אושרה בקשה לייצוגית בגין בעיות בסימון מחירים בדיוטי פרי

בתביעה, בהיקף 290 מיליון שקל, נטען כי ג'יימס ריצ'רדסון אינה מסמנת את יחידות המידה על מוצרי המזון בדיוטי פרי - בניגוד לחוק

אין ישראלי שלא עובר בדיוטי פרי בדרך לחו"ל. ישראלית אחת כזאת התרעמה לפני כשנתיים על הדיוטי פרי משום שגילתה כי החברה לא מסמנת את יחידות המידה על מוצרי המזון בדיוטי פרי, בניגוד לחוק. היום (ג') אושרה בקשה לתביעה ייצוגית שהיא הגישה. בנוסף כוללת הייצוגית הפרה נוספת - אי-סימון מוצרים בשפה העברית (כלומר בשקלים).

קשה להעריך את היקף הקבוצה שנפגעה, אך סכום התביעה הוערך ב-290 מיליון שקל.

בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות החברה, אשר הפרה החלטות קודמות של בתי משפט בעניינה: "לא זו בלבד שאותה חובה נחקקה בתקנות סימון תזונתי, המשיבה גם מפרה את ההתחייבות לתקן את המעוות אשר קיבלה על עצמה בהסדר פשרה... אזכיר שאף בית המשפט הגבוה לצדק קבע זה מכבר כי החנויות הפטורות ממכס מחויבות לסמן את המוצרים שהן מציעות למכירה בעברית", קבעה השופטת שושנה אלמגור.

הייצוגית לא כוללת סעיף חשוב אחר - השימוש בסיסמה "לא תמצא זול יותר מהדיוטי פרי" (מבלי לסייג כי האמור מתייחס למוצרי בישום בלבד), שהיוותה סיסמה פרסומית בה השתמשה חברת ג'יימס ריצ'רדסון משנת 2006, אולם חדלה את השימוש בה לאחר הגשת הבקשה לייצוגית ב-2012.

בית המשפט אמנם התרשם כי מדובר בפרסום מטעה, אך כיוון שהתובעת במשפט לא הוכיחה כי היא עצמה נפגעה מסיסמה זו בקניותיה בדיוטי פרי - לא אושר הסעיף הזה בתביעה הייצוגית.

את התובעת ואת הקבוצה ייצגו עורכי הדין אבי רוקח וחנן בראונשטיין. (ת"צ 12-11-14982).

מהדיוטי פרי נמסר בתגובה: "לחנויות הדיוטי פרי בארץ ובעולם כולו מאפיינים ייחודיים שהוכרו הן בפסיקה והן בחקיקה במגוון נושאים. הרוכשים המורשים לרכוש בחנויות אלה הם אך ורק היוצאים מישראל, פניהם החוצה, ורכישתם האלטרנטיבית תהיה מחוץ לישראל ובוודאי שלא בשפה העברית.

"הבקשה לתביעה הייצוגית התייחסה לסימון רכיבים במוצרי השוקולד בשפה העברית. המוצרים מסומנים בשפה האנגלית כפי שהם מגיעים ונמכרים בחנויות דיוטי פרי בעולם. השרים הממונים על חוק ותקנות הסימון החליטו לתת פטור מסימון בעברית על מוצרים המסומנים באנגלית, וזאת לתקופה הרלבנטית לבקשה שבנידון.

"באשר לאי-סימון יחידת מידה, יש אי-בהירות בחקיקה הספציפית על תחולת חקיקה זו על חנויות הדיוטי פרי, ואף דעת הרגולטור הממונה על פיקוח ביצוע חוק זה כי אין הוא חל על חנויות הדיוטי פרי. ג'יימס ריצ'רדסון פועלת ותפעל בעתיד על-פי דין".