הסרט "ביאליק - מלך היהודים": מפגש מחודש עם המשורר הלאומי

בסרטו "ביאליק - מלך היהודים", יאיר קדר לא ניסה לנתץ קווים בדמותו של המשורר, אלא "לספר את סיפור היצירה שלו בצורה חווייתית, חושנית ואינטליגנטית"

"התחושה היא שיש בציבור אנטי לביאליק", אומר העיתונאי והבמאי התיעודי יאיר קדר (44), בפתח ראיון עמו שהתקיים השבוע, לרגל יציאת סרטו "ביאליק - מלך היהודים" להקרנות באולמות הסינמטקים ברחבי הארץ.

קדר: "ביאליק מזוהה יותר מדי. המאיסו אותו קצת בכל מיני מערכות שאנחנו חיים בתוכן".

- איפה במהלך העבודה על הסרט הרגשת שיש אנטי כלפיו?

"הרגשתי שאנשים מעריכים אותו אבל פחות אוהבים אותו. לא היה פשוט למצוא מי שידבר עליו, מעבר לעובדה שהאנשים שפגשו אותו כבר מתו. זה הפך את הפקת הסרט לפרויקט מורכב".

הסרט "ביאליק - מלך היהודים", שהוקרן לאחרונה בפסטיבל "דוקאביב" ובערוץ 8 של הוט, הוא נדבך בפרויקט רחב היקף בשם "העברים" (ivrim.co.il) - מיזם אינטרנטי מקורי שיצר קדר, המאגד בתוכו חומרים אודיו-ויזואליים אודות כמה מגדולי משוררי ארצנו. "העברים" פועל מזה עשר שנים, ובמסגרתו יצאו הסרטים "לאה גולדברג בחמישה בתים" ו"שבעת הסלילים של יונה וולך", לצד ספרים מודפסים אודותיהן. הסרט על ביאליק הוא הסרט השלישי במסגרת הפרויקט, ובשנתיים הקרובות, לדברי קדר, ייצאו סרטים על המשוררות רחל וזלדה, על י"ח ברנר, ועל נתן אלתרמן.

קדר מספר שהתקציבים שהוא מגייס מגופים ציבוריים שונים עבור הפקת הסרטים, מאפשרים לו לתחזק באופן שוטף את מיזם "העברים". הסרט על ביאליק, לצורך העניין, מומן בין-היתר על-ידי בית אבי חי, הקרן החדשה לטלוויזיה וקולנוע, מפעל הפיס, הוט, ושירות הסרטים הישראלי.

- מה הניע אותך לעשות את הסרט על ביאליק? הרי הסרט למעשה לא מחדש כלום על המשורר הלאומי.

"אני משתדל לא לעשות מחקרים חדשים שמצריכים ליווי מדעי. אני לא מחפש סרטים שדורשים מחקרים. אני מעדיף להימנע מזה. כשאעשה כתבות לתוכנית 'עובדה', אחפש חידושים ומחקרים".

- אם כך, איפה זה ממקם את הסרט? כפריט לימודי עבור משרד החינוך?

"הסרט לא עוסק בניתוץ דמותו של ביאליק ולא בביקורת כלפיו. כמו כל הסרטים שנעשו ושייעשו, הסרט הוא דרך לספר סיפור חיים של אדם בזמנו, לחזור לשנים ההן. זהו מהלך של לספר מחדש את הסיפור של האנשים האלה, לבדוק את הקשר שבין האישיות שלהם לבין היצירה.

"הזמנתי אנשים מרכזיים בחקר ביאליק באקדמיה, ואנשי רוח כמו המשוררת חביבה פדיה והסופר חיים באר כדי לנתח את דמותו ואת יצירתו של ביאליק. ניהלתי עם כל אחד מהם שיחות של כמה שעות, זו התשתית של הסרט. האתגר היה לקחת את ביאליק מהיום שבו נולד ועד שהוא מת, ולספר את סיפור היצירה שלו בצורה חווייתית, חושנית ואינטליגנטית".