מהומה: האוצר דרש הגרלה בזכאות למחיר מטרה

מהומה בדיון במועצת מקרקעי ישראל שאישרה הערב את תוכנית מחיר מטרה שקידם שר השיכון אורי אריאל ■ יתווסף סעיף שיקבע כי "יגובש מנגנון הקצאה שיויונית והוא יאושר במועצת מקרקעי ישראל כתנאי להפעלת התוכנית"

תוכנית נדלן- דירות ב"ש / צילום: תמר מצפי
תוכנית נדלן- דירות ב"ש / צילום: תמר מצפי

מהומה בדיון במועצת מקרקעי ישראל שאישרה הערב את תוכנית מחיר מטרה שקידם שר השיכון אורי אריאל. ל"גלובס" נודע כי לקראת סוף הדיון התפתח דיון סוער בין חברי המועצה בנוגע לדרך יישום תוכנית מחיר מטרה. נציגי האוצר בישיבה וגורמים נוספים דרשו משר השיכון לשנות את נוסח התוכנית כך שהיא תכלול גם מנגנון לחלוקת ההטבה - במילים אחרות הועלתה דרישה לערוך הגרלה בין כל הרוכשים שירצו לקנות דירות מוזלות בפרויקטים שייבנו במסגרת מחיר מטרה.

בסופו של דבר נקבע כי לנוסח התוכנית שאושר בסיום הוועדה יתווסף סעיף שיקבע כי "יגובש מנגנון הקצאה שיויונית והוא יאושר במועצת מקרקעי ישראל כתנאי להפעלת התוכנית". אומנם לא נקבע במפורשות כי מדובר בהגרלה אולם לדברי גורמים המעורים בפרטים זו הכוונה.

כזכור, כבר לפני מספר חודשים התגלע ויכוח דומה בין האוצר למשרד השיכון בנוגע לצורך בעריכת הגרלה בתוכנית מע"מ בשיעור אפס אחוז. האוצר התנגדו להגרלה, ומתנגדים גם היום אך חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה שצורפה להצעת חוק מע"מ בשיעור אפס מתייחסת לסוגיה ורומזת כי יהיה צורך בהגרלה. בחוות הדעת של היועץ המשפטי נכתב כי נושא חלוקת ההטבה לא טופל וכי המצב הקיים והביקוש הרב שיווצר על הדירות המוטבות עשוי ליצור מצב בעייתי.

נציין, כי הנחת העבודה במשרד השיכון היא שאם היועמ"ש יחליט שבמע״מ 0 אין צורך בהגרלה וניתן להשיג שיוויוניות בין הזכאים ללא מנגנון שכזה, מחיר מטרה יפעל לפי אותו ערך שיויוניות שייקבע היועץ המשפטי.

גורמים במשרד השיכון מסרו היום כי טרם נקבע האם תהיה הגרלה במסגרת תוכנית מחיר מטרה וכעת ממתינים לקביעת היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לתוכנית המע"מ באותה הסוגייה. אם ייקבע בסופו של דבר שתוכנית המע"מ תכלול מנגנון הגרלה, כך יהיה גם במחיר מטרה. נזכיר שמנגנון הגרלה שכזה עשוי לעכב את יציאתו לפועל של חוק מע"מ בשיעור אפס אחוז וזאת בשל המערך שיידרשו באוצר וברשות המיסים להקים.

גורמים באוצר ציינו הערב כי במהלך הדיון במועצה אכן עלה נושא ההקצאה השיוויונית וכי יש להכניס מנגנון שכזה לתוכנית מחיר מטרה. באותו הזמן הוסיפו הגורמים באוצר כי אין כוונה לקיים הגרלה בתוכנית מע"מ בשיעור אפס.