ערוץ 9 נגד הוועדה למדרוג: לאן נעלמו הצופים הרוסים?

מנכ"לית הערוץ, ויקי גורדין, טוענת כי ההבדלים בנתוני הצפייה בין העולים לכלל האוכלוסייה לא הגיוניים ■ דורשת מארדן למנות ועדה לבחינת אמינות המדידה

ויקטוריה גורדין / צילום: איל יצהר
ויקטוריה גורדין / צילום: איל יצהר

ערוץ 9 טוען כי מדידת הרייטינג, כפי שהיא נהוגה היום, אינה משקפת את המציאות, במיוחד בכל הנוגע לציבור העולים בישראל.

לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלחה מנכ"לית הערוץ דובר הרוסית, ויקטוריה גורדין, לשר התקשורת גלעד ארדן, ובו היא טוענת כי דווקא בימים אלה - של שידורי משחקי המונדיאל - עולה פער לא הגיוני, לדבריה, בין נתוני הצפייה של כלל האוכלוסייה לבין אלה של ציבור העולים.

גורדין טוענת כי הגורמים החזקים בפאנל הוועדה למדרוג - ובכלל זה הרשות השנייה וזכייניות ערוץ 2 - ממאנים לבצע שינוי מתבקש באופן המדידה. לדבריה, הוועדה למדרוג מתנהלת כ"הגבל עסקי, הבנוי באופן המאפשר לחלק ה'חזק' של חברי הוועדה לקבל ו/או למנוע קבלת החלטות חשובות ואף גורליות לפי שיקול-דעתם הכמעט בלעדי".

"נזקים כלכליים"

על-פי המכתב, "אין זה סוד שהטכנולוגיה המשמשת את הוועדה למדרוג כעת היא טכנולוגיה מיושנת, המבוססת על שיטת פיפל מיטר, שאינה מאפשרת מדידה מדויקת, ובוודאי שאינה מאפשרת את מדידת הצפייה במכשירי דיגיטל ו/או ניידים וכדומה. המדובר במדגם קטן באופן כללי, וכאשר אנו מדברים על מדגם 'עולים 18 ', מדובר בכ-94 בתי-אב בלבד. אין ספק שאין כל אפשרות לקבל נתונים אמינים במדגם כל-כך קטן.

עוד נכתב כי "אי-הגדלת המדגם נובעת מסירוב מתמשך של חברי הוועדה שאינם מעוניינים בהגדלתו (אלה שטעות סטטיסטית פועלת לטובתם) וכן מהעלויות הגבוהות של השיטה האמורה.

"יודגש כי על אף מאמציה הרבים של ד"ר יפעת בן-חי-שגב (מנכ"לית הוועדה למדרוג, ל"א), להביא לפרסום מכרז להחלפת החברה המבצעת את המדידות ולהחלפת הטכנולוגיה המיושנת למדידה בטכנולוגיה מודרנית, ההחלטה בנושא נדחית פעם אחר פעם מסיבות כאלה או אחרות".

גורדין מתארת כיצד ב-23 ביוני נתח הצפייה בקרב עולים בני 18+ בשעת משחק מונדיאל היה כ-20%, וזאת כאשר נתח צפייה ביהודים בני 18+ עמד על כ-35%.

ל"גלובס" אומרת גורדין: "לא יכול להיות שכל הרוסים נעלמו, אין כל ספק שהצפייה זהה. לא נראה לי שהמנטליות של ישראלים דוברי רוסית שונה עד כדי כך מהמנטליות של הישראלים בכללותם. פרופ' גילולה (המפקח הסטטיסטי על הוועדה למדרוג) לא ממהר לתקן טעויות סטטיסטיות מסוג זה, אשר חוזרות על עצמן יום אחרי יום, בטענה שהן נובעות מגודל המדגם. אין לערוץ כל יכולת להשפיע על התוצאות האמורות, והוא ממשיך לספוג נזקים כלכליים בהיקפים של מיליוני שקלים בשנה".

היום (ה') אמורה להתקיים ישיבת הוועדה למדרוג נוספת בנושא האמור. "ככל שגם במהלכה לא תתקבל החלטה לצאת למכרז בטכנולוגיה חדשה, כבוד השר מתבקש בזאת למנות ועדה שתבדוק את מבנה הוועדה למדרוג, את אופן פעולתה ואת אמינות המדידות", כתבה גורדין.

ד"ר בן-חי-שגב אמרה בתגובה: "הטענות של ערוץ 9 אינן חדשות ואף הגיעו לדיון משפטי. מומחה חיצוני בעל שם בינלאומי מצא כי אין רבב במערכת הבדיקה. בעיית העולים היא בעייתם של כל ערוצי הנישה בוועדה, והיא נובעת מגודל הפאנל הקטן יחסית. הוועדה קיבלה החלטה על הגדלת הפאנל ל-800 בתי-אב, והיא עתידה לקבוע היום לוח זמנים מיידי ליציאה למכרז על 800 בתי-אב, לרבות מדידת מכשירים דיגיטליים".

מלשכת שר התקשורת לא נמסרה תגובה.