"מדברים על פתרון חסמי בנייה, אבל זה הכול סיפורי אלדין"

הסכמי-הגג שנחתמו בראש-העין לא עוזרים לפתור את הפלונטר: מתן היתרי הבנייה תלויים בהתקדמות התשתיות בפועל. מחלפים וצינורות ביוב מוקדמים לאט, והקבלנים שכבר שילמו על הקרקע? שיחכו

הקרקעות הריקות בראש העין / צילום: תמר מצפי
הקרקעות הריקות בראש העין / צילום: תמר מצפי

בתקופה האחרונה דובר רבות על הסכמי הגג שנחתמים בין עיריות לבין המדינה. הסכמים אלו מתיימרים לאפשר שיווק של עשרות אלפי דירות בשנים הקרובות. במקביל, חמ"ל דיור במשרד האוצר עובד גם הוא על פתרון חסמים ומעביר לשם כך תקציבים לגורמים הרלוונטיים. אבל למרות ההצהרות הגדולות, בשטח המצב שונה, והחסמים עדיין מעכבים את מתן ההיתרים ואת פיתוח השכונות החדשות.

"כבר שילמתי את כל הכסף"

בפברואר השנה נערך טקס חגיגי בגבעות המזרחיות של ראש העין, ובו הכריזו על חתימת הסכם הגג שעתיד לאפשר שיווק מהיר של כ-16 אלף דירות בשנים הקרובות. אבל בינתיים, קבלנים שזכו במגרשים לבנייה במכרזי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שנסגרו עוד ב-2011, ממתינים להיתרי בניה שמבוששים להגיע. הסיבה - חסם ידוע בתוכניות בנייה, המתנה הוצאת מספר מסוים של היתרי בנייה בסיום עבודות תשתית שונות. במקרה של ראש העין מדובר במחלף שיחבר את העיר עם כביש מספר 5 (חוצה שומרון) ובסיום העבודות לתשתית מאסף ביוב וחיבור השכונות לקו השפד"ן.

התב"ע קובעת כי בשלב הראשון ניתן להוציא 2,300 היתרי בנייה בלבד, מתוך 4,613 יחידות דיור שמאפשרת התב"ע כולה, ורק לאחר סיום עבודות התשתית תוכל הרשות להוציא את שאר היתרי הבנייה.

אף שהמדינה מכירה את לוחות הזמנים וההתניות שבתב"ע, היא שיווקה את הקרקע ליזמים כבר לפני שנים.

"במארס 2012 זכיתי במכרז לבניית 76 קוטג'ים בשכונות המזרחיות החדשות. שילמתי כבר מזמן את הכסף על הקרקע ואת תשלומי הפיתוח. לפני תשעה חודשים קיבלתי את החלטת הוועדה שמאשרים את ההגשות שלי ואני צריך לקבל היתרי בנייה. אבל בגלל התנאי של התב"ע אין היתרים, לא לי ולא לכל הקבלנים האחרים", כך אומר בייאוש יהודה קראוזה, קבלן ותיק ובעליה של חברת קירת שבונה למגורים כבר 32 שנה ברחבי הארץ. "כל הזמן מדברים על פתרון של חסמים, עשו כאן טקס מאוד יפה עם שר האוצר ושר השיכון, מקימים חמ"לים של דיור, אבל זה הכול אגדות. סיפורי אלדין ואלף לילה ולילה. בגלל שרמ"י לא עמדה במשימות של התב"ע, אנחנו תקועים ואין שום פתרון של חסם. אף אחד אפילו לא יודע להגיד מתי זה ייפתר, כל הזמן אומרים 'עוד קצת, עוד שבוע', ובינתיים כבר שילמתי את כך הכסף ואני עומד גם מול אנשים שרוצים לרכוש אצלי בתים ואני לא יכול להגיד להם מתי זה יהיה. זו מדינת חלם".

קראוזה מזכיר כי תקופת ההמתנה הזו עולה כסף, והכסף הזה יתגלגל בסופו של דבר למחיר שבו הוא ימכור את הדירות. "יש לי התחייבויות לבנקים, יש חברות ביטוח, יש לקוחות - והיתרים אין. שילמתי 50 מיליון שקל על הקרקע, עוד מאות אלפי שקלים על אגרות והיטלים. אני מאבד לחלוטין את האמון במערכת. הם גם מדברים כל הזמן על ירידה במחירי הדירות, אבל ההמתנה הזו עולה כסף ותעלה גם את המחיר שבו אוכל למכור את הדירות".

אם לא די בכך שהמדינה לא עמדה בלוחות הזמנים, קרואזה מספר כי לאחרונה אף התחילה רמ"י לשלוח לו ולקבלנים האחרים מכתבי אזהרה שבהם נכתב שדווקא הם לא עומדים בזמנים שנקבעו במכרז, שלפיהם הבנייה כבר הייתה אמורה להיות בשלב היסודות. "איך אני יכול לבנות יסודות אם לא נותנים לי היתר בנייה? וזה בגלל שהמדינה לא עמדה בזמנים. יד ימין לא יודעת מיד שמאל".

"הבעיה היא בביצוע"

הנושא עלה על סדר היום גם בדיון שנערך לאחרונה בוועדת הכלכלה של הכנסת ועסק במשבר הדיור. באותו דיון נכחו בין היתר אמיר הלר, סמנכ"ל ומנהל אגף יזמות ובנייה שהעלה את הנושא, וגם נציגי רמ"י, משרד השיכון וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר ערן ניצן. גם מדיון זה עלתה תמונה מדאיגה שלפיה לא ניתן לקבוע בוודאות האם כל הגופים האמונים על שיווק, תכנון, מימון ופיתוח קרקע מתואמים זה עד זה. נציג האוצר טען טען בדיון כי: "טיפלנו בחסמים. קו הביוב שהיווה חסם בגלל תנאי בתב"ע, הגענו להסדר עם השפד"ן ומבחינתנו יצאו למכרז והנושא טופל. גם המחלפים מטופלים הן על ידי הסכם הגג שנחתם מול העירייה והן בהסכם נתיב לדירה". גם נציג רמ"י בדיון טען שהדברים מטופלים. לאחר שיו"ר הוועדה, חבר הכנסת פרופסור אבישי ברוורמן, הקשה על הנוכחים בשאלות נוספות, אמר נציג רמ"י כי בשבועות הקרובים הנושא עתיד להיפתר ונציג האוצר הוסיף: " אגף תקציבים טיפל בחסם. הבעיה היא שלב הביצוע. ולא נותנים היתרים".

מרמ"י נמסר בתגובה כי היא שיווקה את הקרקע וקיבלה את מלוא התשלום עליה כבר לפני שנים, וכי יש לפנות למשרד השיכון לתשובה.

ממשרד הפנים שאחראי על התב"ע והתכנון לא נמסרה תגובה.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "בתוכנית קיימת התניה להוצאת היתרי בנייה מעל 2,300 יחידות דיור אשר מונעת ומעכבת בשלב זה את מתן היתרי הבנייה ליחידות דיור נוספות. המשרד פעל ופועל באופן הנמרץ ביותר ועושה כל שלאל ידו כדי לקדם את מתן היתרי הבנייה מול כל הגורמים הרלוונטיים בכדי לזרז את מתן היתרי הבנייה מכוח סעיף 1 ד' לפרק י' בתוכנית תוך התחשבות בקיבולת מערכת הביוב. משרד הבינוי והשיכון ומשרד ראש הממשלה המסייע רבות בידינו, עובדים במקביל להאצת עבודות הביוב שבאחריות הרשות המקומית והתאגיד העירוני על מנת לקבל אישור ממשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה להקדים את הוצאת ההיתרים כבר כעת".

מעיריית ראש העין התקבלה דווקא תגובה מעודדת: "קיימת התקדמות בהתניות התב"עיות בנושא קו הביוב. כתוצאה מכך יינתנו היתרים מידיים בתוך כשבוע ל-300 יחידות דיור. על מנת להיענות לצורך המיידי של הקבלנים, בחודש ספטמבר 2014, ייערך סיור עם המשרד לאיכות הסביבה ומשרד הבריאות, לבדיקת העבודות המבוצעות בימים אלו לחיבור הביוב ולפי קצב התקדמות העבודה נראה לנו כי ישוחררו עוד 2,000 היתרים נוספים. המחלף לכביש 5 יצא לביצוע על ידי משרד התחבורה ואנו מאמינים כי לא יחול עיכוב במתן היתרים בגין כך".