הדובר לתקשורת ברוסית של יש עתיד - פרשן ערוץ 9

יורי לגקוב, המועסק ע"י יש עתיד כיועץ חיצוני המספק שירותי דוברות למגזר הרוסי, מופיע בערוץ 9 כפרשן כלכלי נייטרלי, תוך שהוא מקדם את האג'נדה של לפיד

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

דובר מפלגת "יש עתיד" למגזר הרוסי מופיע בד בבד כפרשן כלכלי בערוץ 9 לדוברי השפה הרוסית. ל"גלובס" נודע כי יורי לגקוב, המועסק על-ידי "יש עתיד" כיועץ חיצוני המספק שירותי דוברות למגזר הרוסי, מופיע בעצמו בתוכניות בערוץ 9 כפרשן כלכלי נייטרלי, תוך שהוא מקדם את האג'נדה של יאיר לפיד.

במקביל, מחזיק לגקוב טור כמעט יומי בענייני כלכלה באתר ערוץ 9, המתפרסם לעתים פעמיים ביום, וגם בו הוא מקדם תכנים כלכליים, ברוב המקרים מבלי לפרסם גילוי נאות. לגקוב חתום בטוריו כ"פרשן כלכלי".

אתר ערוץ 9 הוא האתר השני בגודלו בשפה הרוסית בישראל מבחינת הפופולריות והשפעה שלו. לאתר יש קרוב ל-100 אלף כניסות יחידניות (יוניק) בחודש.

כך למשל, ב-20 במאי הופיע לגקוב בתוכנית הבוקר של ערוץ 9 בכתבה העוסקת בתנודות בשוק הדיור. מנחה התוכנית הציג את לגקוב כ"פרשננו הכלכלי שאתו אנחנו בדרך-כלל מדברים על נושאים כלכליים".

בשיחה שהתקיימה באולפן על מחירי הנדל"ן הגבוהים, הרגיע לקגוב את המנחה המודאג: "אני ארגיע אתכם, הנתונים האלה יחסיים, ותלוי איך מציגים אותם. אני אציג אותם מהצד החיובי. 3% זה בהשוואה לרבעון הראשון של שנה שעברה, כלומר בתקופה שבה המחירים המשיכו לעלות. אם נשווה את זה לרבעון הקודם זה 1% בלבד, כלומר השוק בקיפאון. כולם מחכים למה שיקרה".

"כולנו נרוויח מזה"

הנושא הבא שעלה במשדר היה העלאת שכר המינימום. המנחה פנה ללגקוב ואמר: "יש עוד נושא מעניין - יוזמה להעלות את שכר המינימום ל-30 שקל לשעה". לגקוב השיב לו: "(זה) רעיון אדיר. אני לא מבין למה לא 40 שקל לשעה. זה רעיון אבסורדי. זה יוביל להעלאת מחירים וגם לפיטורים, סביר להניח. זה לא ריאלי, צריך לעשות את זה בהדרגה. השכר עולה גם ככה ב-2%-3%". נציין כי מדובר בהצעת חוק של ח"כ דב חנין (חד"ש) המנוגדת לעמדת האוצר.

לאחר הפסקת הפרסומות האיש שוב מוצג כ"פרשננו הכלכלי". באייטם האחרון בתוכנית, העוסק ברפורמת הקורנפלקס המקלה על יבוא של אוכל "יבש", סיכם לגקוב ואמר: "כולנו נרוויח מזה".

גם בכתבות אחרות מפרגן לגקוב לשר האוצר על מדיניותו הכלכלית. בכתבה שפרסם תחת שמו באתר הערוץ ב-28 במאי סיפר לגקוב על הורדת מחירים על יבוא תיקי בית-ספר. הכתבה נפתחת בקרדיט לשר האוצר שאישר את המלצת הוועדה, ובכך שהמהלך יגרום להורדת מחירים.

כמה ימים קודם לכן פרסם לגקוב כתבה ארוכה, גם כן באתר ערוץ 9, תחת הכותרת "מעמד הביניים נעלם", שם פירט את האג'נדה של "יש עתיד" הדואגת למעמד הביניים, ודן בשחיקת השכר והשחיקה ברמת החיים בשל עליית המחירים.

ב"יש עתיד" אישרו את הפרטים ומסרו בתגובה כי הסיכום עם לגקוב היה כי לפני כל הופעה יפרסם גילוי נאות, שעל-פיו הוא משמש יועץ תקשורת של "יש עתיד".

לגקוב מסר בתגובה כי הוא משמש יועץ תקשורת חיצוני למגזר דוברי הרוסית ל"יש עתיד", וכי הוא מופיע בתוכניות הבוקר כפרשן כלכלי בענייני צרכנות בלבד, פעם בשבועיים למשך 4 דקות בלבד בכל פעם, וכי הכתבות המופיעות באתר הן בלוג אישי.

מערוץ 9 נמסר כי לגקוב מופיע כפרשן כלכלי אורח בתוכניות, ואולם הוא אינו מקבל תשלום בעבור שירות זה.