מנכ"ל שופרסל: "השכר שלי השנה יהיה נמוך לעומת 2013"

איציק אברכהן בראיון לערוץ 10: "בעולם שוק המזון המחאה עשתה עבודה טובה. השוק עובר טלטלה. הצרכן דורש ומצפה לקבל מוצרים במחירים זולים יותר" ■ "קלטנו הרבה עובדים, אני בינתיים לא יודע על שום עובד שיפוטר"

איציק אברכהן / צלם: סיון פרג'
איציק אברכהן / צלם: סיון פרג'

מנכ"ל רשת שופרסל, איציק אברכהן, התארח הבוקר (א') בתוכנית הבוקר של אורלי וגיא בערוץ 10. אברכהן אמר כי "בעולם שוק המזון המחאה עשתה עבודה טובה. השוק עובר טלטלה. הצרכן דורש ומצפה לקבל מוצרים במחירים זולים יותר. מעבר לזה יש את הרגולציה של השנים האחרונות. כל אלה מחייבים אותנו ליצור תוכנית עבודה חדשה".

- הציבור גם דורש הוגנות, גם בשכר הבכירים. שכר של קרוב ל-4 מיליון שקל בשנה לא נראה לך מוגזם?

"אנחנו מנהלים חברה של יותר מ-13 אלף עובדים. זו חברה ענקית עם מחזורים של מיליארדי שקלים. אני חושב שהשכר שאני מקבל הוא גם מידתי וגם ראוי ביחס למנהל בכיר במשק. אני מניח שהשכר בשנת 2014 השכר שלי יהיה נמוך במידה משמעותית לעומת 2013. אני חושב שהשכר שלי בכל עולם הקמעונאות היא מידתי בכל קנה-מידה בהשוואה למי שמנהל חברה בקנה-מידה ובגודל כזה".

- איך אתה יכול לבוא לעובדים שמרוויחים שכר מינימום עם שכר כזה?

"אני כן נגעתי בשכר, ואני מרגיש מאוד בנוח מול העובדים ברשת".

- אנחנו חושבים שגם 100 אלף שקל בחודש זה מספיק, ולא צריך קרוב ל-400 אלף שקל בחודש. יש עובדים שיפוטרו.

"בשנים האחרונות קלטנו הרבה עובדים חדשים, ואני בינתיים לא יודע על שום עובד שיפוטר. נצטרך לסגור כמה סניפים שלא רווחיים".

- מה בנוגע להוזלות שאתם מתחילים לעשות?

"התחלנו בזה כבר אחרי המחאה, בכל החנויות שלנו בארץ. המחירים שלנו בפריפריה לא גבוהים לעומת המרכז. מקריית שמונה דרך תל-אביב ועד אילת אנחנו נוריד מחירים בכל הפורמטים. זה עניין של בשלות, אנחנו עובדים על התוכנית הזו מ-2013".

- אין לכם ברירה למעשה.

"נכון. השוק אומר את שלו, והציבור אומר את שלו, ואנחנו חייבים לזוז".

- יש לכם עובדים נהדרים.

"נכון, ואנחנו נותנים בונוסים לקופאיות ועובדים אחרים. פעם בשנה יש חלוקת רווחים של 6% לעובדים, ובשוטף הם מקבלים פרמיות ובונוסים".

- מתי יגיע היום שבו יוקר המחיה בארץ מבחינת הקניות בסופר יהיה דומה לאירופה?

"ברגע שהממשלה תעשה את כל מה שאפשר מבחינת הקלות ברגולציה, וגם היצרנים והספקים יעשו את שלהם זה יקרה. אנחנו הקמעונאים נמצאים ממש על הקצה".

- אתה מסכים עם המחאה החברתית?

"כן. בהחלט. אני נולדתי וגדלתי במגדל העמק. לעשות תהליך של שינוי מחייב את כל שרשרת הערך ולא רק את הקמעונאיים".

נזכיר כי שופרסל דיווחה בשבוע שעבר כי תרשום הוצאות חד-פעמיות בהיקף 200 מיליון שקל (לפני מס) במסגרת תוכנית התייעלות מקיפה, הכוללת סגירה מדורגת של 15 סניפים הפסדיים. בד-בבד צפויים כ-300 עובדים לסיים את עבודתם במה שהרשת מגדירה "פרישה מרצון".

‏דירקטוריון שופרסל אישר ביום רביעי את התוכנית, שעיקריה כבר נמסרו בעבר על-ידי מנכ"ל הרשת איציק אברכהן, וכעת היא יוצאת לדרך. מלבד סגירת הסניפים (בשטח כולל של 40 אלף מ"ר), כוללת התוכנית הקטנת‎ ‎סניפים‎ ‎בשטח‎ ‎כולל‎ ‎של 25 אלף מ"ר וחיסכון‎ ‎בהוצאות‎ ‎- הן בסניפים,‏‎ ‎הן בשרשרת‎ ‎האספקה והן במטה‎ ‎החברה.