת העסקאות שבוצעו בדירות חדשות ב-2013 עלה שמתחת לרף של 600 אלף שקל בוצעו רק 400 עסקאות במהלך השנה, ומתוכן משקפות ערך אמיתי כלומר לא מחסנים ולא דירות במחירים מיוחדים שהממשלה עודדה, רק כמחצית".

יש לציין שנתונים אלו תואמים גם את נתוני משרד השיכון שהוצגו לפני כשבועיים לאחר שמשרד האוצר דיווח שהגיע לפשרה עם משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה לגבי גובה ההטבה ללא משרתים. כזכור, שר השיכון דרש אז להעלות את הרף ל-950 אלף שקל. בהמשך, גם היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי למרות ההודעה על הפשרה, טרם הוחלט סופית על הסכום האמור ולאחר עיון מעניק בתזכיר החוק כמו גם הדיון הצפוי בועדת הכספים תתקבל ההחלטה הסופית.

"אני מאמינה שעידוד צעירים שתרמו למדינה זה עידוד ראוי ושצריך להיות הבדל בין משרתים ללא משרתים", המשיכה ואמרה השרה לבני, "העיקרון לפי היועמ"ש הוא שמותר לעשות הבחנה אבל אסור לייצר אפליה, או מצב שבפועל אין שום יכולת של אלה שלא משרתים, ליהנות ממנה. בשלב הזה מדובר רק בתזכיר ואני מניחה שיתקיים דיון בעניין".

ח"כ אריה דרעי הפנה לשרת המשפטים שאלה נוספת באותו העניין: "האם את יכולה להודיע לנו שהיועמ"ש ואת כשרת משפטים תדאגי לכך שהממשלה לא תאשר את התזכיר בסכום של 600 אלף, אלא אם כן יהיה מלאי דירות אמיתי? כמו כן, את גם משפטנית, האם זה לא דיווח כוזב לממשלה? הרי אם חברה ציבורית היה מגיש לבורסה נתונים לא נכונים מיד היו מגישים נגדו תלונה. זה מבייש את ממשלת ישראל להוציא נתונים כוזבים ליועמ"ש. האם את מתכוונת לעבור על זה לסדר היום?" במקביל נשאלה השרה גם האם משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה קיבל נתונים שעליהם התבססה הפשרה.

על כך השיבה השרה לבני כי: "מדובר בעניין חוקתי והפוסק האחרון בממשלת ישראל הוא היועמ"ש. אני לא השתתפתי בדיון בנושא אלא הוא נערך בין גורמים מקצועיים. שאלתי את השמאי הממשלתי הראשי האם פנו אליו לקבלת נתונים והוא אמר שלא, והעבודה נעשתה רק לאחר פנייתי אליו."

שר השיכון אורי אריאל התייחס גם הוא לנושא ואמר שהוא מצר על כך שהוא ואנשי המקבוע ממשרדו לא לקחו חלק בהחלטה: "למיטב ידיעתי נמסר בדיון על ידי הנציגים המקצועיים של משרד האוצר, שאין יחידות דיוק בעלות הזאת אלא מאות בודדות. הדבר היה מונח לרגלי המשתתפים. לצערי הרב נציגי משרד השיכון לא הוזמנו לדיון ואני חושב שזו תקלה. אנחנו מתנגדים להצעה הזו ומי שיחליט בסוף זו וועדת כספים ומליאת הכנסת".