"לתת פיצוי על נזקים עקיפים גם לעסקים שנותרו פתוחים"

עו"ד אלי דורון קורא לשר האוצר לתקן את החקיקה המאפשרת פיצוי עסקים בגין נזקים עקיפים רק אם הם נסגרים ■ "חרף הגנתה המבורכת של כיפת ברזל, פעילותם של בתי עסקים הנשארים פתוחים נפגעת במידה ניכרת ב'צוק איתן'"

עורך דין אלי דורון / צילום: איל יצהר
עורך דין אלי דורון / צילום: איל יצהר

בעיצומו של מבצע "צוק איתן", שר האוצר מתבקש לתקן את החקיקה המאפשרת פיצוי עסקים בגין נזקים עקיפים שנגרמים להם רק אם הם נסגרים.

עו"ד אלי דורון, שותף מייסד במשרד דורון-טיקוצקי-צדרבוים המתמחה במיסוי, פנה במכתב דחוף לשר האוצר, יאיר לפיד, עם עותק למנהל רשות המסים, משה אשר, בבקשה לערוך שינוי חקיקה מהיר באשר לתנאי הסף הנדרשים בחוק קבלת פיצוי בגין אובדן רווחים, באופן שיאפשר הענקת פיצוי בגין נזקים עקיפים גם לעסקים שנותרו פתוחים במהלך הלחימה.

מהפנייה עולה כי על-פי חוק מס רכוש וקרן פיצויים במתכונתו הנוכחית, לעוסק ישראלי תעמוד זכאות לקבלת פיצוי בגין נזק עקיף רק בנסיבות בהן יש בנמצא "היעדר יכולת לנצל נכס ביישוב ספר" - כלומר רק מצב דברים בו פעילותו של עוסק תופסק באופן מוחלט מקנה לעוסק זכאות ראשונית לקבלת פיצוי כספי.

"כיום, בהינתן המצב החקיקתי כמות שהוא, פיצוי בגין נזקים עקיפים יתגבש רק ככל ש'דלתות המפעל נסגרות'", נכתב בפנייה.

לטענת עו"ד דורון, השינוי החקיקתי המתבקש נוכח הקידמה הטכנולוגית ומערכת כיפת ברזל. "בימים אלה", כותב דורון במכתב ללפיד, "בעיקר מכוח הגנתה המבורכת של מערכת כיפת ברזל, מתאפשר לעסקים שנמצאים תחת טווח הרקטות להמשיך ולהתנהל לכאורה כרגיל, מבלי להשבית פעילות כפי שנהוג היה במהלך מבצעי לחימה קודמים".

מנגד, כותב עו"ד דורון, "אין חולק כי על אף האמור לעיל וחרף הגנתה המבורכת של מערכת כיפת ברזל, פעילותם של בתי עסק רבים נפגעת במידה ניכרת, ולו מפאת המתיחות הביטחונית השוררת באזור. ניתן לומר שכעת, כפועל יוצא מהגנתה המבורכת של מערכת כיפת ברזל, מחד אין הפסקת פעילות מוחלטת, כזו הנדרשת כדי להיכנס בד' אמות החוק - ומאידך חלה ירידה משמעותית בפעילות העסקית בשטח, שככזו אין בה כדי לגבש זכאות כלשהי לפיצוי בגין נזקים עקיפים".

לטענת עו"ד דורון, פועל יוצא של מציאות זו הוא שבתי עסק רבים, בהם בתי-מלון, מסעדות וכיוצא באלה נותני שירותים, אף על-פי שפעילותם לא הופסקה כליל, בכל זאת סופגים פגיעה כלכלית קשה, באופן שוודאי יבוא לידי ביטי ברווחיותם הכללית.

לכן, כותב עו"ד דורון ללפיד, "על מנת להתגבר על אותה אנומליה, יש בנמצא להתאים את החקיקה הנוהגת לקידמה, ולשנותה, כך שלעוסק תהא זכאות לפיצוי בגין פגיעה ברווחים כפי שמתרחשת בימים אלה, מבלי שיידרש לכך שפעילותו הכללית תופסק כליל".

דורון מוסיף וכותב כי "אין ספק כי הקידמה הטכנולוגית המבורכת שהביאה עמה את מערכת כיפת ברזל, החיונית כל-כך לביטחון תושבי המדינה, מחייבת עתה התאמה חקיקתית. לבטח אין להשלים עם מצב פרדוקסלי, לפיו דווקא קידמה טכנולוגית פוגעת בזכאותם של אזרחים לפיצוי בגין אובדן רווחים".

על כן, הוא מסכם, "המסקנה ההגיונית היא שלאור מבצע 'צוק איתן', ברקע החקיקה הנוהגת, יש מקום לריענון הוראות החוק וקביעת מתווה פיצויי בגין נזקים עקיפים עבור עוסקים שסובלים עתה מירידה בפעילותם העסקית, הגם שפעילותם זו לא הופסקה לחלוטין. אם לא ייעשה כן, קיים חשש ממשי כי לא מעט עסקים, בעיקר בדרום הארץ וביישובי עוטף עזה, ייאלצו לסגור את דלת עסקם".