שגריר ישראל באו"ם: אנו פועלים להשמיד את התשתיות של חמאס

בדיון חירום של מועצת הביטחון קובל הנציג הפלסטיני: "הישראלים שופכים את דמנו" ■ דוברת הסטייט דיפטרמנט: חמאס אשם בשפיכות הדמים ■ חנאן אשראווי: איך זה שיש לנו 80 הרוגים, ולישראל אף לא הרוג אחד?

בנאום חזק במושב חירום של מועצת הביטחון, הכריז הערב שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, כי ישראל אינה חותרת לפיתרון זמני או לפסק זמן שיאפשר לחמאס לשוב ולצבור כוח; כוונתה היא "להשמיד את התשתיות של חמאס".

המועצה מתכנסת עתה לדיון בדלתיים סגורות. נציגים אמריקאיים פועלים מאחורי הקלעים במאמץ למנוע גינוי חד-צדדי לישראל.

במקביל, חזר והדגיש הערב ממשל אובמה את תמיכתו ללא סייג במאמצי ישראל לשים קץ לירי הרקטות מעזה. דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, הדפה שאלות של כתבים ערביים שביקשו להשוות בין הפצצות ישראל בעזה לבין ירי הרקטות של חמאס.

"יש הבדל בין חמאס לבין ישראל", אמרה הדוברת. "חמאס הוא ארגון טרור שהורג אזרחים ללא אבחנה, וזכותה של ישראל להגן על עצמה". לדבריה, מות אזרחים בכל צד הוא "טרגי" ולכן ארה"ב פועלת לפוגג את המתיחות באזור, אך אין ספק שחמאס אשם במצב שנוצר.

בתשובה על שאלה האם ארה"ב קוראת להפסקת אש או רק להפסקת ירי הרקטות, אמרה הדוברת: "ברור שאם תיפסק אש הרקטות, ייפסקו גם הפעולות שנוקטת ישראל להגן על עצמה". היא הוסיפה: "ברור שאף אחד אינו מעוניין בפעולה יבשתית". יחד עם זאת נמנעה הדוברת מקריאה מפורשת לישראל להימנע מפעולה קרקעית והדגישה שוב, שלישראל זכות להגן על עצמה.

בחלק הפומבי של הדיון במועצת הביטחון, קרא מזכ"ל או"ם, באן קי-מון, לשני הצדדים לפעול להשגתה של הפסקת אש, ואמר שהפלסטינים מוצאים עצמם לכודים בין ההתנהלות נטולת האחריות של חמאס לבין ההתקפות של ישראל".

הנציג הפלסטיני, ריאד מנסור, קבל שהישראלים "שופכים את דמנו" ושהם תוקפים "אזרחים (פלסטיניים) חפים מפשע, אף על פי שהם מתארים את עצמם כדמוקרטיה היחידה במזה"ת ואת צבאם כצבא המוסרי ביותר בעולם".

מנסור טען, שישראל מבצעת התקפות טרור ופשעי מלחמה נגד הפלסטינים והכחיש שהפלסטינים משתמשים באזרחים כמגינים אנושיים. בתגובה על כך אמר פרושאור, בפנותו למזכ"ל: "בעודנו מדברים פה, שוגרו מעזה חמש רקטות, ואחת מהן פגעה ישירות בבית". השגריר השמיע הקלטה של צופר אזעקה בישראל והכריז, שלאזרח בדרום ישראל יש רק 15 שניות כדי להגיע למקום מחסה.

בפנותו לחברות מועצת הביטחון, אמר פרושאור: "עומדת לפניכם אפשרות אחת בלבד להשגת שקט: גנו את חמאס".

"ברגע זה מתקפת רקטות מאיימת על חייהם של 3.5 מיליון אזרחי ישראל, גברים, נשים וילדים, בכל רחבי הארץ", אמר השגריר. "חמאס אחראי למצב זה. חמאס הוא שרצח שלושה נערים ישראליים. חמאס הוא זה שמעצים את ירי הרקטות לעבר ישראל".

"ישראל נמנעת מפגיעה באזרחים חפים מפשע ומקדשת את ערך החיים", הוא הוסיף. "חמאס, לעומת זאת, פוגע באזרחים ישראליים ומשתמש באזרחים פלסטיניים כמגן אנושי בבתי-ספר ומסגדים".

"במשך שנים ביקשה ישראל מהקהילה הבינלאומית לגנות אתירי הרקטות, והיא נענתה בדממת אלחוט", הצהיר השגריר. "הגיע הזמן שתכירו בכך: חמאס הוא ארגון טרור וצריך להוקיע אותו".

"אני מזכיר לכם, שחמאס מוגדר בכל העולם כארגן טרור שוקרא לאלימות ולהשמדת ישראל, ובכל זאת הקהילה הבינלאומית נחפזה לבדרך על האיחוד בין פתח וחמאס. ממתי זוכה ארגן טרור במושב כבוד באו"ם"?

פרושאור מתח ביקורת על אלה שמאשימים את ישראל בנקמנות: הגנה על אזרחים מפשע אינה נקמנות. לישראל יש זכות טבעית להגן על עצמה. מטרתה היא לפרק את התשתית הצבאית של חמאס ולהבטיח את ביטחון אזרחיה. המשוואה פשוטה: "אם יהיה שקט בישראל, יהיה שקט גם בעזה".

בפניה ישירה לנציג הפלסטיני מנסור קרא פרושאור: "לא היתה לך טיפת הגינות להזכיר את חמאס פעם אחת בדבריך, או לגנות את ירי הרקטות על אזרחים חפים מפשע".

אמצעי תקשורת בארה"ב ציטטו הערב דברי מחאה של הפוליטיקאית הפלסטינית חנן אשראווי על "אי השוויון בין בין ישראל לפלסטינים בעימות הנוכחי: "איך זה שלפלסטינים יש יותר מ-70 הרוגים ולישראליים אין אפילו הרוג אחד"?