שר המונופולים

פעם אחרונה שבדקנו, כ"ץ הוא שר תחבורה שלנו, לא של נהגי מוניות

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

אם הדבר מוצא חן בעיני שר התחבורה ישראל כ"ץ, ואם לאו, אפליקציות סלולריות יהיו האמצעי שדרכו יזמינו הסעות בעתיד. הדבר קורה בעולם, ויש אפילו הוכחה מקומית לתחזית - השימוש באפליקציית המוניות גט-טקסי, שצמח בישראל פי שניים בתוך שנה (מכ-300 אלף נסיעות ביולי אשתקד, לכ-600 אלף במאי השנה, כך לפי מדד התחבורה של גלובס המתפרסם הערב במוסף הנדל"ן).

אנשים משתמשים באפליקציה לא משום שזו טכנולוגיה אופנתית, אלא משום שזו הדרך הנוחה ביותר. והמצב הזה טוב לפרט וטובלמשק. לפרט זה טוב, כי האפליקציה בטוחה יותר. למשל, עבור נער בן 13 שמזמין מונית מאזור בילוי בלילה, האפליקציה תשלח להורה הודעה שהנסיעה החלה, וכן מידע על זהות הנהג ומספר טלפון שלו, ותאפשר לעקוב אחר הנסיעה על מסך הסלולר, עד הגעתו הביתה.

האפליקציה טובה למשק, כי השימוש בה מונע העלמת הכנסות והתחמקות ממס, ובה בעת מקשה על הפקעת מחירים, כי כל נסיעה נרשמת, על כל פרטיה: מוצא, יעד, זמן, והתשלום שנגבה.

מיקרוסופט, גוגל, גט-טקסי

טכנולוגיות פורצות-דרך הצמיחו מונופולים. כך קרה במערכות ההפעלה עם התפשטות המחשב האישי ("חלונות" של מיקרוסופט); במנועי החיפוש, עם התפשטות השימוש באינטרנט ("גוגל"), וכך מסתמן גם בתחום אפליקציות התחבורה. בישראל היום, גט-טקסי היא האפליקציה השלטת, מחוברים אליה 3,500 נהגים, שהם 20% מבעלי הרישיונות למוניות בישראל, מספר הנסיעות בה עולה כל חודש. בתחום ההסעות המוזמנות באפליקציה סלולרית, גט-טקסי היא כבר מונופול, וכנראה, בדרך להפוך למונופול הסעות בכלל.

אבל במקום להתעסק במונופול המתהווה, ובמקום לאמץ את הטכנולוגיה ולאלף אותה לטובת הנוסעים, קברניטי ענף התחבורה עוסקים במשחקי כוח ובמלחמות על שטחי מרעה: האם יותר לגט-טקסי לעבוד בנתב"ג, או שהמונופול בנתב"ג יישמר לזכיין של רשות-שדות-התעופה; האם יורשה ל"Uber" (אפליקציית הסעות המאפשרת לכל אדם להסיע בתשלום) לפעול בתל-אביב או לא.

נו באמת, הרי זו מלחמה אבודה, כמו מלחמתם של מיליציות הלודיטים במכונות האריגה באנגליה במאה ה-19. סיכויי הניצחון של הנלחמים באפליקציות כמו גט-טקסי והובר, דומים לסיכויים שהיו ליצרני נייר הפחם נגד זירוקס.

לשר התחבורה יש ברירה: להיות כאותו פוליטיקאי מיושן, להתפלש בסכסוך, לפרט אותו בהסכמים, מכסות, עמלות ותקנות, או להיות איש חזון שמנהיג את השינוי. אם Uber תיכנס לארץ, והיא תיכנס, היא תהפוך במהרה לאמצעי שכיח לנסיעות בתשלום. אך הרווחים לא ימוסו כאן אלא במדינה שבה רשומה הובר, ושוב נממן תאגידים בינלאומיים, שישתלטו על השוק בארץ, במקום שיתפתחו בו מגוון חברות מקומיות שיתחרו ביניהן, ושקופת המדינה תיהנה מרווחיהן.

אם גט-טקסי תהיה מונופול, היא תצבור כוח שעלול לדרדר את השירות ללקוח, ואת היחס לנהג. תפקידו של כ"ץ אינו להילחם באפליקציה ובקדמה, כי אם להשתמש בתקציביו ובכוחו כרגולטור כדי למנוע מונופול ולשכלל שוק.

לו אני שרת התחבורה

לכ"ץ יש הזדמנות להירשם כשר התחבורה הטכנולוגי ביותר בתולדות ישראל. לו אני שרת התחבורה, הייתי ממנה גורם שיסרוק את כל האפליקציות הקיימות בתחום, ומפתחת מערך לשיתוף-פעולה עמהן לטובת הנוסעים. לא רק אפליקציות הסעות, אלא גם אפליקציות מידע על תחבורה ציבורית, על חניות, ועל שיתוף כלי-רכב מכל סוג. הייתי מורה לכל המוניות לעבור לאפליקציות עד 2016, והייתי מפתחת אפליקציה שתאגד את כל האפליקציות במנגנון מכרזי שיוזיל את השירות.

המציאות הטכנולוגית בענף התחבורה סוערת. תפקידו של השר להשתלט על הידע, ולאלף את מוצריו לטובתנו, כדי שהגולם לא יקום על יוצרו.

אנחנו לא רוצים לעבור ממונופול תחבורה אחד למונופול תחבורה אחר, גם אם הוא טכנולוגי ומתקדם. אנחנו רוצים להשתמש בטכנולוגיה כדי להשתחרר, ליהנות מתחרות, ולקבל שירות טוב בהרבה ובפחות כסף. האפליקציות השונות מאפשרות זאת, השאלה היא - אם שר התחבורה ינהיג את סערת השינוי , או ייסחף כמו צדף ויטבע בין גליה.

כן, כן, ישראל כ"ץ. בפעם האחרונה שבדקנו, אתה שר התחבורה שלנו, לא של נהגי המוניות.