לשכת עורכי הדין: משוב השופטים יחודש ב-1 בספטמבר

‎חרף התנגדות נשיא העליון, הלשכה הודיעה על שובו של המשוב ■ בעבר הזהיר גרוניס כי החזרת המושב תגרור ניתוק בין הלשכה למערכת השיפוט ■ גורמים משפטיים: "ברזילי 'שלף' שוב את המשוב בשל הבחירות הקרובות ללשכה"

חרף התנגדותם של נשיא בית המשפט העליון וגורמים שיפוטיים, "משוב השופטים" חוזר. הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין הודיע הבוקר (ה') כי החליט לקיים "משוב שופטים" כבר בשנת המשפט הקרובה.

במשך שנים מתנהל מאבק בין מערכת השיפוט לבין לשכת עורכי הדין בנוגע ל"משוב השופטים", שהונהג בעבר על-ידי הלשכה, ושבמסגרתו העניקו עורכי הדין ציונים לשופטים השונים בבתי המשפט השונים.

בעקבות הנהגתו של המשוב אף הטילו השופטים חרם על לשכת עורכי הדין, שנמשך שנתיים והופסק רק ב-2005, לאחר שהלשכה נאותה להפסיק את קיומו של המשוב.

בשנים שחלפו מאז הביעה לשכת עורכי הדין מספר פעמים רצון להחזיר את המשוב. ההבטחה לחדש את "משוב השופטים" הייתה גם אחד ה"טיקטים" שעל גבו נבחר ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, לתפקיד.

גורמים משפטיים הביעו היום פליאה על הצעד של הלשכה ועל העיתוי שלו. לדבריהם, כבר לפני 3 שנים הצהיר ברזילי כי הוא מתכוון להחזיר את המשוב, ולא ברור למה חיכה עד היום.

הגורמים טענו כי כנס מחוזות הלשכה בשבוע הבא והבחירות לראשות הלשכה שייערכו בקרוב, הם שגרמו לברזילי "להוציא את הרעיון מהבוידם".

כמו כן ציינו הגורמים כי פסק הדין של בית המשפט העליון, שבו התקבל באופן חלקי ערעורה של לבנת פורן, גם הוא השפיע על העיתוי שבו בחרה הלשכה לפרסם את החלטתה בעניין חידוש המשוב. בפסק דין נקבע כי אמנם חלק מהשירותים שמציע המרכז למימוש זכויות רפואיות בראשות פורן אכן מסיגים את גבול מקצוע עריכת הדין, ולכן הם אסורים - אבל מנגד נקבע כי חלק מהשירותים במרכז אינם מפרים את החוק, ולכן הם מותרים. זאת, בניגוד לעמדת הלשכה שתבעה לאסור על פעילות המרכז.

אפקט אלשיך

הצהרותיו של ברזילי להחזיר את המשוב זכו להתנגדות נחרצת של נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, שבדומה לקודמיו בתפקיד הביע שאט-נפש מהרעיון והזהיר כי החזרת המשוב תגרום לחידוש הנתק בין לשכת עורכי הדין לבין מערכת השיפוט.

לפני כשנתיים, במכתב חריף ששיגר לברזילי, אף הבהיר גרוניס בצורה מפורשת את התנגדותו ליוזמתו לחדש את המשוב.

המכתב נשלח במענה לפנייתו של ראש הלשכה בעניין העברתה מכהונה של השופטת ורדה אלשיך, בעקבות החלטת נציב תלונות השופטים בעניינה בפרשת "הפרוטוקול המשופץ" (נזכיר כי הנציב אליעזר גולדברג מצא את התלונות נגד אלשיך מוצדקות ומתח ביקורת חריפה על התנהלותה).

על רקע הפרשה שיגר ברזילי מכתב לנשיא העליון, בו ציין כי פרשת השופטת אלשיך ממחישה את הצורך בחידוש מ"שוב השופטים", וכי בכוונתו לקדם נושא זה. תגובתו של גרוניס הייתה ברורה: "הנני מתנגד נחרצות לקיומו של המשוב", כתב.

תמיכה רחבה בקרב עורכי הדין

עקב ההתנגדות הנחרצת של השופטים, הבטחותיו של ברזילי להחזיר את "משוב השופטים" לא מומשו עד עתה. ואולם, הבוקר הודיע ברזילי כי הוחלט על חידוש המשוב, החל משנת המשפט הבאה שתיפתח ב-1 בספטמבר.

בהודעה על חידוש המשוב ביקש הוועד המרכזי להדגיש כי "משוב השופטים אינו כלי ניגוח, אלא כלי חשוב להערכת התנהלותם של שופטים והמערכת המשפטית".

עוד צוין בהודעה כי אין ספק שאמון הציבור במערכת המשפט מצוי במגמת ירידה, שכן השופטים ממוקדים במתן תוצאה והכרעה שיפוטית הוגנת, בעוד שציבור המתדיינים מתמקד בהתנהלות שהובילה לתוצאה.

"לשכת עורכי הדין רואה לנכון לשוב ולהדגיש כי היא רואה חשיבות רבה במערכת משפטית חזקה וזוכה לאמון הציבור, ועל כן היא עושה כמיטב היכולת לשמירה על אכיפת החוק והסדר, תוך שיתוף-פעולה אדוק עם השופטים, הנהלת בתי המשפט, פרקליטות המדינה, היועץ המשפטי לממשלה וזרועות השלטון", נכתב בהודעה.

ההחלטה על חידוש המשוב התקבלה על רקע תמיכה רחבה בקרב ציבור עורכי הדין למהלך. בסקרים שפורסמו ב"גלובס" במהלך השנים עלה כי למעלה מ-80% מציבור עורכי הדין סבורים כי יש לחדש את "משוב השופטים".

בלשכה מציינים כי המשוב חודש "לאור פנייתם של רבים מחברנו עורכי הדין, אשר רואים לנכון לחזק את המערכת המשפטית ואת אמון הציבור באמצעות משוב שופטים, שייעשה תוך שמירה על כבוד המערכת ואמון ציבור זה מכל פגיעה".

עו"ד דורון ברזילי הבהיר כי בלשכה "רואים חשיבות רבה בהגברת אמון הציבור במערכת המשפטית ובצורך הממשי למערכת בקרה נוספת שתסייע באבחון תהליכי שחיקה של שופטים, ניהול זמן שיפוטי ביעילות, אובדן נזק שיפוטי ובחינת התנהלות הצוות הפועל לצד השופט".

לצורך מימוש המשוב, הוקמה כבר ועדת משוב בראשותו של עו"ד דורון ברזילי. מ"מ יו"ר הוועדה הוא עו"ד זכי כמאל, וחברי הוועדה, הם: עו"ד פיני מרניסקי, עו"ד יהודה רוה, עו"ד ציון אמיר, פרופ' רון שפירא (עו"ד), עו"ד אבי חימי, עו"ד דפנה רוזן-זינגר, עו"ד ברוריה לקנר ועו"ד דב גלבוע.

הפורום המשפטי למען ארץ ישראל בירך על החלטת הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין לחדש את "משוב השופטים". נחי אייל, מנכ"ל הפורום, מסר כי "שקיפות, בקרה והיזון חוזר של הציבור כלפי מערכת המשפט יעשו רק טוב לשופטים ולציבור המדיינים. משוב שייעשה בכבוד הראוי ומתוך מחשבה תחילה יחזק את אמון הציבור במערכת המשפט ואת ההערכה כלפי השופטים".

"משוב פופוליסטי; הקשרים ייפסקו"

ממערכת בתי המשפט נמסר בתגובה: "מערכת בתי המשפט איתנה בעמדתה נגד קיומו של משוב השופטים. המשוב, שעיקרו פופוליסטי, אינו תורם לשיפור עבודת השופטים או לשיפור הקשר שבין השופטים ועורכי הדין. המשוב אינו מנגנון בקרה מתאים לבחינת עבודת השופטים, ועריכתו על-ידי עורכי דין היא בעייתית.

"קיימים כיום אמצעי בקרה וייעול אחרים שמערכת המשפט עושה בהם שימוש כדי לשפר ולקדם את עבודת השופטים. ראשון להם הוא מוסד נציבות תלונות הציבור על שופטים, שהקמתו הייתה תוצאה של דרישות קודמות לקיים את משוב השופטים.

"פרט לנציבות תלונות הציבור על שופטים, המערכת מצויה בבחינה מתמדת של הליכי שיפור והתייעלות בעבודת השופטים ובניהול המערכת, ועל כך יעידו הנתונים המצטברים אודות הירידה במלאי התיקים וקיצור משך חיי תיקים במערכת.

"העלאת רעיון המשוב בשלב זה נועדה להחדיר תרבות רייטינג לבתי המשפט, ובינו ובין המטרה של שיפור מערכת המשפט אין כל קשר.

"בשנים האחרונות מתקיים שיח יומיומי פורה בין הנהלת בתי המשפט ובין מחוזות לשכת עורכי הדין, ועניינים אשר עומדים על סדר היום נפתרים בהסכמה ומתוך הבנה ורצון טוב. יש להצטער כי יש מי שמנסה לגרוף הון פוליטי על גבה של מערכת המשפט, תוך ניסיון להעכיר את יחסי העבודה הטובים הקיימים כיום.

"בנסיבות אלה החליטה מערכת בתי המשפט, בעצה אחת עם נציגות השופטים, כי עד להודעה חדשה ייפסקו כל המגעים והקשרים עם ראש לשכת עורכי הדין ועם הוועד המרכזי".