קב' אלפא ניהלה מגעים להשתלט על סאפיינס לפי כ-420 מ' ד'

המגעים בין קבוצת יוצאי אמדוקס לחברה האם של סאפיינס, פורמולה, הופסקו לאחרונה בשל אי הסכמה על המחיר

רוני על דור / צילום: יוסי אלוני
רוני על דור / צילום: יוסי אלוני

בסוף 2012 נמכרה חברת הטכנולוגיה הישראלית ריטליקס למתחרה האמריקאית שלה, NCR, בכ-800 מיליון דולר. הנהנית העיקרית מהאקזיט הזה הייתה קבוצת אלפא - קבוצה של כמה ממייסדי חברת אמדוקס, שהחזיקה אז בגרעין השליטה בריטליקס (לצד קרן פימי), ולאחר שהשביחה את החברה, מכרה את חלקה ביותר מפי 2 מהשקעתה.

מאז מכירת ריטליקס לא נרשמו השקעות חדשות של קבוצת אלפא, אך נראה שהתיאבון להשקעות כאלה עדיין קיים. ל"גלובס" נודע כי הקבוצה ניהלה עד לפני כמה ימים מגעים עם חברת החזקות התוכנה פורמולה, במטרה לרכוש ממנה את אחת מחברות הפורטפוליו - ככל הידוע סאפיינס, המפתחת פתרונות תוכנה לעולם הביטוח, בעסקה המשקפת שווי חברה של כ-420 מיליון דולר (פרמיה של כ-20% על מחיר השוק). בין הצדדים התקיימו מגעים, שככל הידוע הופסקו לאחרונה, בשל אי הסכמה על מחיר המניה בעסקה. מפורמולה ומקבוצת אלפא לא נמסרו תגובות.

קבוצת אלפא שהשקיעה בריטליקס כללה את אלי גלמן, שמכהן כיום כמנכ"ל אמדוקס; אבי נאור, בועז דותן, נחמיה למלבאום ומריו סגל. ככל הנראה, ההרכב הנוכחי שונה מעט, אך הגרעין הבסיסי שלו דומה.

פורמולה, נזכיר, אינה לחוצה לממש נכסים - בקופתה יש כ-100 מיליון דולר, ובאחרונה היא הודיעה על הלוואה פרטית בסך 200 מיליון שקל שנטלה ממנורה מבטחים. החברה בניהולו של גיא ברנשטיין מחזיקה זה שנים במניות של סאפיינס, מג'יק (שמפתחת כלי פיתוח ואינטגרציית תוכנה) ומטריקס (ספקית שירותי מחשוב), והיא אף מחפשת הזדמנויות לבצע רכישות נוספות.

רק היום הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-24 מיליון שקל. בעלת השליטה בפורמולה היא אסקו מפולין, שמחזיקה ב-46.4% ממניות החברה.

"ההשקעות גדולות - וכך גם האפסייד"

סאפיינס נסחרת במקביל ברשימה המשנית של הנאסד"ק ובבורסה בת"א, במחיר מניה של 8 דולר שמשקף לחברה שווי שוק של 371 מיליון דולר. פורמולה מחזיקה 47.7% מהון המניות של סאפיינס, בשווי נוכחי של כ-179 מיליון דולר.

מניית סאפיינס יותר מהכפילה את עצמה תוך שנתיים, ובחודש מארס האחרון היא נסחרה בשיא של יותר מ-13 שנים, כשהגיעה למחיר של כ-8.5 דולר. בשנים האחרונות, בניהולו של רוני על-דור ותחת המטריה של פורמולה, עברה סאפיינס מהלכים אסטרטגיים מעניינים, והפכה מחברה שנאלצה להגיע להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה, שכלל דחיית תשלום חלק מהחוב (ב-2006), לחברה רוכשת וצומחת.

סאפיינס ביצעה לפני שלוש שנים עסקת מיזוג גדולה ואיחדה לתוכה שתי מתחרות ישראליות ותיקות - החברות עידית ו-FIS, בעסקה שבוצעה ברובה במניות והיקפה היה כ-70 מיליון דולר. בסך הכול המיזוג הושלם בהצלחה, ומאז התרחב משמעותית מחזור המכירות של החברה. עם זאת, בשורת הרווח עדיין יש לה לאן לשאוף.

בשנת 2013, הכנסותיה של סאפיינס הסתכמו ב-135 מיליון דולר, צמיחה של כ-19% ביחס לשנת 2012, וכמעט פי 2 בהשוואה להכנסות ב-2011, שרק בחלקה כללה את החברות הממוזגות. לעומת זאת, שיעורי הרווח נשחקו: ב-2013 החברה רשמה שיעור רווח תפעולי של 10.4% על בסיס Non-GAAP, לעומת 13.3% ב-2012. הרווח הנקי השנתי Non-GAAP הסתכם ב-14 מיליון דולר, כ-4.6% פחות מזה שנרשם ב-2012.

בראיון ל"גלובס" לפני מספר חודשים התייחס לכך מנכ"ל סאפיינס, רוני על-דור, ואמר כי "מכיוון שסאפיינס גם עושה את היישום של הפתרון אצל הלקוח, עם כל גידול בא גיוס כוח אדם; תקופת ההכשרה של עובד היא ארוכה, ולכן יש השפעה על הרווח. בנוסף יש לנו השקעות בפיתוח, ולדוגמה במוצר ביטוח החיים נדרש שדרוג משמעותי יותר ממה שצפינו. כך, שההשקעות גדולות אבל האפסייד גם הוא גדול. כל זה ביחד - הם 'התירוצים' שלנו לגבי מה שמשפיע על הרווח".

כאן גם עשויה להיכנס קבוצת אלפא, שמחפשת אפשרות להשבחת החברה בה היא משקיעה, ולא משמשת רק כמשקיעה פסיבית. בחברה שבה אין מה לשפר או אין דרך לבצע שיפורים - למשקיעים מסוגה של הקבוצה אין מה לחפש.