העברת משרדי ממשלה לירושלים מתעכבת - ות"א סובלת

החלטת הממשלה להעביר את משרדי הממשלה לירושלים מתעכבת ■ העיכוב פוגע גם בתל אביב, שבה תופסים חלק ממשרדי הממשלה עשרות דונמים בפריים לוקיישן

השבוע תציין המדינה את יום ירושלים. כמה אירוני שדווקא שלפני שבוע בדיוק החליטה הממשלה לדחות את יישום החלטתה שלה, להעביר את כל משרדי הממשלה לבירה. זאת, לאחר סחבת מתמשכת ואי יישום של החלטת הממשלה משנת 2007 להעביר את כל משרדי הממשלה לירושלים בתוך שמונה שנים, כלומר עד 2015. כעת נדחה המהלך עד לשנת 2018, וגם זה יקרה רק אם משרדי הממשלה ישתפו פעולה עם המהלך ולא יעכבו אותו שוב באמתלות שונות.

העברת משרדי הממשלה לירושלים נועדה לחזק את מעמדה של הבירה ולהגדיל את היצע התעסוקה בה. המשרד הממשלתי שהופקד על יישום ההחלטה עוד ב-2007 היה משרד ראש הממשלה.

מי שזעם על הדחייה היה ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ששיגר מכתב בעניין לראש הממשלה נתניהו. "כידוע, משרדי הממשלה מהווים את אחד מתחומי התעסוקה העיקריים בירושלים וקיימת חשיבות עליונה במושבם בעיר", כתב ברקת לנתניהו, והוסיף כי "ההחלטה לאשר את העיכוב ביישום מעבר משרדי הממשלה לירושלים לא תואמה כלל עם עיריית ירושלים או עם כל גורם עירוני אחר. ההחלטה פועלת בכיוון הפוך לגמרי, פוגעת במאמצינו המשותפים לחזק את העיר ולפעול לפיתוחה הכלכלי והתעסוקתי ותייצר נזק תדמיתי גדול לממשלת ישראל".

נוסף לכך כותב ברקת כי ההחלטה שהובאה לאישור הממשלה אינה מטפלת בבעיות היסוד של מעבר משרדי הממשלה לירושלים ובין היתר בתקצוב מעבר היחידות לירושלים, טיפול בהעברת העובדים לעיר והגדלת היצע המשרדים בעיר.

"שיטה של פחדנים"

בדו"ח מיוחד שערכה תנועת "התעוררות" לקראת יום ירושלים, נמצא כי משרדי הממשלה טרם פעלו למימוש החלטת הממשלה בנוגע ל-65 יחידות ממשלתיות, עובדה אשר מונעת שינוי משמעותי בכלכלת ירושלים בזכות הגדלת התעסוקה בעיר, הגדלת תשלומי הארנונה והגדלת הביקוש למוצרים ושירותים הניתנים על ידי בתי העסק בירושלים. נושא אי יישום ההחלטה הופיע גם בדו"ח מבקר המדינה בנושא.

לדברי יו"ר תנועת התעוררות בירושלים וסגן ראש העיר עופר ברקוביץ', "במקום שראש הממשלה יפעל ליישום החלטת הממשלה ולקרוא לסדר את אותם פקידים האחראים לאי מימושה כבר למעלה משבע שנים, הוא נוקט שיטה של פחדנים ודוחה את יישום ההחלטה בעוד שלוש שנים.

"ממחקר שביצענו עולה שאין מי שאחראי על ביצוע ההחלטה, שמספר היחידות הממשלתיות שעברו לירושלים מזערי ושאין תקציבים מתאימים להעברת המשרדים, ובמקביל ממשיכים לאשר ליחידות שונות להיות חריגות ולהישאר בתל אביב".

מבנים יקרי ערך

לעיכובים הממושכים בהעברת משרדי הממשלה לירושלים ישנה גם השלכה בנוגע למקומות שהם תופסים היום מחוץ לבירה. כך למשל, תחת משרד הבינוי והשיכון פועל "המרכז למיפוי ישראל" (מפ"י) על שטח של 22.5 דונם בפינת הרחובות יהודה הלוי ולינקולן בלב תל אביב. מעיריית תל אביב נמסר כי מדובר במבנה לשימור על קרקע בייעוד ציבורי, שטרם נקבע השימוש שייעשה בה. כל עוד משרד השיכון מעכב את העתקת המבנה עצום, הרי שגם החלטת עיריית תל אביב בעניין השימושים שייעשו במתחם זה מתעכבת.

במשרד הבינוי והשיכון מסרו כי "לקידום מימוש ההחלטה נדרש איתור מבנה מתאים לקלוט את היחידה ולתאם עם הנהלת ועובדי מפ"י את העברתם. שר הבינוי והשיכון אורי אריאל הורה עם כניסתו לתפקיד ליישם את החלטת הממשלה ולהעביר את פעילות מפ"י מתל אביב מירושלים, ונעשתה פנייה בנושא אל הגורם הממשלתי המטפל בסוגיה - מינהל הדיור הממשלתי באגף החשב הכללי באוצר".

מבנה נוסף הממוקם בפריים לוקיישן ברחוב קלאוזנר ברמת אביב ונמצא תחת משרד החינוך הוא מבנה הטלוויזיה החינוכית.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "החלטת הממשלה המתוקנת בעניין מעבר היחידות הארציות לירושלים אושרה על ידי הממשלה בהמשך להמלצות דו"ח מבקר המדינה בנושא. אין בהארכת תוקף ההחלטה משום דחייה נוספת של המעבר מאחר שהדבר מתרחש דה פקטו בשטח בהינתן היצע הדיור הממשלתי בירושלים שיהיה מוכן בשנת 2018. ההחלטה גם קובעת כלים ממשלתיים אופרטיביים נוספים עבור משרדי הממשלה שיבטיחו את יישומה, כלים שנעדרו מההחלטה המקורית מ-2007. המעקב אחרי ביצוע ההחלטה יינתן למשרד לירושלים והתפוצות אשר שותף להגשת ההחלטה המעודכנת".

מי יגור ב"בניין המיניסטרים"?

בעיריית ירושלים מספרים כי לאחרונה אושרה התוכנית להרחבת קרית הממשלה הקיימת, כך של-250 אלף מ"ר המשרדים הקיימים, יתווספו 370 אלף מ"ר נוספים. הדבר יתבצע כך שבצמוד לכל בניין ממשלתי קיים יוקם בניין נוסף שיכיל את משרדי הממשלה שהועתקו לירושלים. בנייני הממשלה הנמצאים בבנייה היום הם בניין ג'ינרי 1, בצמוד למשרד החוץ, האמור לאכלס לשכות שרים שאינן ממוקמות כיום בירושלים ויחידות סמך ממשלתיות בהיקף כולל של 50 אלף מ"ר.

הבניין זכה במסדרונות העירייה לכינוי "בניין המיניסטרים" על מנת ששרים שלשכתם אינה נמצאת בירושלים, כמו שרת התרבות לימור לבנת, השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, והשרים השונים ללא תיק, יפנימו ששם הם צריכים להיות.

בניין נוסף שנמצא היום בבנייה בצמוד למתחם הסינמה סיטי בעלות של 130 מיליון שקל על ידי חברת שיכון ובינוי, הוא בניין מבקר המדינה החדש בשטח 20 אלף מ"ר. במכרז, לפני ביצוע, נמצא פרויקט הקמת קרית המחוזות שיכלול שני מגדלים בני 24 קומות לטובת ריכוז כלל משרדי הממשלה ברמה המחוזית הנותנים שירותים לציבור. זאת בנוסף לתוכנית להקמת היכל בתי משפט שיוקם בכניסה לעיר בהיקף של 60 אלף מ"ר.

אורבך: השרים מפונקים

אורי אורבך, השר לאזרחים ותיקים, המקדם את החוק בממשלה, אמר השבוע ל"גלובס", כי דחיית המעבר לירושלים נובעת מ"פינוק" של חלק מהשרים והפקידות הבכירה. "אני מבין שלרוב השרים, יותר נוח בתל אביב, אבל משרדי ממשלה אינם העסק הפרטי של איש, ולכך שהממשלה פועלת מירושלים יש חשיבותית תעסוקתית, מהותית וסמלית".

אורבך סבור כי "המצב הנורמלי", כדבריו, הוא ש-95% מפעילות הממשלה מתנהלת בבירת המדינה, תוך החזקה של לשכות קטנות בעיר המרכזית. "כל דחייה של המעבר, תוביל לדחיה נוספת", אומר אורבך, ותוהה בחיוך שאולי כולם מחכים לרכבת, כדי שיוכלו לעבוד בירושלים ולרדת מהר בחזרה לתל אביב.