השופט רוזן מקרקע את אולמרט: לא יוכל לצאת מהארץ

דחה את בקשת אהוד אולמרט ואורי שטרית, שהורשעו בקבלת שוחד בפרשת הולילנד, לטוס לחו"ל לצורכי עסקים ■ אולמרט טען כי היציאה לחו"ל נדרשת לו לצורך מספר פגישות עסקיות שעשויות להביא להשקעת הון זר בארץ

אהוד אולמרט / צילום: רויטרס
אהוד אולמרט / צילום: רויטרס

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, לא מאפשר לראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לצאת מהארץ לצורכי עסקים. רוזן דחה הבוקר (א') את בקשתם של אולמרט ושל מהנדס עיריית ירושלים לשעבר, אורי שטרית - שהורשעו במשפט פרשת הולילנד בקבלת שוחד ונגזרו עליהם עונשי מאסר ארוכים - לצאת מגבולות המדינה לצורכי עבודה.

אולמרט ביקש לצאת מהארץ למשך 4 ימים וטען כי היציאה המבוקשת נדרשת לו "לצורך קיומן של מספר פגישות עסקיות ועל מנת שלא לסכל יוזמות כלכליות שונות בהן הוא מעורב, אשר באם תתממשנה עשויות להביא להשקעת הון זר בארץ".

שטרית טען כי היציאה מהארץ נדרשת לו לצורכי פרנסתו המיידיים ועל מנת שלא להמיט עליו אסון כלכלי. לדבריו, לאור הרשעתו במשפט הולילנד אין באפשרותו למצוא כיום עבודה חלופית בישראל.

הפרקליטות התנגדה לשתי הבקשות בנימוק כי בהתאם להלכת בית המשפט העליון, יציאתו מהארץ של נאשם שהורשע ונגזר דינו תתאפשר רק במקרים חריגים, שאינם מתקיימים לגבי אולמרט ושטרית.

השופט קיבל את עמדת הפרקליטות ודחה, כאמור, את הבקשות. רוזן ציין כי החשש שאולמרט או שטרית יימלטו מאימת הדין ולא יחזרו לארץ כדי לרצות את עונשיהם אינו גבוה, אך קבע כי חומרת מעשיהם והעבודה שהם אמורים להתחיל לרצות את עונשי המאסר שנגזרו עליהם ב-1 בספטמבר 2014, מביאים לדחיית הבקשה.

"מדובר בנאשמים שהורשעו בעבירות חמורות ונדונו לתקופות מאסר ארוכות", כתב רוזן. "בית המשפט מורה כי האינטרס הציבורי בהשגת הרתעה אפקטיבית, כמו אפקטיביות הענישה ואמון הציבור במערכות האכיפה, מחייבים את בית המשפט בבדיקה דווקנית. רק מקרים חריגים, כמו טיפול רפואי דחוף שאין בכוחם של שרותי הרפואה בארץ לתת, מצדיקים מתן היתר לנאשמים לצאת ולבוא מגבולות הארץ כאזרחים שחירותם נתונה בידם - כאילו לא הורשעו ועומדים הם בפני תחילת ריצוי עונשם".

כמו כן ציין רוזן כי לעניין הגבלת חופש התנועה אין מצבו של נאשם אשר טרם הוכרע דינו כמצבו של נאשם אשר הורשע בדין ונדון למאסר. "נאשם שהורשע, איסור יציאתו מהארץ הוא הכלל, ומתן אישור ליציאתו הינו החריג, המותנה בקיומן של נסיבות מיוחדות", כתב השופט.

אולמרט ושטרית הורשעו ב-31 במארס 2014, ביחד עם רוב הנאשמים במשפט הולילנד, בעבירות שוחד, וקיבלו את העונשים הכבדים ביותר מבין כלל הנאשמים.

על אולמרט, שהורשע בקבלת שוחד של חצי מיליון שקל שהעביר עד המדינה שמואל דכנר לבקשתו לאחיו יוסי אולמרט, גזר רוזן עונש של 6 שנות מאסר בפועל. על שטרית נגזרו 7 שנות מאסר. השניים הודיעו כי הם יערערו לבית המשפט העליון הן על הרשעתם והן על גזר הדין. מועד תחילת ריצוי העונש שנגזר על הנאשמים נקבע ל-1 בספטמבר.