המלצות חמות: 4 מניות שיזנקו לאור השיפור בשוקי העבודה

השיפור הצפוי בשוקי העבודה בעולם, בפרט באירופה, אמור להמשיך לתמוך בחברות כוח האדם ■ מהן המניות המומלצות בתחום

Adecco / צילום: בלומברג
Adecco / צילום: בלומברג

דוח המשרות לחודש מאי בארה"ב היה בבחינת נקודת ציון היסטורית. המשק בארה"ב החזיר את כל 8.8 מיליון המשרות שאיבד במהלך המשבר האחרון, וקצב ייצור המשרות הממוצע בחודשים האחרונים עולה על 200 אלף בחודש.

בצד השני של האוקיינוס, באירופה, המצב בעייתי בהרבה. בכמה מדינות, כמו גרמניה, בריטניה, הולנד ושבדיה, האבטלה נמוכה יחסית; אך באחרות, דוגמת יוון, פורטוגל ואף איטליה וספרד, האבטלה היא דו-ספרתית וצפויה להישאר כזו גם בשנים הבאות.

שוק העבודה הוא מהשווקים שלגביהם כמות הנתונים הסטטיסטיים היא רבה. דוח משרות חדשות ברמה חודשית, דוח דורשי דמי אבטלה שבועי, דוח עובדים חדשים, דוח משרות חדשות שנפתחו, מספר מפוטרים, רכיב תעסוקה בדוחות מנהלי הרכש ועוד. ריבוי הנתונים מסייע ליצור את תמונת מגמת התעסוקה ברמת דיוק גבוהה בבחינת מדינות ומגזרים.

שוקי העבודה הם מהגורמים החשובים ביותר עבור הבנקים המרכזיים בקביעת המדיניות המוניטרית, קרי הריבית, תכניות רכישות נכסים והנזילות המסופקת לשוקי האשראי. בארה"ב ובבריטניה אף קבעו בעבר יעדים מספריים להעלאות ריבית - יעדים שננטשו לאור השיפור בתעסוקה, ביחס לפרמטרים אחרים כצמיחה ואינפלציה.

שוק העבודה בארה"ב מציג את קצב השיפור המהיר ביותר בשנים האחרונות. האבטלה, שזינקה במשבר לכ-10%, ירדה באחרונה לרמה של 6.3%. נתון האבטלה, במדידתו הרחבה הקרויה "U6" (אשר לוקח בחשבון גם עובדים במשרה חלקית שהיו רוצים לעבוד במשרה מלאה, וכן כאלו שהפסיקו לחפש עבודה), ירד מרמה של 17.2% ל-12.2% - הרמה הנמוכה מאז אוקטובר 2008.

השיפור בכל הפרמטרים צפוי להימשך, ולמרות שמועסקים רבים נקלטים עדיין למשרה חלקית בלבד, השיפור בכלל השוק ניכר. מספר המועסקים במשרה חלקית בכלל השוק ירד במאי ב-196 אלף, לרמה של 7.27 מיליון (מתוך סך מועסקים של 138.4 מיליון).

נתון נוסף, המדגיש את השיפור, הוא העובדה כי על כל אחת מ-4 מיליון המשרות שנפתחו בחודש האחרון, מצויים בשוק העבודה רק ארבעה אנשים - דומה למצב טרום המשבר.

הערכתנו לשיפור בשיעור האבטלה בארה"ב, לרמה של 5.8% בשנה הבאה, קרובה לרמה שתיחשב לתעסוקה מלאה וצפויה לאתגר את הפד בהחלטות הריבית שיקבל.

באירופה בולט לחיוב שוק התעסוקה בבריטניה, שם ממשיכה האבטלה לרדת מרמה של 7.6% ב-2013 ל-6.6% בדוח שפורסם בשבוע שעבר. הצפי שלנו הוא להמשך ירידה באבטלה לשיעור של 6.2% בשנה הבאה.

גם בגרמניה נרשם שוק עבודה חזק יחסית - האבטלה צפויה לרדת מרמה של 5.3% בשנה שעברה לכ-5% בשנה הבאה. מנגד, במדינות כמו ספרד ויוון לא צפויה האבטלה לרדת מ-20% בשנתיים הקרובות.

מיזוגים, רכישות וחדירת טכנולוגיה

בניסיון לנצל מגמות אלו בשוק העבודה לטובת תיק ההשקעות, ניתן לבחון את חברות כוח האדם הרבות הנסחרות בארה"ב ובבריטניה, ובמידה פחותה בבורסות אירופה. גם השינויים הטכנולוגיים לא פסחו על תחום כוח האדם, וחברות רבות מנסות למנף את האינטרנט והרשתות חברתיות כדי למצוא כוח אדם באופן ישיר או בדרך של הפניית חברים, תוך הגברה משמעותית בתחרות מול חברות כוח האדם המסורתיות.

בין החברות המומלצות בתחום נמנה את Adecco (סימול: ADEN.VX) השוויצרית, שהיא מובילה עולמית בתחום השמת עובדים זמניים. החברה ממוקמת בין שלוש החברות המובילות בארה"ב (19% מההכנסות), בצרפת (24%), בבריטניה (10%), בגרמניה (8%), ביפן (6%), באיטליה (5%) ועוד. השמת עובדים מקצועיים מהווה כ-23% מהכנסותיה. החברה צפויה להגדיל רווחיה בכ-10% השנה, ל-372 מיליון אירו, ובכ-14% בשנה הבאה. השיפור בשוקי העבודה, בדגש על אירופה, הופך אותה לאופציה רלוונטית בתחום.

Randstad (סימול:RAND.AS) היא חברה הולנדית, שגדלה משמעותית בשנת 2008 לאחר מיזוג עם חברת Vedior, שהפך אותה לשנייה בעולם מבחינת היקף הכנסות. 80% מהכנסותיה מגיעים מתחום העובדים הלא-מקצועיים והזמניים, ו-20% מתחום העובדים המקצועיים. החברה ממוקמת בין שלוש הגדולות בשווקים רבים והיא מובילת שוק בגרמניה, הולנד, בלגיה ואיבריה. צפון אמריקה מהווה 22% מהכנסות החברה, צרפת והולנד 17% כל אחת, גרמניה 11% ועוד. רווחי החברה צפויים לגדול השנה בכ-30%, לרמה של כ-480 מיליון אירו, ובכ-20% נוספים בשנה הבאה.

חברות מומלצות נוספות באירופה הן Hays (סימול: HAYS.L), מניית Sthree (סימול: STHR.L), מניית Experian Group (סימול: EXPN.L) ו-Capita PLC (סימול:CPI.L).

On Assignment (סימול: ASGN) היא ספקית אמריקאית מובילה לכוח אדם מקצועי בתחומי הבריאות, תכנה, מהנדסים ועובדים זמניים. לחברה מקליפורניה 130 משרדים ברחבי ארה"ב, קנדה, בריטניה הולנד ועוד. החברה מתרחבת גם דרך רכישת חברות, וכך היא מצליחה לשפר, מעבר להכנסותיה, גם את מרווחי הרווח. החברה מעט יקרה במונחי מכפיל רווח, אולם במונחי מכפיל EV/EBITDA (העומד על 11.2 לרווחי 2014) היא אינה חריגה בהשוואה עולמית.

לינקדאין , שהיא מובילת התחום הצומח של פלטפורמת חיפוש תעסוקה גלובלית מבוסס רשתות חברתיות ואינטרנט, הפכה עבור מחפשי עבודה רבים לאופציה ראשונה, וכך גם לחברות מגייסות בתחומים רבים. 62% מהכנסותיה עדיין נובעים מארה"ב, אירופה מהווה 23% ואסיה 8% בלבד, כך שאפשרויות צמיחה גלובליות רבות לפניה.

צמיחת ההכנסות הגבוהה של לינקדאין צפויה להיות מתורגמת בשנים הבאות לצמיחת רווח מהירה, אולם התמחור הנוכחי הופך את ההשקעה בחברה לבעלת סיכון גבוה מהממוצע. להערכתנו, החברה צפויה להגדיל את רווחיה מכ-210 מיליון דולר השנה לכ-310 מיליון דולר בשנה הבאה ולכ-470 מיליון דולר בעוד שנתיים.

לסיכום, המשך השיפור הצפוי בשוקי העבודה בעולם, בדגש על זה שבאירופה, אמור להמשיך לתמוך בחברות כוח אדם העוסקות בהשמת עובדים מקצועיים וזמניים, תוך המשך מגמה של מיזוגים ורכישות. מגמת הרחבת חדירת הטכנולוגיה לחברות המסורתיות ותחרות מצד הרשתות החברתיות הצומחות במהירות, צפויה להימשך ואף להאיץ בשנים הקרובות.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

חברות כח האדם
 חברות כח האדם