יועצי תקשורת מגיבים לדברי גרוניס: "חבל שהוא לא מעודכן"

טוענים: "לפרקליטות ולתביעה יש מנגנוני דוברות משוכללים ועתירי משאבים שפועלים בתכיפות רבה" ■ "ביום שבו המשטרה תפסיק להדליף מתוך חקירות - זה יהיה היום שבו אישי ציבור יוכלו אולי לוותר על שירותיהם של יועצי התקשורת"

יחצ"נים ויועצי תקשורת בולטים אשר עובדים עם משרדי עורכי דין ומייעצים לאישי ציבור העומדים לדין פלילי, לא נשארו שווי נפש נוכח הדברים שאמר היום (ב') נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

יועץ תקשורת בכיר, שביקש לא לחשוף את שמו, מסר בתגובה כי "אדם רגיל המוצא את עצמו לפתע בחדר החקירות, צריך להתמודד רק עם מה שקורה בחדר החקירות. אך אישיות ציבורית המוצאת את עצמה בסיטואציה דומה, נאלצת להתמודד הן עם החוקרים היושבים מולה והן עם הסערה התקשורתית המתרחשת במקביל בחוץ".

לטענתו, מהרגע שאישיות ציבורית נחקרת, היא נשפטת מיידית בזירה הציבורית ומורשעת תוך שעות על-ידי הציבור, על סמך כותרות בלבד. "כותרות אלה מוזנות על-ידי 'מקורות יודעי דבר' במשטרה ובפרקליטות, המפיצות אינפורמציה מגמתית וחלקית תוך כדי החקירה, אפילו בזמן שהנחקר עצמו יושב עדיין בחדר החקירות", הוא אומר.

לדברי היועץ הבכיר, מסביב לשעון עובדים - הן מאחורי הקלעים והן באופן גלוי ובצורה מסודרת - מערכי דוברות רחבי-היקף של המשטרה, של הפרקליטות ומשרד המשפטים ושל בתי המשפט. תדרוכים של התקשורת, המבוצעים מאחורי הקלעים הן על-ידי פרקליטים והן על-ידי קציני משטרה, הפכו זה מכבר לנוהל יומיומי.

היועץ יוצא להגנתם של שוכרי יועצי תקשורת: "אישי ציבור מוצאים את עצמם לפתע בסיטואציה הקשה ביותר בחייהם, חשופים לצונאמי תקשורתי המנוהל על-ידי גופים מהחזקים במדינה. כפי שעורכי דין נשכרים על-ידי אישי ציבור במטרה להגן עליהם בהליך המשפטי - כך יועצי התקשורת נשכרים על-ידי אישי ציבור במטרה להגן עליהם בזירה הציבורית תקשורתית בשלב הקשה ביותר בחייהם".

לדבריו, "חזקת החפות נעלמה מזמן, וכך גם עקרון הסוב-יודיצה; וכך אישיות ציבורית היא בבחינת 'הנאשם המיידי' בזירה התקשורתית".

יועץ התקשורת תקף גם את המשטרה. "ביום שבו המשטרה תפסיק להדליף מתוך חקירות; ביום שבו המשטרה תפסיק להוציא ביפרים המזמינים את הכתבים מראש להארכות מעצר, שבהן האישיות הציבורית מצולמת בבית המשפט בצורה משפילה, כמו בכלוב; ביום שבו הכותרות בעיתונים ישאירו מקום לספק, ולא ירשיעו אדם כבר בשלב החקירה הראשונה רק על סמך הגשת תלונה במשטרה - זה יהיה היום שבו אישי ציבור יוכלו אולי לוותר על שירותיהם של יועצי התקשורת".

יועץ התקשורת הדן אורנשטיין, שותף במשרד ייעוץ התקשורת רימון-כהן-שינקמן, שמייעץ בין היתר לעורכי דינו של אהוד אולמרט, אלי זהר ונוית נגב, תקף גם הוא את דברי גרוניס: "חבל שהנשיא גרוניס לא מעודכן. לפרקליטות ולמערכות התביעה השונות יש מנגנוני דוברות משוכללים ועתירי משאבים שפועלים בתכיפות רבה. דווקא הנאשמים והחשודים הם הצד החלש והנזקק להגנה בציבור.

"לדוברות התביעה יש כבר בשלב מוקדם חומרי חקירה ונרטיב ברור ומעובד, אשר מועברים לתקשורת ופוגעים משמעותית ביכולתו של החשוד הבודד להגן על עצמו בהמשך ההליך. נאשמים וחשודים נעזרים ביועצי תקשורת כדי שיוכלו להגן על מקצת משמם במערכה מול גופים מערכתיים. מדובר בצורך חיוני של חשוד בודד הראוי להגנה ולא להתקפה".

מנגד, יועץ תקשורת נוסף, אלי שקד, המתמחה בליווי תקשורתי של הליכים משפטיים, ושייצג בין היתר את שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון ואת עו"ד ישראל פרי, מותח ביקורת על הייעוץ התקשורתי שקיבל ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט במהלך משפט הולילנד, שבסופו הורשע ונדון לשנים ארוכות בכלא.

לדברי שקד, "אני סולד מאסטרטגיה של ניהול תקשורת אגרסיבית, כפי שראינו במקרה של יועצי התקשורת של אולמרט. על אף הסביבה התקשורתית הבלתי אפשרית שראש הממשלה לשעבר התנהל בה, אני מאמין שמדובר במהלכים שהם בבחינת שפיכת התינוק עם המים. מהלכים תקשורתיים אגרסיביים מהסוג הזה, אשר מנסים לחתור תחת הלגיטימציה של מערכת המשפט, הם הרסנית בטווח הארוך ומזהמים את השיח הציבורי".