ביקורת בכנסת על התנהלות המשטרה בהתפרעות פעילי הימין

מפלגות העבודה ומרצ שלחו מכתבים לשר לביטחון פנים, ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, למפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו ולפרקליט המדינה שי ניצן, בדרישה לחקור את האלימות נגד מפגיני השמאל אמש ואת אוזלת-היד של המשטרה

ביקורת חריפה מהמפלגות מרצ והעבודה על התנהלות המשטרה באירוע האלים אתמול (שבת) בתל-אביב, בו תקפו עשרות פעילי ימין מפגיני שמאל שקראו לסיום מבצע "צוק איתן" בכיכר הבימה בתל-אביב.

"נראה שמדובר במגמה שהולכת ומחריפה, במסגרתה רשויות האכיפה לא ממלאות את תפקידן לשמירת הסדר הציבורי והביטחון האישי, ובמקום לעצור מתפרעים אלימים ולהעמידם לדין, השוטרים מעדיפים להגן על המתפרעים, במקום על המפגינים", כך אמרה היום (א') יו"ר מרצ, זהבה גלאון. "לא מדובר עוד בחשש להפרה של הסדר הציבורי אלא באלימות קשה וחמורה, ועל משטרת ישראל לעשות כל שביכולתה על מנת לעצור אותה לפני שתידרדר".

מרצ פנתה לשר לביטחון פנים בבקשה דחופה לפעול לעצירת גל ההסתה והאלימות כנגד מפגיני שמאל.

"שוטרים עמדו בחיבוק ידיים"

גם סיעת העבודה שלחה היום מכתב ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, למפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו ולפרקליט המדינה שי ניצן, ובו דרישה לחקור את האירועים האלימים אמש בהפגנה בכיכר הבימה.

"במהלך ההפגנה התפרצו כמה עשרות אנשי ימין, תקפו ופגעו במפגינים, בעודם מאיימים עליהם ומקללים אותם. מפגין אחד פונה לאיכילוב ונזקק לטיפול רפואי לאחר שהוכה על-ידי פעילי הימין", נמסר במכתב של סיעת העבודה. "זה עצמו אירוע שיש הכרח לחקור בדחיפות וביסודיות ולוודא שהתוקפים נותנים על כך את הדין, ולא פחות חשוב מכך מועבר המסר הברור שאלימות כזאת לא יכולה לעבור במדינת ישראל. אלא שבנוסף לכך, במקום נכחו כ-20 שוטרים. ויודגש: לאירועי האלימות יש תיעוד במצלמות וידיאו".

המפלגה מצטטת את דבריו של יואב אליאסי, המוכר בכינוי "הצל" (שכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "נציג המשטרה, שאגב יצאו איתנו אחלה וראינו על הפנים של היס"מ את הגאווה והאיפוק לצד שלנו, לקח אותי לצד וביקש לראות מי החברים באריות של הצל"), ומציינת כי "שוטרים שאמורים לשמור על מפגינים ברשיון ועל הסדר הציבורי עמדו בחיבוק ידיים ובמחדל אפשרו את האלימות".

המפלגה דורשת "לפתוח לאלתר בחקירה יסודית של אירוע קשה זה. אסור שהפגנה חוקית מעין זו שהתקיימה אתמול תיתקל באלימות קשה, מבלי שהשוטרים יעשו את מלאכתם, יגנו על המפגינים וייעצרו את הפורעים. קל וחומר שלפחות חלק מהמתפרעים מופיעים - בסרטי הווידיאו מהאירוע, וכותבים קבל עם ועדה על מעשיהם הפוגעניים.

"העלמת עין ממעשים כאלה מהווה, דה-פקטו, עידוד מסוכן למעשה לאלימות ופתח להסלמה בין אחים. המשטרה חייבת להעביר כאן מסר חד-משמעי, הנדרש כדי לשמור על שלמותה של החברה והדמוקרטיה בישראל".