הדור הבא במודיעין: עוד 12 אלף דירות חדשות עד 2017

מודיעין עדיין נמצאת באמצע הדרך המתכננת לה - עתיד של עיר עם רבע מיליון איש ■ רגע לפני שמאושרת תוכנית המתאר שתוסיף לה עוד שטחים, מבנים ואנשים, יש קולות המבקשים לעצור רגע ולחשוב מחדש

מודיעין / צילום: מתוך הספר העיר מודיעין
מודיעין / צילום: מתוך הספר העיר מודיעין

מודיעין עדיין רחוקה מהשלמה, לפי התכנון המלא שלה. נכון להיום חיים בעיר יותר מ-80 אלף תושבים, המאכלסים 22,270 יחידות דיור. חלקה הבנוי הוא רק חלק א' מתכנון שעתיד, כך על פי תוכנית המתאר, להגיע ל-120 אלף תושבים. כחלק משלב א' נמצאות בבנייה כ-800 יחידות דיור בשכונות הקיימות - כרמים, מוריה והשבטים, ובשכונת הציפורים החדשה, שאליה ייתווספו 991 דירות.

תוכנית המתאר של מודיעין-מכבים-רעות, המעודכנת בימים אלו, קובעת יעד שאפתני המתייחס לשלב ב' של העיר, ולפיה היא תכפיל את שטחה ואת מספר תושביה, ויגורו בה 250 אלף תושבים. טרם נקבע תכנון מפורט לשלב ב', ולא נקבע שיעור הצפיפות, ומסיבה זו לא ידוע מספר יחידות הדיור שיכלול שלב זה. על פי יעד האוכלוסייה, ניתן להעריך כי ייבנו בשלב ב' עוד 26 אלף יחידות דיור, וזאת בחישוב לפי משק בית בן 5 נפשות.

לשלב א' של העיר, שעוד לא הסתיים, יש ארבע תוכניות שמוסיפות קרוב ל-12 אלף יחידות דיור בעיר. מתוך ארבע התוכניות, אחת אושרה למתן תוקף, וגם היא שווקה רק לפני שבועיים. תוכנית זו, לשכונת נופים שבה 1,845 יחידות דיור, שווקה על ידי המדינה כחלק מהסכם הגג שנחתם עם העירייה. הסכם הגג ישפיע על כל תוכניות שלב א' של העיר, ועתיד לקדמן במהירות יחסית, עד סוף 2017.

נוסף לשכונת נופים, המדינה עתידה לשווק בחודשים הקרובים אזור נוסף שיכלול 1,450 יחידות דיור בשכונת אמת המים כחלק מהמע"ר (מתחם העסקים הראשי) של העיר. תוכנית זו, שהופקדה רק לאחרונה בוועדה המחוזית, כוללת שטחי מסחר ותעסוקה, ומשרד השיכון הצהיר כי תכלול את המכרזים הראשונים בתוכניתו של שר השיכון למכרזים במחיר מטרה.

לאחר ששתי תוכניות אלו יצאו לדרך, יקודמו שתי התוכניות הנותרות: תוכנית אחת לשכונת מורשת, הכוללת 3,867 יחידות דיור וצפויה לקבל אישור מהוועדה המחוזית בסוף השנה, ותוכנית שנייה לשכונת גבעת שר, הכוללת 4,642 יחידות דיור ועתידה לקבל אישור מהוועדה המחוזית בתחילת 2016.

כל המגרשים שווקו

לצד שטחי המגורים הנרחבים בעיר, יש שני אזורים למסחר ותעסוקה. הראשון הוא מרכז עינב בדרום מערב העיר, המשתרע על 1,000 דונם ומיועד לאזורי מסחר, משרדים, תעשייה קלה ומוסכים. נכון להיום כמעט כל המגרשים ב"עינב" שווקו, 39 בניינים כבר קיימים, 29 נמצאים בבנייה וחמישה נוספים בתכנון. בצידה השני של העיר ממוקם אזור התעסוקה, המשתרע על 4,700 דונם ומיועד למשרדים, מרכזים לוגיסטיים, תעשייה ומסחר.

נכון להיום 15 מבנים קיימים בו, שמונה נמצאים בבנייה ועוד שניים בתכנון. בשבועות האחרונים יצאו לשיווק שלושה מגרשים נוספים באזור התעסוקה, ובשנתיים הקרובות עתידים לצאת לשיווק 23 מגרשים נוספים.

תוכניות אלו מסכמות את כל התכנון הקיים לשלב א' ורק כשכל היחידות בו ישווקו וייבנו, תוכל העירייה להחל ולקדם את פיתוח שלב ב'.

נציין שבמסגרת שלב ב', מלבד המגורים, מתוכנן גם אזור מלונאות ונופש, איצטדיון עירוני, מגרשי גולף, כבישים חדשים והרחבת אזורי התעסוקה והמסחר.

"תוספת משמעותית של דירות"

הפיתוח המואץ של העיר מושך גם התנגדויות. אחת הטענות היא שהסכמי הגג מאפשרים בנייה בצפיפות נמוכה מזו שנקבעה מראש. בחברה להגנת הטבע מסבירים כי הגדלת הצפיפות תתרום להגדלת היצע הדירות בכך שתתן לכל תוכנית "תוספת משמעותית של דירות". תוספת זו, טוענים בחברה להגנת טבע, תצמצם את התפשטות הבנייה גם בשלב ב' של העיר, ואף ויתור על בנייה במקומות כמו גבעת שר, המשופעת בממצאים ארכיאולוגים, ובגבעות הדרומיות.

"מודיעין נמצאת בתחילתו של תהליך עדכון תוכנית המתאר של העיר, וזו ההזדמנות לבצע חשיבה מחודשת על המשך הפיתוח ולהפיק לקחים. השאיפה צריכה להיות פיתוח עירוני מיטבי, צפוף ובר קיימא, תוך ניצול יעיל של משאב קרקע יקר במרכז הארץ ותכנון שיאפשר מתן שירותים עירוניים איכותיים כמו גם שמירה על השטחים הפתוחים המתאימים לתיירות ובילוי", אומרת דקלה בן יעקב, מנהלת קהילת מודיעין בחברה להגנת הטבע.

"מודיעין הוקמה בלב המסדרון האקולוגי, שהוא רצף שטחים פתוחים, וזאת מעבר לכך שייחודה של העיר הוא בשטחי הטבע שעוטפים אותה. בינוי מסיבי בשטחים אלו, ללא שמירה על השטחים הפתוחים, יפגע במיתוג העיר", לדבריה.

תוכנית השלמת שלב א
 תוכנית השלמת שלב א