בנק ישראל מקדם בנק חברתי; יידרש הון עצמי של 75 מ' ש'

המפקח על הבנקים פרסם מתווה לקבלת רישיון להקמת אגודה בנקאית ■ בבנק חברתי בעלי המניות הם גם לקוחות הבנק - השירותים הבנקאיים אמורים להיות זולים יותר ■ תהליך הרישוי של בנק שכזה אמור לקחת 24 חודשים

דודו זקן / צילום: תמר מצפי
דודו זקן / צילום: תמר מצפי

בנק ישראל מקדם הקמת בנק חברתי בישראל. המפקח על הבנקים, דודו זקן, פרסם היום (ב') מתווה בנושא תהליך רישוי והקמת אגודות בנקאיות בישראל. מהמתווה עולה כי בבנק ישראל דורשים מבנק שכזה הון עצמי של לפחות 75 מיליון שקל (זאת בעוד מבנק רגיל נדרש הון התחלתי של 100 מיליון דולר). בנוסף מקימי הבנק החברתי יצטרכו להציג לבנק ישראל תכנית עסקית לגבי פעילות הבנק והיעדים שלה, וכן לעמוד בדרישות בנושא מחשוב.

מטרתה המסמך היא ליצור מסגרת רגולטורית ברורה, להקמת בנק חברתי בו בעלי המניות הם גם לקוחות הבנק. בבנק שכזה אמורים השירותים הבנקאיים להיות זולים יותר מאשר בבנק רגיל, שכן המטרה המרכזית של הבנק החברתי היא לשרת את חבריו ולא להשיא את רווחי הבנק.

בנק ישראל מפרט היום במסמך בן יותר מ-20 עמודים על התהליך שבו האגודה הבנקאית צריכה לעבור אל מול בנק ישראל בכדי לקבל את הרישיון. התהליך כולל לא מעט צעדים ובדיקות מצד בנק ישראל, בהיבטים שונים. בבנק ישראל מעריכים כי כל התהליך אמור להימשך 24 חודשים, כל עוד מארגני הבנק החברתי יעמדו בזמן בדרישות השונות.

"המסמך שאנו מפרסמים היום יקל על אגודות בנקאיות פוטנציאליות לעבור את התהליך, ולהתחיל לפעול כגוף בנקאי שיתופי. בו בזמן, נקפיד על כך שהאגודות יתאפיינו ביציבות הנדרשת מגורם המנהל כספי ציבור", אמר היום זקן.

המסמך שפורסם היום יעמוד לרשות הערות הציבור, שיוכל להגיש את הערותיו עד סוף חודש יולי. נזכיר כי בימים אלה מתארגנת קבוצה להקמת בנק חברתי- קבוצת אופק בראשות דורון שורר. הקבוצה מתכננת לגייס 100 מיליון שקל, כאשר כל חברה באגודה משלם עבור חברותו 3,000 שקל. עד כה גייסה אופק מעל אלפיים חברים, מתוך יעד שאפתני של 30 אלף חברים.