אילנה דיין סוגרת עונה

העונה של "עובדה" הייתה סבירה, לא יותר ■ וגם: מה למדתי בבית "האח הגדול"?

"עובדה" - תוכנית סיום העונה, יום חמישי 21:30, ערוץ 2 קשת

עוד לפני שנתבלבל ביחד מן העובדות, מן הראוי להזכיר שהערב תצא לדרכה גם העונה השלישית של "מעושרות", הגרסה הישראלית לריאליטי "עקרות-בית אמיתיות". בגדול, מדובר על "נשים של", עם יותר מדי כסף וזמן פנוי שצמאות לחשיפה. זה לגיטימי, רק לא ברור למה אנחנו, התקשורת, משתפים עם זה פעולה והופכים עניינים כמו הריונה השני של ניקול ראידמן לאירוע לאומי.

עכשיו לדברים קצת יותר חשובים: העונה האחרונה של "עובדה" הייתה סבירה, לא יותר. לצד כמה תוכניות מרתקות, היו גם כאלה שדשדשו מעט. אפילו הראיון עם רקפת רוסק-עמינח היה יכול להיות הרבה פחות מפרגן בשם סולידריות נשית (עניין חשוב לכשעצמו, אבל לא כשמראיינים את מנכ"לית הבנק השני בגודלו במדינה) - ויותר כזה שרוצה לדעת מה עושים עם הכסף של כולנו.

כיאה לתוכנית סיום, מבטיחים הקדימונים לתוכנית שתשודר הערב מעין "פיצוח" של פרשת הרב פינטו, כולל ראיון ראשון ומקיף עם ניצב מנשה ארביב, שנחשד בקבלת טובות הנאה מהרב, ויוצא למלחמה לטיהור שמו.

הייתי שמח מאוד לו בין כל השאלות שמתמקדות בעובדות, תישאל רק השאלה שמטרידה אותי באמת: מה לחוקר הבכיר ביותר במשטרת ישראל יש לעשות בחצרו של מכשף, כמו בבלדה האלמותית של שאול טשרניחובסקי על שאול המלך אצל בעלת האוב בעין-דור: "עלטה אש זוועות בפינה קלחת ושמות כל השדים ובלילה רותחת".

דברים שלמדתי בבית האח

"האח הגדול", שבת 21:00, ערוץ 2 קשת

אחרי כשבוע באוויר ואחרי שנכתב כל-כך הרבה (גם כאן) על "האח הגדול" מבחינה עקרונית-תרבותית, הגיע הזמן להתייחס לראשונה גם לתוכן, ותתפלאו, יש למה להתייחס.

אני חייב להסכים שמי שיש לו מוטיבציה להיכנס לבית רק כדי להתפרסם, הוא ממילא מישהו שיש לחשוד בו וכנראה גם כזה שאין לו יותר מדי מה להציע. ובכל זאת, אין זאת אומרת שלצופה הנבון אין מה להפיק מצפייה בתוכנית.

לי, למשל, עלו הרהורים על "הגול העצמי" שמבקיעים כל אותם מטיפים אולטרא-טבעוניים שהיו יכולים לגרום לצניחה דרמטית בצריכת הבשר, לו היו יודעים לעצור רגע אחד לפני שמתחשק לנו להעלות אותם בעצמם על המנגל הקרוב. או למשל, על "השמאל האוטומטי" הנבוב, כמו שהתגלה בעימות בין ה"פמיניסטית, מזרחית, שמאלנית, מיליטנטית", לבין ה"אקס גוש קטיף" כשהיא יורה לעברו קלישאות על ניצול ונישול. או על רדידותה של ה"רוחניקיות" כפי שהיא משתקפת בדמותו של המכנה את עצמו "נסיך".

נכון שלא הייתי צריך דווקא את "האח הגדול" כדי להרהר בכל אלה, אבל המיקרוקוסמוס הזה גרם לי בכל זאת להגות בם.

* ציון: 8