האם לדירקטוריון לאומי יגיע בקרוב פעיל חברתי ותיק?

עו"ד גלעד ברנע, עורך דין פעיל בתחום זכויות אדם ונושאים חברתיים נוספים, נבחר כמועמד לדירקטוריון בנק לאומי

עו"ד גלעד ברנע / צילום: אוריה תדמור
עו"ד גלעד ברנע / צילום: אוריה תדמור

בניגוד לסערה שאפיינה את הבחירות הקודמות לדירקטוריון בנק לאומי, לפחות בינתיים נראה כי הפעם הבחירות עוברות בשקט יחסי. בבחירות הקודמות הגישו 200 איש בקירוב מועמדות לתפקיד דירקטור. חלקם התלוננו כי נדחו ללא נימוק ראוי, ואפילו מבקר המדינה בדק את הסוגייה ומצא כי יש לשפר את תהליך המיון כך שיהיו שקופים יותר.

הפעם כבר הגישו פחות אנשים מועמדות לתפקיד - "רק" 139 - ועד כה לא נשמעו תלונות על התנהלות של הוועדה הבוחנת את המועמדים, שבראשה עומדת השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה.

לפני כשבוע פרסם בנק ישראל את רשימת המועמדים לדירקטוריון הבנק. אחד השמות ברשימה הוא עו"ד גלעד ברנע. ברנע (50) הוא עורך דין פעיל בתחום זכויות אדם ונושאים חברתיים נוספים, כך שהוא יכול להיות גיוון מעניין לדירקטוריון הבנק. לברנע יש סיכוי לא מבוטל להיבחר, משום שהוא מתמודד עם עוד שני מועמדים על שני כיסאות פנויים בדירקטוריון.

לברנע יש רקורד משפטי-ציבורי לא קטן והישגים שהגיע אליהם בין היתר באמצעות עתירות לבג"ץ. בין השאר הוא הוביל את העתירה לביטול ההפרטה של בתי הסוהר הציבוריים.

ברנע גם פעיל בתחום שוק הגז, ועבד בתחום זה בשיתוף-פעולה עם ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה). כך לדוגמה, ברנע הגיש באחרונה עם ח"כ יחימוביץ' ועם ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ותנועות חברתיות עתירה לבית הדין להגבלים עסקיים, הדורשת מהממונה על ההגבלים העסקיים לחייב את נובל ואת יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, למכור את זכויות השליטה שלהם במאגרים או לפצל אותם בין כמה יזמים.

כמו כן, באחרונה הגיש ברנע בקשה לאישור תביעת ענק ייצוגית במיליארדי שקלים נגד בעלי הזכויות במאגר "תמר", בגין מכירת גז במחיר מופקע לחברת החשמל.

בנוסף, ברנע חבר הנהלה בארגון "בצלם" לזכויות האדם בשטחים, ואף כיהן כיו"ר הארגון, וכן כיהן בעבר כחבר מועצת עיריית ירושלים.

הבחירות: כנראה בסוף אוגוסט

בראיון שהעניק בעבר ל"גלובס" התייחס ברנע להחלטה שלו להיות עורך דין חברתי: "תמיד ידעתי שמטרותיי בחיים אינן כסף וכוח. היו לי הרבה הזדמנויות להשיג את הדברים הללו, והחלטתי במודע לוותר עליהם. מבחינה כלכלית, זה לא פשוט. קשה לשרוד רק באמצעות עריכת דין חברתית, וכדי לעשות כן אני לוקח תיקים מעטים בעלי אופי עסקי-כלכלי, ש'מסבסדים' לי את התיקים המשמעותיים ומאפשרים לי לעשות את מה שאני באמת אוהב".

כאמור, לברנע יש סיכוי לא רע להיכנס לדירקטוריון הבנק; הוא מתמודד מול מנכ"ל פרטנר לשעבר דוד אבנר, המכהן כבר כיום כדירקטור, וכן מול המועמד חאג' יחיא סאמר, על שני מקומות פנויים הדירקטוריון. בעבר היה מספר רב יותר של מועמדים על כל כיסא פנוי.

נזכיר כי בבנק ללא גרעין שליטה כבנק לאומי, ועדה ציבורית מציגה את המועמדים לתפקיד הדירקטור ביחס של 1.75 מועמדים על כל כיסא פנוי. אלא שבמסגרת תיקון לחוק שנעשה במסגרת חוק הריכוזיות, הוחלט כי הוועדה תציע מספר מועמדים הגדול באחד ממספר הכיסאות הפנויים. הקטנת היחס מגדילה למעשה את כוחה של הוועדה בקביעה מיהם הדירקטורים שייבחרו לבנק.

נציין כי בנוסף לבחירת הדירקטורים הרגילים, ייבחר גם דח"צ אחד מבין שני המועמדים הבאים: חיים לוי ואביה אלף. כמו כן ייבחר דח"צ אחד נוסף מבין השניים הבאים: ציפי סמט המכהנת כיום כדירקטורית, ויחיאל בורוכוף.

עדיין לא נקבע תאריך לבחירות, אך לפי הערכות הן יתקיימו לקראת סוף אוגוסט, קרי תוך חודשיים בקירוב.