חבר הכנסת לשעבר יורם מרציאנו: "מודיעין הרסה את לוד"

ח"כ מרציאנו, תושב לוד: "כשהוקמו מודיעין ושוהם, האוכלוסייה החזקה נהרה אליהן מלוד" ■ "גם הנהג של חיים ביבס הוא לודאי לשעבר"

עשרות אחוזים מתושבי מודיעין הם לודאים לשעבר", אומר ח"כ לשעבר יורם מרציאנו, תושב לוד שהתמודד בבחירות האחרונות על ראשות העיר. "גם סגן ראש עיריית לוד וגם הנהג של חיים ביבס, שניהם לודאים לשעבר. ברגע שהוקמו מודיעין ושוהם, התחילה לנהור אליהן אוכלוסייה חזקה מלוד. גם הממשלה לקחה חלק בחגיגה הזאת. שר הפנים היה מהליכוד, שר השיכון היה מהליכוד, ראש העירייה בלוד גם הוא תמך בליכוד. לנו נתנו פירורים והם הקימו את מודיעין".

נוכח המראה של מודיעין המתחזקת, המושכת אליה עוד ועוד אוכלוסיות חזקות, החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה כי אינה יכולה לעמוד מנגד, ובשנת 2008, החליטה להגביל את התפתחות העיר ל-120 אלף תושבים בלבד. זאת במסגרת עדכון תמ"א 35 שכלל אז הגבלת הבנייה במרכז הארץ, על מנת לעודד את פיתוח הפריפריה.

הנימוק להחלטה שקיבלה ממשלת אולמרט בתקופת כהונתו של שר הפנים דאז מאיר שטרית, היה כי התפתחותה של מודיעין גרמה לנזקים עקב מדיניות פיזור האוכלוסין שגררה עמה, על חשבון פיתוח ערים כמו לוד, רמלה, ירושלים והפריפריה. בדיון שהתקיים במועצה הארצית לתכנון סמוך לקבלת ההחלטה דחה ראש עיריית מודיעין דאז משה ספקטור את הטענות כי מודיעין פוגעת בשכנותיה ואמר כי מודיעין אינה מתחרה בערים רמלה ולוד.

לדבריו, ההגירה למודיעין היא מראשון-לציון, מתל-אביב, מגבעתיים ומערים אחרות אשר לא נפגעות מצמיחת מודיעין (גם ראש העירייה הנוכחי, חיים ביבס, דוחה מכל וכל את הטענות הללו).

למרות זאת החליטה המועצה כי יש להעדיף את לוד רמלה וירושלים על פני מודיעין: "יש לתמוך במאמצי הממשלה לחיזוק הפריפריה, ובמרכז הארץ יש לפעול לחיזוקן של הערים ירושלים, רמלה ולוד ולעודד העדפה של פיתוח ערים אלה, על פני הגדלה נוספת של העיר מודיעין. יש לאפשר את פיתוחה של מודיעין רק בשטח שיועד לפיתוח עירוני המאפשר כ-120 אלף נפש", נקבע בהחלטה.

מן הצד השני, נשמעה ביקורת חריפה על ההחלטה בעת קבלתה, בטענה כי ההגבלה עלולה לעצור את ההתפתחות הטבעית של העיר שאוכלוסייתה אמורה להגיע בשנת 2030 ל-180 אלף איש, וכי על הממשלה לטפל בערים כמו רמלה ולוד, אך לא תוך הגבלת התפתחותה של מודיעין.

טענות אלו אף גובו במחקר שערך הכלכלן אהוד פסטרנק עבור משרד הבינוי והשיכון. המחקר בדק את השפעת מודיעין על שאר הערים בסביבה, ומסקנתו הייתה כי מודיעין אינה משפיעה לרעה על לוד, רמלה, ירושלים או בית שמש. ממצאי המחקר העלו כי רק 5% מהעוזבים את רמלה עוברים למודיעין, ואילו 6.2% בלבד מהעוזבים את לוד, עוברים למודיעין. "ההגירה מן הערים שנמנו הייתה מתרחשת ללא קשר לפיתוח מודיעין", קבע פסטרנק.

ערי מסכנות

בחודש יולי 2010 החליטה הממשלה בראשות בנימין נתניהו לבטל את ההחלטה להגביל את הבנייה במרכז הארץ. ההגבלה ההיא, רומזים עד היום, הייתה אחד הדברים שתרמו לעליית מחירי הדירות בשל הקטנת היצע הדירות במרכז הארץ.

נוסף לכך, באוקטובר 2010 אישרה הממשלה החלטה שמטרתה להעצים את לוד על רקע נתונים מדאיגים לגבי אחוזי פשיעה גבוהים וקשיים כלכליים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בעיר והכריז "לוד לא תהיה המערב הפרוע", אבל מאז 1996 התחלפו בעיר שמונה ראשי ערים, ולפני הבחירות האחרונות כיהן ראש עיריית ראשון-לציון לשעבר מאיר ניצן כיו"ר ועדה קרואה בלוד, עד לבחירתו של מנכ"ל העירייה דאז יאיר רביבו לראש העירייה בבחירות האחרונות.

עד היום טרם מומשו התוכניות שיזרימו ללוד אוכלוסיות חזקות, שיראו בעיר לוד אלטרנטיבה למודיעין ולשוהם, שאינה נובעת רק ממחירי הדירות.

לדברי מרציאנו, הפתרון למצוקה שבה נתונה העיר לוד מצוי בבנייה איכותית ובהקמת שכונות חדשות. "הממשלה צריכה להכריז על לוד כמקור להשקעה נקודתית: להקים שכונות חדשות ולעבות את הישנות. במקום להביא בסיסי צה"ל ללוד, להביא את מועדון הצרכנות 'חבר' ללוד, ולשווק לאנשי קבע דירות איכותיות. אני לא ימני ולא שמאלני, אבל בנייה איכותית מגיעה לכל המגזרים וצריך להפסיק לתת לעבירות הבנייה להשתולל בעיר. והכי חשוב, לשייך מוניציפלית את אירפורט סיטי ללוד, ואת נתב"ג שנושא את השם לוד, אך אינו שייך מוניציפלית לאף רשות מקומית".

לוד רמלה ומודיעין
 לוד רמלה ומודיעין