מומחים: זאת הסיבה שהשוק יקר מדי; זה עלול להיגמר רע

בתקופה האחרונה חלה עלייה חדה בפעילות המיזוגים והרכישות (M&A) ■ מומחים שונים מזהירים כי בכל פעם בעבר שהסתיים גל של מיזוגים ורכישות - שוק המניות ירד בחדות

דובים דב ירידות בורסה / צלם: פוטוס טו גו , רויטרס
דובים דב ירידות בורסה / צלם: פוטוס טו גו , רויטרס

בחודשים האחרונים ניתן לראות גאות חדה בפעילות המיזוגים והרכישות (M&A). רק בשבוע החולף חברת מידטרוניק, יצרנית מכשור רפואי, הציעה לרכוש את היריבה שלה, קובידיאן, תמורת כ-43 מיליארד דולר. אנליסטים ופעילים רבים בשוק, סבורים כי העלייה בפעילות המיזוגים והרכישות היא סימן מנבא רעות בכל הנוגע לעתיד שוק המניות.

אם הקצב הגבוה של פעילות המיזוגים והרכישות יימשך, הוא יכול להגיע לרמה של כ-3.51 טריליון דולר כבר השנה, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2007, כך לפי נתונים של חברת Dealogic.

זה לא סוד שקיימת קורלציה בין העלייה בפעילות המיזוגים והרכישות לבין הרמות שיא אליהן הגיעו שוקי המניות, טוען מת'יו רודס-קרופט, פרופסור בבית ספר למנהל עסקים בהראווארד. "כל אחד מחמשת הגלים הגדולים הקודמים של המיזוגים והרכישות - ב-125 השנים האחרונות - הסתיים בגל ירידות בשוקי המניות".

מומחים אחרים בשוק מצאו כי הגאות בפעילות ה-M&A נובעת בין היתר בשל העלייה החדה בערך המניות. כלומר, מאחר וערך המניות גבוה, החברות עושות שימוש במניות שלהן במטרה לרכוש חברות אחרות.

"העלייה בפעילות המיזוגים והרכישות היא עדות נוספת לכך שהשוק מתומחר באופן מסוכן מדי", טוען דניס מולר, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת וינה שמתמחה בפעילות של M&A. עם זאת, מולר טוען כי אין למהר ולברוח משוק המניות משום שייתכן והשוק נמצא כעת רק בתחילתו של גל M&A שעשוי להימשך עוד מספר שנים.