החגיגה של כולם: 35% מצופי המונדיאל בישראל הן נשים

כך עולה מפילוח נתוני הצפייה שהגיעו לידי "גלובס" ■ שיעור הצופים בגילאים 55-64 הוא הגבוה ביותר ביחס למספרם באוכלוסייה

אוהדת נבחרת ארגנטינה, מונדיאל 2014 / צלם: רויטרס
אוהדת נבחרת ארגנטינה, מונדיאל 2014 / צלם: רויטרס

בשבועות האחרונים אנו עדים לשורה ארוכה של קמפיינים פרסומיים ושיווקיים הפונים לקהל הנשי, שכביכול מוצא עצמו מחוץ לחגיגות הגביע העולמי בכדורגל. אלא שבניגוד להערכות המוקדמות או למה שנהוג לחשוב, למעלה משליש מצופי המונדיאל בישראל הן נשים.

מפילוח נתוני הצפייה של הוועדה למדרוג שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי שיעור הנשים שצופות במשחק הגביע העולמי בברזיל עומד על 35.4%. שיעור דומה נרשם במונדיאל לפני 4 שנים בדרום אפריקה.

מדובר בנתון המזכיר את זה של מפת הצפייה בארה"ב, שם 36% מכלל צופי המונדיאל הן נשים, אך נמוך משמעותית מ"מדינות כדורגל" כמו ארגנטינה וברזיל, שם נשים תופסות כמחצית מהצפייה; ומאוסטרליה, שם נתפס הכדורגל כספורט נשי לכל דבר - 69% מכלל צופי המונדיאל ביבשת הדרומית הן נשים (על-פי נתוני המונדיאל הקודם).

"המונדיאל אינו משדר טלוויזיה רגיל אלא 'מדיה איוונט', המערב בתוכו יסודות לאומיים, שנשים בהחלט מעורבות בהם", מסבירה ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מנכ"לית הוועדה למדרוג. "הנתונים הללו מצביעים על הפער בין התפיסה המגדרית הרווחת, לפיה נשים אינן משתתפות בענפי ספורט 'גבריים'. פער זה קיים בכל תחומי החיים ומלמד על חוזקם של סטריאוטיפים ודעות קודמות בתודעה הציבורית והפרטית כאחד".

פאי צופי מונדיאל
 פאי צופי מונדיאל

המשחק הנצפה ביותר עד כה במונדיאל 2014 הוא בין ברזיל למקסיקו, ששודר בערוץ 2 ורשם 23.3% צפייה ממוצעת במשקי-בית יהודיים. על-פי הוועדה למדרוג, הצופה הממוצע בגביע העולמי בישראל הוא גבר בגיל 25 ומעלה.

16.7% מכלל צופי המונדיאל הם בגילאי 25-34, פלח שוק נחשק בקרב מפרסמים. בני ה-65 ומעלה מהווים 15.6% מכלל הצופים, בעוד בני-נוער בני 12 עד 17 מהווים רק 10.5% מכלל הצופים.

בוועדה למדרוג אומרים כי מדובר ב"ייצוג יתר" לגילאים מבוגרים בקרב צופי המונדיאל, שכן עד גיל 24 שיעור צופי המונדיאל נמוך משיעורם באוכלוסייה. החל מגיל 25 יחס זה מתהפך ומגיע לשיא בגילאי 55-64, בו שיעור צופי המונדיאל גבוה משיעורם באוכלוסייה בערך פי 1.5.

נתון מעניין נוסף שעולה מתוך שכלול נתוני הרייטינג בישראל מלמד דבר מה על נטיית הכנסות האורחים של הישראלי בתקופה זו. על-פי הנתונים שהגיעו ל"גלובס", 10% מכלל צופי הטלוויזיה במונדיאל הם אורחים - כלומר, צופים במשחקים בבתי חברים (הצפייה מחוץ לבית, במסעדות או בברים, לא נמדדת). זאת לעומת כ-1% בלבד מכלל הצופים בימים רגילים, ברצועות זמן מקבילות.

תופעה אחרת שעולה ממעקב אחר דפוסי הצפייה, היא ההצטרפות של הציבור הערבי בישראל לערוצים דוברי העברית. הרייטינג של משחקי המונדיאל ששודרו עד כה עומד על 9.1% בקרב משקי-בית ערביים, זאת בעוד שהרייטינג בקרב משקי-בית ערביים לערוצים 2 ו-1, בין השעות 17:00 עד חצות, עומד על לא יותר מ-2.4%.

לדברי בן-חי-שגב, המונדיאל הוא זירה בינלאומית, וככזו הוא מנטרל את הממד הלאומי ומגביר את השתתפותם במדורת השבט שהופכת ל"מדורת הגלובוס".