ביהמ"ש: "קווים" הפעילה מסוף אוטובוסים ביהוד בניגוד לדין

‎הקרקע נמצאת בבעלות אאורה ישראל, שתובעת מ"קווים" של יעקב שחר כ-5 מיליון שקל בגין ההפסדים שנגרמו לה כתוצאה מהעיכוב במימוש זכויותיה בקרקע

חברת האוטובוסים קווים תחבורה ציבורית, המוחזקת על-ידי קבוצת מאיר שבשליטת יעקב שחר, הורן את ליבוביץ, ואריה שאשא, תיאלץ לפנות בחודש ספטמבר את מסוף האוטובוסים שמפעילה החברה בניגוד לדין ביהוד - כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בפתח-תקווה.

השופטת ניצה מימון-שעשוע קיבלה את תביעת הפינוי שהגישה חברת אאורה ישראל נגד קווים, לאחר שמזה מספר שנים מפעילה קווים את המסוף על קרקע שבבעלות אאורה ישראל בניגוד לדין.

מדובר בקרקע שבה זכתה אאורה בשנת 2010 במסגרת מכרז שפירסמה רשות מקרקעי ישראל, כאשר תוכנית בניין העיר החלה עליה מייעדת את הקרקע לבנייה למגורים.

מהתביעה שהגישה אאורה ישראל נגד חברת קווים, באמצעות עו"ד עדי כהן ממשרד כהן-שגב, עולה כי לאחר הזכייה במכרז גילתה אאורה כי קווים מפעילה על הקרקע מסוף אוטובוסים, וזאת מבלי שקיבלה כל הרשאה לעשות שימוש בקרקע או לתפוס בה חזקה כלשהי, ואף מבלי ששילמה לאאורה דבר בגין השימוש שעושה בקרקע.

עוד טענה אאורה בתביעה כי היא פנתה לקווים מספר פעמים בדרישה לפינוי הקרקע ותשלום דמי שימוש ראויים, אך נענתה על-ידי כי השימוש שעושה חברת האוטובוסים בקרקע נעשה מכוח הרשאה שניתנה לה על-ידי משרד התחבורה ועיריית יהוד, והיא אף משלמת תשלומי ארנונה בגין השימוש בשטח.

במסגרת ההליך המשפטי הודיעו עיריית יהוד ומשרד התחבורה בתגובתם לבית המשפט כי מאחר שאין להם כל זכות בקרקע, הם מעולם לא יכלו להעניק לקווים הרשאה לעשות שימוש בקרקע, ואף לא קיבלו הרשאה מרשות מקרקעי ישראל, שהייתה בעלת הקרקע עד מכירתה, להפעיל על הקרקע את מסוף האוטובוסים.

בית המשפט דחה את טענות קווים, שיוצגה בידי עורכי הדין רם ז'אן ויעל וייס ממשרד עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות', וקבע כי האינטרס הציבורי בהפעלת המסוף נסוג מפני זכויותיה של אאורה בקרקע שרכשה, וכי אין לאאורה כל חובה להעמיד את הקרקע שבבעלותה לטובת קווים.

בנוסף, בית המשפט קבע כי המחלוקת בין משרד התחבורה לעיריית יהוד בנוגע למציאת קרקע חלופית להפעלת המסוף אינה יכולה לבוא על חשבון אאורה, ובפרט שקווים יידעה את משרד התחבורה כבר בחודש נובמבר 2011 על דרישת אאורה לפנות את הקרקע.

בית המשפט אף מתח ביקורת על התנהלותם של חברת קווים ומשרד התחבורה, וקבע כי אינם יכולים לעשות שימוש בקרקע למטרותיהם, גם אם אלה נועדו לתועלת הציבור, אלא בהסכמת אאורה ותוך תשלום מתאים עבור השימוש בזכויותיה בקרקע.

בית המשפט קיבל את את התביעה וקבע כי קווים תפנה את המסוף כבר בחודש ספטמבר הקרוב, ואף חייב את קווים בהוצאות משפט בסך 20 אלף שקל.

במקביל לתביעת הפינוי, הגישה אאורה לבית המשפט המחוזי מרכז תביעה כספית כנגד קווים בסך של למעלה מ-5 מיליון שקל, לתשלום הפסדיה בגין הדחייה במימוש זכויותיה בקרקע, הנכללת בתוך חטיבת קרקע נרחבת שבבעלות החברה עליה היא מקימה את שכונת המגורים high הגניםהתלויים, שתכלול בסך-הכול כ-900 יחידות דיור.

קווים, אגב, מפעילה את המסוף על הקרקע מזה כעשור, כאשר מלבד 3.5 שנים בהן לא שילמה דמי שימוש לאאורה על הקרקע, היא לא שילמה גם דמי שימוש במשך 7 שנים לרשות מקרקעי ישראל, שהייתה כאמור בעלת הקרקע טרם מכירתה לאאורה.