להוציא את העגלה מהבוץ

מפעל שעובר לחו"ל לא חוזר, רק חברות כמו אינטל ישגשגו כאן

בשבוע שעבר קבע סל המטבעות שפל חדש של עשור. התחזקות השקל החלה בסמוך להחלטתו של בנק ישראל, להמתין פרק זמן נוסף בטרם תופחת הריבית. למותר לציין כי התחזקות השקל בלטה עוד יותר לנוכח היציבות היחסית בשוקי המט"ח העולמיים, במיוחד בשערו של הדולר.

אם מישהו היה זקוק להוכחה נוספת שמקור ההתחזקות העיקרי של השקל הינו גל פעילות ספקולטיבית, שלא לומר מניפולטיבית, הוא בסך הכול צריך היה להביט בגרף הפעילות. נקדים ונאמר כי החלטת הריבית תאמה לקונצנזוס כמעט מוחלט של האנליסטים ועל כן לא היה בה דבר מפתיע.

למרות זאת ובעיקר בשעות המסחר הדלילות של הערב "הוצנח" הדולר מרמה של 3.455 עד לשער 3.42 שקל לדולר. יש לזכור כי רכישות בנק ישראל ורכישות חברות הדלק היו אמורות לתרום לפיחות כלשהו אולם הפעילות הלילית במהלך השבוע (אינטל ? כיל ? יצואנים ? - ממש לא!) ובסוף השבוע, הצליחה במחזור אפסי לבטל לחלוטין את אפקט הפיחות.

בנק ישראל חייב להסיק את המסקנות מיד. אין די בפעילות הסטנדרטית על מנת לשנות את התמונה והיא הולכת ונהית עגומה ככל שהזמן חולף. הפגיעה במשק הישראלי כתוצאה מכך היא אנושה.

עלות העסקת העובד הישראלי, בעיקר בתחום ההיי טק, היא רק אחת הבעיות הנגרמות למשק הישראלי עקב השקל החזק. רק חברות כמו אינטל הנהנות ממענקים מופלגים, ימשיכו לפעול כאן. אם ננטרל את אינטל, סופג היצוא הישראלי בחודשים האחרונים מכה קשה.

אם נרד אל הלואו טק - ענף המעסיק עשרות אלפי עובדים ושולי הרווח שלו נמוכים משמעותית, הבעיה חמורה אף יותר. התחזקות השקל על פני תקופה כה ארוכה שוחקת עד תום את רווחי הענף. לחברות אין שומן ואין כבר היכן להתייעל. יתרה מכך, המשבר העולמי יצר לא מעט הזדמנויות מעבר לים.

יותר חברות מגלות כי הממשל האמריקאי וגם מדינות רבות באיחוד האירופי פותחות שעריהן בפני מפעלים ישראליים ומזמינות אותם להעתיק את מקום מושבם. מפעלים שהחזיקו מאות עובדים ואלפי בני משפחותיהם בעיקר במרכזים מוכי אבטלה, מוצאים עצמם מחוסר ברירה, בוחנים את נושא העברת המפעל לחו"ל כמוצא אחרון שיחזיר אותם לפסי רווחיות וכל זאת עקב בעיית השקל החזק.

וכמובן בל נשכח את התעשייה המקומית, זו שנחשפת ליבוא שהופך זול יותר כשהשקל מתחזק(אל תדאגו יותר מדי - ההוזלות לא יגיעו לכיסו של הצרכן). אנחנו שומעים על עוד מפעל מקומי ועוד אחד שסוגרים את שעריהם ושולחים את העובדים הביתה. אין ספק שהמצב הכלכלי בעולם לא מדהים אולם אם המדינה הייתה דואגת להחזיר את השקל להיסחר בערכים ריאליים, במקום שיישלט על ידי קבוצות אינטרסים שעושות במטבי כרכושן, ייתכן והיה ניתן להציל חלק ממפעלים אלו.

הפתרון הוא אך ורק עליית מדרגה במאבק להחלשת השקל והשותפים ליצירתו וביצועו הם רק בנק ישראל והאוצר. בידיהם ורק בידיהם היכולת והכילים לשנות את המגמה. ללא פעולה מתואמת לא ימצא הדולר תחתית כי מי שמבין את כללי המשחק בשוק המט"ח יודע שמי שמסתמן כחלש ימשיך להיות מותקף. זה אולי נשמע מנוגד להגיון של עוצמת הכלכלה הישראלית, אולם כשהיצוא יתרסק, נעבור מצמיחה למיתון והעוצמה תהפוך לחולשה, כבר לא יהיה את מי להוציא מהבוץ.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
  • yf@energyfinance.co.il
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.