בני שטיינמץ מתכוון לתבוע מיליארדים מג'ורג' סורוס וריו טינטו

‎‎כך מדווח ה"סאנדיי טיימס" ■ ‏‎‎התביעה תטען כי ריו טינטו קשרה קשר עם סורוס ועם ארגון גלובל וויטנס במטרה לשלול מ-‏BSGR‎‏ את זכויות הכרייה בגינאה

בני שטיינמץ  / צלם: סיון פרג`
בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`

המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ יגיש החודש תביעה משפטית בהיקף של מיליארדי ליש"ט נגד ג'ורג' סורוס וריו טינטו, בעקבות ביטול זכויותיו למרבץ עפרות הברזל הנחשק ביותר באפריקה.

בתביעה, שתוגש בבית המשפט העליון בלונדון, צפוי שטיינמץ לטעון כי ריו טינטו קשרה קשר עם סורוס ועם ארגון גלובל וויטנס (הפועל להגנה על זכויות האדם בתעשיית ניצול המשאבים הטבעיים), שסורוס נמנה עם מממניו, במטרה לדחוק את שטיינמץ אל מחוץ לפרויקט סימנדו בגינאה - כך דיווח בסוף השבוע עיתון "סאנדיי טיימס".

בחודש אפריל שללה ממשלת גינאה את הזכויות משטיינמץ ומזרוע הכרייה שבבעלותו,‏BSGR ‎‏, לאחר שחקירה ממשלתית בת שנתיים במדינה המערב-אפריקאית קבעה כי החל משנת 2006 הציעו נציגים של שטיינמץ ‏מיליוני דולרים לממאדי טורה, אשתו הרביעית של הרודן ונשיא גיניאה אלפא קונדה‎,‎‏ כדי להבטיח שזכויות הכרייה יישללו מחברת הכרייה האנגלו-אוסטרלית ריו טינטו ויימסרו לה.

שטיינמץ הכחיש את ההאשמות, ובתחילת חודש מאי פורסם כי ‏BSGR‎‏ הגישה בקשה להליך בוררות עם ממשלת גיניאה והנשיא קונדה במרכז הבינלאומי להסדרת סכסוכי השקעות‎(ICSID) ‎‏, ודרשה להשיב לה את רישיונות הכרייה ולפצות אותה בגין שלילתם.

‏"BSGR לא תשב באפס מעשה בעוד הנשיא קונדה ובני-בריתו מנסים לקחת את נכסיה. הגיע הזמן לפסיקה נאותה בסוגיות אלה בבית דין בעל סמכות שיפוטית מתאימה", מסרה אז החברה.

מעורבותו של סורוס בפרשיית סימנדו נעשתה באמצעות מימון החקירה נגד ‏BSGR‏, שמצדה האשימה אותו בעבר במזימה לגזול ממנה את זיכיון הכרייה. ‏

דמות ידועה נוספת בפרשה היא טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, המקורב לקונדה ולסורוס. בלייר הקים את הארגון למשילות אפריקאית בבירת גינאה כדי לסייע לקונדה בתפקידו. ‏‎‎‏