הרכב נגנב בזמן ששחיתם בים? מגיע לכם כסף מהביטוח

החבאתם את מפתחות הרכב ויצאתם לשחייה? לא מדובר ברשלנות, תקבלו את הכסף מהביטוח ■ ב(י)טוח שלא ידעתם

גנב רכב  / צלם: פוטוס טו גו
גנב רכב / צלם: פוטוס טו גו

עונת הרחצה החלה לא מזמן, וניסיון העבר מלמד שמאות כלי רכב נגנבים מדי קיץ בזמן שבעליהם מבלים בחוף הים. כך קרה גם לדורון.

לפני מספר שבועות, הגיע דורון לחוף תל ברוך בתל אביב כדי לגלוש. הוא חנה את רכבו בחניה מסודרת המרוחקת מטרים בודדים מהחוף, ולאחר שהוציא את הגלשן מהרכב והפעיל את מערכת האזעקה, הסתכל ימינה ושמאלה כדי לוודא שהוא לבד בסביבה, הניח את מפתחות הרכב על בולם הזעזועים של הגלגל הקדמי וירד לים. דורון גלש להנאתו, ולאחר כמה שעות כשחזר לרכב גילה לצערו כי הוא נעלם. מיד הוא ניגש לתחנת המשטרה הקרובה ודיווח על גניבת רכבו.

למחרת התקשר דורון לחברת הביטוח ודרש את כספו בעבור הרכב שנגנב. חברת הביטוח, מצדה, דחתה את התביעה בטענה שדורון לא עמד בתנאי הפוליסה. היא הסבירה לדורון שהשארת מפתחות הרכב על בולם הזעזועים הוא מעשה רשלני עד כדי אי-אכפתיות, וכי הדבר מפר את תנאי הפוליסה ושולל את זכותו לפיצויים בעקבות הגניבה.

בית המשפט, מנגד, חשב אחרת. בפסק הדין נקבע כי בפוליסת הביטוח לא נכתב במפורש כי אין להשאיר את המפתחות על בולם הזעזועים או בכל מקום מסתור אחר ברכב, ולכן, לא מדובר במעשה רשלני.

במקרה דומה התרשל פלוני בשמירה על מצלמת הווידאו שברשותו כאשר השאיר אותה מתחת למיטת שיזוף בחוף הים, נכנס לשחות והיא נגנבה.

בית המשפט מצא התנהגות זו כמקובלת על אף רשלנותו של האיש, וציין כי אין בה סימנים של אדישות, אי-אכפתיות או זלזול בגורל חפציו, ולכן הורה לחברת הביטוח לשלם לו את שוויה של מצלמת הווידיאו.

במקרה שלפנינו לא ידוע כיצד נגנב הרכב: האם הגנב עשה שימוש במפתחות שמצא על בולם הזעזועים, או שמא פרץ לרכב וגנב אותו תוך נטרול אמצעי ההגנה? (ידוע כי גנבי רכב מקצועיים יודעים לנטרל אמצעי מיגון כמו מערכת אזעקה ואימובילייזר בתוך דקות ספורות וללא כל מאמץ, ואפילו מערכות מסובכות יותר אינן עומדות בפניהם). כך, שהאפשרות שגנבי הרכב עשו שימוש במפתחות סבירה בדיוק כמו האפשרות שפרצו לרכב ונטרלו את מערכות המיגון.

בית המשפט קבע כי העובדה שהמפתחות הושארו במקום מסתור ברכב לא מהווה הוכחה כי הגנבים עשו בהם כל שימוש, ולכן חברת הביטוח טועה בכך שהמעשה הרשלני של דורון, לדבריה, תרם לגניבת הרכב. בית המשפט פסק לטובת דורון וחייב את חברת הביטוח לשלם לו את מלוא שווי הרכב וכן את הוצאות המשפט.

הכותב הינו מומחה בדיני ביטוח ונזיקין והינו בעלים ומנהל של משרד עוה"ד ג'ון גבע