"המדינה לא תראה שקל מעסקת תנובה? לא גזירה משמיים"

פרופ' יצחק הדרי: "שר האוצר יכול לקבוע תנאים שמסייגים את החוק שמעניק פטור ממס למשקיעים זרים על רכישת מניות בישראל. במקרה של אייפקס זה אבוד, אך יש עדיין הזדמנות לתקן זאת כך שהסינים יחויבו במס כשימכרו את תנובה"

"העובדה שהמדינה לא תראה שקל מעסקת ברייטפוד-תנובה לא הייתה גזירה משמיים. שר האוצר יכול היה לקבוע תנאים שמסייגים את החוק שמעניק פטור ממס למשקיעים זרים על רכישת מניות בישראל, ומצער שהוא לא עשה זאת. במקרה של אייפקס זה אבוד, אבל יש לו עדיין הזדמנות לתקן את הנושא לעתיד, כך שהסינים יחויבו במס כאשר ימכרו את תנובה" - כך אומר היום (ה') ל"גלובס" פרופ' יצחק הדרי, מומחה למיסוי בינלאומי, על רקע עסקת המכירה של תנובה לברייטפוד הסינית.

על-פי חוק (סעיף 97 לפקודת מס הכנסה), תושבי חוץ הרוכשים מניות בישראל פטורים ממס (בכפוף לחריגים שונים). קרן אייפקס נהנית כיום מהפטור בעת מכירת החברה - ועובדה זו מקוממת את הדרי. לדבריו, "לשר האוצר יש סמכות לקבוע כל מיני תנאים מסייגים לפטור ממס, אבל הוא לא משתמש בסמכות הזאת".

הדרי בכלל סבור כי יש לבטל את הפטור היות והוא מלכתחילה אינו מוצדק ואינו נכון למדינה, שמפסידה המון כסף אך אינה מקבלת דבר בתמורה בעקבותיו.

"אין שום הצדקה לפטור הזה. אייפקס עשו פה סיבוב, הרוויחו יפה, ושיבושם להם, אבל שישלמו מס או בארץ או במדינת האמנה, אם הם באים ממדינת אמנה. אבל הניחוש שלי הוא שהם רשומים במקלט מס כלשהו בעולם, ולכן לא משלמים מס בשום מקום על הרווח העצום שעשו", אומר הדרי.

"לדעתי, צריך להיות מס רווחי הון רגיל על עסקאות כאלה, בשיעור של 25% מס. אין לפטור שום הצדקה. יש הצדקה לפטור ממס רק להשקעות בארץ. כלומר, שהמשקיע הזר נותן משהו בתורה, משקיע בישראל. למשל, כאשר אינטל מגדילה תעסוקה של עובדים, תורמת לספקים ולטכנולוגיה וכדומה, והמשק מרוויח, אז צריך לתת פטורים ממס, אבל למי שקונה מניות ועושה סיבוב על מניות בלבד - והוא יכול גם לא להשקיע בכלל בחברה הישרלית כל תקופת החזקת המניות ורק ליהנות מהרווחים - לא מגיע לו פטור".

לכן, אומר הדרי, "ראוי למחוק את הפטור הזה לגמרי. זה פטור ללא שום תקרה, ובלי שום תרומה למשק. מה קרן אייפקס תרמו למשק? מה הסינים יתרמו?".

לטענת הדרי, גם במקרה שלא מוחקים את הפטור יש מה לעשות. "שר האוצר יאיר לפיד היה צריך לקבוע תנאים למתן הפטור, ובהם שהמשקיעים הזרים יהיו חייבים להשקיע בחברה, ולא רק לרכוש מניות וליהנות מהדיבידנדים ומהרווח במכירה. חבל שהוא לא עושה זאת בקשר לאייפקס. כעת, במקרה שלהם, זה אבוד. אבל אפשר לחשוב על העתיד כבר עכשיו ולקבוע את התנאים מעכשיו ואילך.

"לפיד חייב לתקן את הפטור באופן שישפיע על הסינים. שיקבע שהם יקבלו את הפטור רק אם ישקיעו בתנובה, ישביחו אותה ויפתחו לה שווקים בינלאומיים. חבל שגם בעוד איקס שנים נבכה על זה שהמדינה לא ראתה שקל מס, והמשק לא הרוויח כלום - שלא יעשו עלינו עוד סיבוב".